Hej, är ny här och har kikat runt en del på bastutrådar som det verkar finnas gott om.
Jag har ingen erfarenhet av bastu, men nu när jag köpt hus med bastu så skulle jag gärna vilja ändra lite på utseendet inuti då väggarna är råspont som inte är hyvlat utan väldigt stickiga.
Jag googlade lite och hittade Lamelio https://lamelio.se/#start rätt billiga paneler som ser schyssta ut men frågan är. går dom att använda i bastu? dom skriver så här: "

Aqua Resist​

Tack vare den avancerade Aqua Resist-teknologin är samtliga modeller 100% vattentäta. Detta gör det möjligt att använda dem i badrum, spa och andra rum med ökad luftfuktighet utan problem."

Vad tror ni? eller vad hade ni gjort för att få en lite snyggare finish på era bastu väggar?

Mvh/ Leo
 
Nja, jag vet inte exakt vilket material det är... Men jag skulle dragit mig från att sätta ett plastmaterial högre upp än golvet i en bastu... kan bli varmt vid taket.

/ATW
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag håller med ATW. Plast i en bastu, riskerar att bli brännhet och inte alls trevlig att luta ryggen mot. Lika som att lavarna bör vara gjorda av ett material med låg densitet, så bör man även tänka lite på värmeledningsförmågan när man konstruerar väggarna.
 
Som andra säger, ingen plast i bastun, det finns bastupanel som är slät och fin, kanske lite dyrare men ett tips om du vill ha en skön yta. Den nya kan med fördel sättas rakt på den gamla, inget behöver rivas. Det är ju bara den delen som är ovanför laven och kanske lite på sidorna om den som ska ändras.
 
Har funderat lite på om man istället skulle kunna slipa väggarna för att få en mjukare yta men det känns som ganska mycket jobb
 
  • Trävägg med grov yta belyst av en vägglampa, möjlig diskussion om slipning för slätare yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av bastu med oslipade träväggar och bänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du försöka få till den panelen, så inrikta dig på att bada bastu till jul, sätt upp nya panel direkt på den som är där. De är bara där du kan kan komma i kontkt med huden som behövs.
 
wildeside
V Vdv123 skrev:
Har funderat lite på om man istället skulle kunna slipa väggarna för att få en mjukare yta men det känns som ganska mycket jobb
Det där är väll inte råspont?
Tror det är ytterpanel.
Jag har råspont i väggar o tak uppsatt med den släta sida inåt och kan inte på stå att den är stickig iaf.
Sen om du vill råspont eller inte är en smaksak och det lägger jag mej inte i.
Kan bli ett annorlunda stuk som jag inte set någonstans om du sätter ny panel vågrätt där man sitter.
 
wildeside wildeside skrev:
Det där är väll inte råspont?
Tror det är ytterpanel.
Jag har råspont i väggar o tak uppsatt med den släta sida inåt och kan inte på stå att den är stickig iaf.
Sen om du vill råspont eller inte är en smaksak och det lägger jag mej inte i.
Kan bli ett annorlunda stuk som jag inte set någonstans om du sätter ny panel vågrätt där man sitter.
Ja det kanske det kan vara. Lite dålig på vad alla material heter så gissade på råspont
 
J jonaserik skrev:
Ska du försöka få till den panelen, så inrikta dig på att bada bastu till jul, sätt upp nya panel direkt på den som är där. De är bara där du kan kan komma i kontkt med huden som behövs.
Okej. Vad skulle du rekommendera om man vill komma billigt undan men ändå klä om hela? Vill att det ska bli lite snyggt också och inte så rå känsla som det är nu
 
Al-panel blir fint, svenskt trä, är det på väggarna och asp i lavar, ca 20 år
Interiör av bastu med svenskt träpanel, aspbänkar och stenfylld bastuugn, cirka 20 år gammal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
V Vdv123 skrev:
Okej. Vad skulle du rekommendera om man vill komma billigt undan men ändå klä om hela? Vill att det ska bli lite snyggt också och inte så rå känsla som det är nu
Som sägs så är det en råyta nu. kan vara en ytterpanel som dom haft kvar. är det lika på huset. Så det billigaste du kan komma undan med är en bastupanel, som går i varandra i spont och då kan dom få röra sig på bredden lite, utan att det blir glipor mellan dom. Det går att spika dom osynligt med kortare fina dyckert.
Du får då för att få det bra vid taket, lossa taklisten.
Den håller och har inte en massa kåda i sig som rinner runt och kladdar. Vanlig råspont har en sida rå och den andra hyvlad, men blir svår att få ihop dikt med varandra och kommer säkert att torka och bli glipor mellan. På den delen som inte är vid laven kan det vara snyggt med en annan struktur på väggarna.
 
A AndersS skrev:
Al-panel blir fint, svenskt trä, är det på väggarna och asp i lavar, ca 20 år
[bild]
Snyggt
 
J jonaserik skrev:
Som sägs så är det en råyta nu. kan vara en ytterpanel som dom haft kvar. är det lika på huset. Så det billigaste du kan komma undan med är en bastupanel, som går i varandra i spont och då kan dom få röra sig på bredden lite, utan att det blir glipor mellan dom. Det går att spika dom osynligt med kortare fina dyckert.
Du får då för att få det bra vid taket, lossa taklisten.
Den håller och har inte en massa kåda i sig som rinner runt och kladdar. Vanlig råspont har en sida rå och den andra hyvlad, men blir svår att få ihop dikt med varandra och kommer säkert att torka och bli glipor mellan. På den delen som inte är vid laven kan det vara snyggt med en annan struktur på väggarna.
Nej tror inte att det finns någonstans mer på huset. I men den byggdes 79 och var säkert något paket som ingick då.
Har du någon länk till sådana paneler som du menar så man kan räkna ungefärligt pris? 😊
 
V Vdv123 skrev:
Nej tror inte att det finns någonstans mer på huset. I men den byggdes 79 och var säkert något paket som ingick då.
Har du någon länk till sådana paneler som du menar så man kan räkna ungefärligt pris? 😊
Finns ett antal som heter bastupanel, skriv in det och du får en del träffar och kan se priser med.
 
  • Gilla
Vdv123
  • Laddar…
Ett annat billigt alternativ är väl att bara bygga ett passande ryggstöd? Jag har också råspont och gjorde så för att få lite bättre yta att luta sig mot.
Träbastu interiör med bänkar och ryggstöd av råspont, klocka och vattenflaska på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.