Hej,

På inkommande respektive utgående rör från stammen ute i gatan så sitter det i mitt garage en termometer samt en ventil. På retursidan så är min ventil ej helt öppen, detta ser jag eftersom om jag skruvar den mot "öppna" så ökar flödet enligt mätklockan som är kopplad till mätskåpet (det lilla kugghjulet snurrar fort som f-n om jag öppnar lite på ventilen). Skall det vara så? Jag har just inga kunskaper om fjärrvärme och VVS, men i min värld trodde jag att min växlare skötte om att släppa ut returvattnet i lämplig kvantitet beroende på hur jag ställt in värmen som skall in i huset.

Jag antar att min fråga även kan ställas: Skall inte inkommande och retur alltid vara fullt öppna (dvs innan växlaren), och sköter växlaren om att reglera flödet beroende på aktuellt värmebehov? Som det är nu styrs ju returflödet av vilken inställning jag har på en fast ventil utanför värmeväxlarsystemet.

Mvh
Fredrik
 
Hej,
Det låter som om du har en ganska gammaldags anläggning där fjärrvärmen värmer en tank för värme samt varmvatten. Lite bilder skulle göra det enklare att förstå det du beskriver. 60-65grader på returen är normalt med den typen av anläggning.
 
På äldre anläggningar. Även nyare lite större anläggningar, så brukar det sitta ytterligare en ventil (nålventil) på returen där man kan justera flödet. Dock brukar alltid avstängningsventilerna var fullt öppna.
Det är inte så att du har en gammal växlare med en varmvattenventil som har hängt sig? Då rukar det rusa fullt flöde igenom... Får du jäkligt varmt vatten om du öppnar den halvöppna ventilen helt?
 
Hej,

Tack för svar. Skall kolla ikväll och även ta lite bilder på anläggningen.

Det är en Parca-Norrhammar med varmvattenberedare installerad 1980. Ursprungligen hade huset vattenburen värme uppvärmd genom gasol (!). Detta system skrotades i området eftersom underhåller var eftersatt och ersattes med fjärrvärme.

Mvh
Fredrik
 
Hej,

Här kommer bilder på systemet. De visar retur till gatan med ventil + termometer, systemet (växlare och VV sitter ovan) samt styrpanelen.

Om jag ökar på returflödet, och följdaktligen tempen på returen till stammen i gatan så höjs tempen märkbart i huset. Just nu ligger jag på en returtemp till fjärrvärmeleverantören på strax över 50 C, är detta "lagom?"

Mvh
Fredrik
 
  • IMGP2755.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2757.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2759.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Motfråga?

Krånglar anläggningen på något vis eller är du bara nyfiken? Ge sig på att laga sker som inte är trasiga är ofta en dålig idé. Likaså ändra på en väl fungerande värmeanläggning.

I dom fastighetsstyrningar jag sett så sitter det ventiler med röda rattar som på din bild 1. Doim justeras in för att passa till anläggningens dimensionering och sedan ska man inte pilla på dom.
Ventilen som styr temperaturen borde sköta det i normala fall som du säger men om den eller styrningen går sönder?
 
Den röda ventilen är en strypventil, får du varmare inne eller varmare varmvatten när du skruvar på den så är det givetvis fel på värmeregleringen/ventilen eller varmhållningsventilen för varmvattnet. Strypventilen ska bara se till så att man inte använder onödigt stora flöden. FV-Leverantören hjälper säkert till eller nån rörfirma på orten. Men jag skulle gissa att 50gr i retur är ok för den typen av anläggning (på vintern) i och med att det är en förrådsberedare med termostatventil på returen. Returen bör dock ligga högre när det inte är någon förbrukning på värmekretsen.
 
Hmm.. funderar lite.. det är inte så att din anläggning är en undercentral till en större fjärrvärmeväxlare? Är du med i nån sorts ekonomisk förening eller bostadsrättsförening som har en gemensam växlare?
Det ser nämligen ut så på bilderna. Tänker mest på STAD ventilen och mätaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.