A
Jag har en 1.5 plansvilla med cirka 100 kvm fasad. Enkom en kortsida kommer behöva ställning vid målning då det är en stor balkong på andra sidan.

Tog in offert och blev smått chockad över priset. 115k efter rot. Inkluderar fasadtvätt, en strykning, borstning och färg.

Enligt firman är ”detta vad det kostar hos alla”.

Låter helt absurt. När jag tittar på olika sajter borde standardpris vara runt hälften?

Är detta en fuck off offert eller är det jag som har fel uppfattning?
 
  • Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter dyrt, kan du inte ta en vecka ledigt i maj och måla kåken själv?
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Hittar det inte nu, men en medlem berättade att de hade målat ett 1,5-planshus själva tre strykningar och att det tog ca 100 mantimmar. Om målaren tar genomsnittspriset 621 kr/timma blir arbetskostnaden 43 470 kr efter ROT. Om du skulle ha bara en strykning så blir det ju bara 14 490 kr.

Så nog är det dyrt. Du behöver ta in fler offerter. Särskilt nu i lågkonjunktur bör du kunna få ett mycket bättre pris.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hittar det inte nu, men en medlem berättade att de hade målat ett 1,5-planshus själva tre strykningar och att det tog ca 100 mantimmar. Om målaren tar genomsnittspriset 621 kr/timma blir arbetskostnaden 43 470 kr efter ROT. Om du skulle ha bara en strykning så blir det ju bara 14 490 kr.

Så nog är det dyrt. Du behöver ta in fler offerter. Särskilt nu i lågkonjunktur bör du kunna få ett mycket bättre pris.
I det här fallet skulle arbetskostnaden innan rot vara 125k. Dvs 178 mantimmar vid 700kr per timme
 
  • Gilla
4889
  • Laddar…
Eller kan man uttrycka det som över 1000 kr per kvadratmeter 😲
 
Clarken37 skrev:
I det här fallet skulle arbetskostnaden innan rot vara 125k. Dvs 178 mantimmar vid 700kr per timme
Det blir ju absurt om man räknar på detta. Du betalar ju med skattade pengar så tar du ledigt en månad (motsvarar ju typ en månad heltid) och gör det själv på den tiden så innebär det en månadslön på 170 000 kr ..... (Typ)

Om man dessutom tar hänsyn till att det förmodligen inte är några bekymmer att göra på två veckor så kan du dubbla lönen. Det är såklart inte rimligt någonstans.🤔
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
engs
Ska man följa färgtillverkarens anvisningar så förstår jag det tar tid / kostar. Ej i morgondagg eller regn, ej för varmt eller kallt väder, ej för hög luftfuktighet. Absolut inte i direkt solljus osv. (Slamfärg kanske har mindre sådana krav dock?),

Jag har mycket svårt att tro de som målar professionellt följer alla dessa anvisningar? Skulle ha svårt fylla sina dagar då. Men det är också en anledning till att göra det själv.
 
  • Gilla
Klu Rig och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det blir ju absurt om man räknar på detta. Du betalar ju med skattade pengar så tar du ledigt en månad (motsvarar ju typ en månad heltid) och gör det själv på den tiden så innebär det en månadslön på 170 000 kr ..... (Typ)

Om man dessutom tar hänsyn till att det förmodligen inte är några bekymmer att göra på två veckor så kan du dubbla lönen. Det är såklart inte rimligt någonstans.🤔
Tar man ledigt hela maj kan man passa på att njuta lite av våren/ försommaren när man målar och blir det tid över kan man ta en minisemester efteråt.
 
  • Gilla
Bedass och 5 till
  • Laddar…
Priserna har tyvärr gått i taket, lagom efter att jag tvingades ta sjukpension. Men för ca 3år sedan tog jag 30-40kkr för två lager äkta Falu Rödfärg. Då ingick även målning av knutar och foder. Jag använde ny rödfärgsspruta, som lämpar sig till detta. Alltså inte en gammal sak, som färgade halva kvarteret😄. Idag hade jag nog tagit 50-60kkr. 100kkr för 1 lager är bara bluff och båg. Ingen seriös målare nöjer sig med 1 lager.
Men kolla om det inte finns någon som sprutmålar rödförg. Många som sysslar med detta reser runt i landet. Avstånd behöver därför vara ett problem.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
När jag tittar på nätet uppskattas arbetstid för målning falu rödfärg samt tvätt av fasad i min storlek hamna runt 60 arbetstimmar.

Att då estimera 120 timmar och ta 700 kr per timme är smått obscent.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Jag fick två offerter inför sommaren -23
En uppgick till 70000:-
Den andra på 48000:- exklusive färg. (uppskattade till mellan 8 och 12000)

Ungefär samma storlek på hus och både rödfärg och vitfärg för knutar o.s.v.

Detta var i Dalarnas län.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Jag målade nya huset med Faluvapen fasadfärg med pensel, 1,5 plans 140 kvadrat 2 varv på 4 dagar.
Det va obehandlat virke.
Det blev inga extremlånga dagar.
Ställning fanns redan runt hela huset men det tar inte många timmar att bygga upp och riva ner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men kolla om det inte finns någon som sprutmålar rödförg. Många som sysslar med detta reser runt i landet. Avstånd behöver därför vara ett problem.
Är det verkligen att rekommendera? Ärlig fråga, för jag vet inte. Men om jag ser på våra ekonomibyggnader och jämför dom som sprutmålats med dom som penslats så är det en märkbar skillnad i vilka som tappat färg och inte. Sen är det inte riktigt ekonomi i att pensla stora ladugårdar, så där köper jag att sprutmålning är "bättre", men låter bli det själv på de mindre uthusen.
 
  • Gilla
JohanB_
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Är det verkligen att rekommendera? Ärlig fråga, för jag vet inte. Men om jag ser på våra ekonomibyggnader och jämför dom som sprutmålats med dom som penslats så är det en märkbar skillnad i vilka som tappat färg och inte. Sen är det inte riktigt ekonomi i att pensla stora ladugårdar, så där köper jag att sprutmålning är "bättre", men låter bli det själv på de mindre uthusen.
Det blir faktiskt ännu bättre med spruta. Jag förstår din fråga, och den är befogad. Men det beror främst på tre saker. En gammal ekonomibyggnad är har panel som är mellan 50-100år, ibland ännu äldre. Går du närmre och känner på den, så märker du hur otroligt torr den är, samt full av småsprickor.
De större bolagen som sprutmålar, kör sedan med högtryckstvätt, och målar direkt på det. (Det bör torka 1-2 dagar först).
För det tredje så använder de jättestora sprutor, med lite lägra tryck.
Därför blir det lite mindre hållbart på ekonomibyggnader.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Förre året målade jag en stuga med ca. 40 m2 inom 12 timmar med faluröd. För 115 tk kan du anlitar en målare en hel månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.