Har en putsad stödmur som murare åtgärdat/lagat för något år sedan men som inte hjälpt (grävde inte upp marken). Kan man klä in den med något material som håller? Bor i zon 5.
 
  • En putsad vit stödmur längs en uppfart med en trästaket på toppen och sophinkar intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lewi100 skrev:
Har en putsad stödmur som murare åtgärdat/lagat för något år sedan men som inte hjälpt (grävde inte upp marken). Kan man klä in den med något material som håller? Bor i zon 5.
Det är svårt med puts, eftersom det vill på krypa i fukt som sedan sprängs sönder på vintern. Kan även vara en slag-/påkörningsskada.
Ni kan försöka hålla undan allt organiskt material från putsen, lägga grus runt, så det blir bättre avrinningen och fukten inte kan bindas upp intill.
Och åtgärda igen.
Vi har klätt in flera gamla murar med corténstålsplåt. Bifogar en bild.
 
  • Mur klädd i corténstål med växtlighet ovanpå, kantad av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för tipset, det är snyggt. Jag antar den plåten finns att köpa i skivor så man själv får skära till.
 
L Lewi100 skrev:
Tack för tipset, det är snyggt. Jag antar den plåten finns att köpa i skivor så man själv får skära till.
Vi mäter och får levererat bitar i rätt storlek.
 
L Lewi100 skrev:
Har en putsad stödmur som murare åtgärdat/lagat för något år sedan men som inte hjälpt (grävde inte upp marken). Kan man klä in den med något material som håller? Bor i zon 5.
Felet med den där muren är att den inte är vattentät uppåt. Sådant funkar inte i Sverige. Den behöver ha en mössa i plåt eller annat tätt material. Sidorna lär inte vara ett problem, men det bör ligga någon platonmatta mot gräsmattan/jorden.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Felet med den där muren är att den inte är vattentät uppåt. Sådant funkar inte i Sverige. Den behöver ha en mössa i plåt eller annat tätt material. Sidorna lär inte vara ett problem, men det bör ligga någon platonmatta mot gräsmattan/jorden.
Aha, ”mössa” hade jag ingen aning om. Tack ska fundera på det.
 
L Lewi100 skrev:
Aha, ”mössa” hade jag ingen aning om. Tack ska fundera på det.
Sök på "hattplåt", "murplåt" eller kanske "krönplåt" så kommer du hitta standardplåt och exempel på detta. Inte omöjligt att knåpa ihop själv om man är händig men inget nybörjarjobb för att få till ändarna osv.
 
  • Gilla
Lewi100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.