Det är nästan alltid så att för vissa komponenter måste man titta fysiskt på bilen för att veta. Detta även om man har originalprogram. I volvos reservdelskatalog så finns vad jag vet ingen koppling till utrustningar så den sorterar automatiskt så man får i varje fall kolla tex skivstorlekar mot utrustningslista eller så mäta vad man har.
Peugeot/citroen kan tex ha Bosch/ATE eller TRW bromsok på en och samma modell. Samma där, man måste kolla. Ibland olika skivor om det är olika ok också..........
De flesta originalprogram är byggda så att sökning sker på chassinummer så inte ens det hjälper.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Aisin Warner har gjort riktigt fina lådor som jag ser det, deras sexväxlade T

Men på tal om reservdelar. För BMW finns ju RealOEM, man matar in VIN och får fram alla komponenter som bilen utrustades med. Finns motsvarande för tex Volvo? Skulle undanröja alla tveksamheter tex när man beställer bromsskivor, eller för den delen magnetkoppling till AC som jag är på jakt efter nu.
Real OEM finns för de flesta bilar, men inte öppet på nätet som till BMW.
Det finns även Free Win decoder till BMW där man kan se bilens utrustning från fabrik.
Jag har sökt på andra märken, men bara kommit till låsta sidor.
 
Fast inte ens real oem för bmw är väl sanktionerat av bmw själva har jag för mig ? I övrigt finns ju en hel del EPC till de flesta märken på nätet. De flesta suspekta men väl användbara.
Det gäller ju dock att ha lite kunskap för det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi tragglar vidare, nu kommer tydligen dessa siffror från fälgtillverkaren Alcar.
Nått dokument har jag inte fått se än.

Jag kontaktar VW direkt själv istället, så vi kommer till avslut någon gång 🙄
Efter mycket om och men fick jag svar av VW, de ser inga tekniska problem med 8,5" bak, men rekommenderar 9" 🙄

Nu går jag vidare med livet och får däcket krängd på den 9" jag köpte från tyskland:
9-tums bilfälg med svart och vit design ligger i en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
djac och 3 till
  • Laddar…
-1 på Riddermarks då, antar jag...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
-1 på Riddermarks då, antar jag...
Jepp!
Jag brukar säga att det är när nått skiter sig som ett företag visar sin rätta sida.

Vill ha in bilen för att de ska kika på ljusinställningen med, får hoppas på att det blir en enkel lösning där.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
Har inte köpt av Riddermarks men kollat på bilar där och fått en ganska dålig känsla av firman. Dom är för stora för att bry sig om både kunder och bilar verkar det som.
 
Jag har bara sett deras "Vi köper din bil"-reklam på instagram, och det känns ju heller inte överdrivet seriöst...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har inte köpt av Riddermarks men kollat på bilar där och fått en ganska dålig känsla av firman. Dom är för stora för att bry sig om både kunder och bilar verkar det som.
Svärföräldrarna köpte en bil där och blev väl omhändertagna, bilen levererad hem för påseende osv. Men, det är begbilhandel i stordriftsformat så det finns ju en gräns för hur personlig affären kan bli. Små marginaler på varje bil men otroligt många bilar säljs per år. Själv väljer jag nog ett annat ställe om jag måste köpa av en handlare.
 
Dom är ändå seriösare än många små bilhandlare som verkligen bara försöker blåsa sina kunder. Tire-shine och inredningskladd/rekond är en bra giveaway
 
Jag har i inte heller fått någon bra känsla av Riddermarks efter att ha tittat på bil där. Var intresserad av en Renault Talisman men när jag kom dit för att provköra bilen, som var i toppskick enligt säljaren, så var bromsskivorna skeva, bilen drog rejält snett, växlade väldigt ryckigt, 4000 mil sedan senaste dokumenterade service, skitig bromsvätska i behållaren, överfylld motorolja. 😢
 
  • Wow
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Det var väldigt trevligt och smidigt att köpa via dem måste jag säga, de tog min befintliga bil i inbyte till ett vettigt pris med.
Men efter bytet var gjort försvann smidigheten, och just reklamation lämnar lite att önska.

Anledningen till att det blev från dem var helt enkelt priset, jag tyckte märkeshandlarna tog alldeles för bra betalt för sina begagnade och var totalt ovilliga att diskutera pris trots att bilen stått hos dem ett halvår.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter mycket om och men fick jag svar av VW, de ser inga tekniska problem med 8,5" bak, men rekommenderar 9" 🙄

Nu går jag vidare med livet och får däcket krängd på den 9" jag köpte från tyskland:
[bild]
Nu är det ju inte aktuellt för dig just nu men byter man däckstorlek så att rullomkretsen ändras så ska man egentligen kalibrera om kameran. Tror inte det är något som brukar göras iaf inte utanför märkesverkstäder.
 
N Niq skrev:
Nu är det ju inte aktuellt för dig just nu men byter man däckstorlek så att rullomkretsen ändras så ska man egentligen kalibrera om kameran. Tror inte det är något som brukar göras iaf inte utanför märkesverkstäder.
Intressant.

Skillnaden mellan 235/45 och 255/40 blir att bilen blir 3,75mm lägre med den senare.
Dvs mindre skillnad än om man byter från slitna till nya däck på en axel.
🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant.

Skillnaden mellan 235/45 och 255/40 blir att bilen blir 3,75mm lägre med den senare.
Dvs mindre skillnad än om man byter från slitna till nya däck på en axel.
🤔
Lite spel finns det säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.