Claes Sörmland
Instämmer. Jag la tätskikt i mitt badrum 2005. Det var Cascos Aquastop-system. Det var ljusgrått och tjockt gummiaktigt. Jag la också ett tunnare grön-gulaktigt skikt på källarens golv samma år. Minns ej fabrikatet på det senare men det var inte Casco.
 
Nu med brasklapp att det fanns flera olika varianter av tätskikt. Men "alla" jag känner till från den tiden var baserade på två olika skikt. Dels den tunna dispersionstätskiktet. Det skulle man börja med. Det är det som har en hög täthet, det släpper inte igenom fukt (vattenånga). Men det är tunt och ömtåligt, det uppstår mikroskopiska sprickor i det. Det håller ändå tätt mot vattenångan (luftfuktigheten). Eftersom sprickorna har mikroskopiskt liten yta. MEN rent vatten sugs igenom sprickorna. Därför lägger man på den gummiliknande yttre komponenten. Den är tät mot vatten. seg så den håller mekaniskt. Men inte ångtät.

Jag trodde att detta gällde samtliga system som fanns på 2000 talet. Jag läste på lite när vi renoverade ett badrum ca 2001. Det första skiktet fanns i flera olika färger beroende på fabrikat, det uppfattades av många som en ren primer. Den liknade en primer, det fanns liknande instruktioner om utspädning beroende på typ av underlag. Men den är alltså några tiopotenser tätare än en vanlig primer.

Men finns det inget tjockare gummiartat skikt under kakelfixen, så är det troligen felaktigt utfört på den tiden. Hittar du den gröna kulören under fixet, så är det troligen ändå fel. Men då kanske det kan vara värt att slå en signal till BKR, mycket möjligt att de kan uttala sig om huruvida det kan vara ett godkänt tätskikt. Men ta i så fall bra närbilder där man kan se de olika skikten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.