Hej!

Vi har haft en större renovering där vi satt igen ett tidigare utrymme som var upp till nock med nytt golvbjälklag. Även adderat ett rum på den ytan vilket inneburit att väggar satts upp. Jag står nu med sista dörren och dess foder där den nya väggen kommer in i vinkel mot dörrkarmen i 45 grader. Hur i helsike skall jag tackla detta? Se bild. Anledningen till att väggen möter där beror på att det anpassats efter nytt trapphål.

En hand som visar hur en dörrfoder möter en ny vägg i en 45 graders vinkel under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behöver du ha det breda fodret? Kanske räcker med en mindre list?
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 3 till
  • Laddar…
Pröva att sätt den lodräta biten först, sen förkroppa den vågräta. Skär den först i 67.5 grader (lodrät alltså), och sen följ kanten med kniv o såg.

Vet inte om det blir bra, men så hade jag prövat.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Behöver du ha det breda fodret? Kanske räcker med en mindre list?
Har det fodret på övriga 12 dörrar i huset, så hade gärna fortsatt ha det om det går, även om det kräver en del pill ☺️
 
M -MH- skrev:
Pröva att sätt den lodräta biten först, sen förkroppa den vågräta. Skär den först i 67.5 grader (lodrät alltså), och sen följ kanten med kniv o såg.

Vet inte om det blir bra, men så hade jag prövat.
Kan vara värt ett försök! Fog kan ju fixa till det mesta.
 
Behöver du fog har du gjort fel 😆

11000:e inlägget. Vad har jag gjort med mitt liv?!?!
 
  • Haha
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Behöver du fog har du gjort fel 😆

11000:e inlägget. Vad har jag gjort med mitt liv?!?!
Haha i detta fallet kanske man kan unna sig lite fog 🤩
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Från en som också behövt använda fog till trixiga snickerimanövrar: Brandtätning gulnar inte 👍
 
Det normala skulle ju vara att det övre fodret fortsätter ut över det stående fodret och geras 45 grader. Gör likadant nu, med skillnaden att man behöver kapa det övre fodret precis innan 45-graders geringen och anpassa till väggens vinkel.

Dvs

Hand som justerar ett övre dörrfoder grenat vid en vinkel, markerat med gula och lila linjer för att illustrera korrekt snitt och anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det normala skulle ju vara att det övre fodret fortsätter ut över det stående fodret och geras 45 grader. Gör likadant nu, med skillnaden att man behöver kapa det övre fodret precis innan 45-graders geringen och anpassa till väggens vinkel.

Dvs

[bild]
Den där lösningen gillar jag! Tack!
 
För den nyfikna så kommer utfallet här. Det skall givetvis kapas till med korrekt vinkel och utan flisning. Vill tacka för lösningen @MathiasS

Hand som visar en ännu ej färdigkapad list i ett hörn där tak och vägg möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Äsch, lite fog så blir det bra som det är!👍
 
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
Givet de icke optimala förutsättningarna tror jag det där kan bli bra.

Vill du lyxa till det så försöker du sammanfoga de två övre delarna på något vis, kanske fräsa något spår som gör att limningen mellan delarna sitter bättre.

De riktiga snickerigubbarna här på forumet har säkert några bättre tips runt det.
 
Såhär blev slutresultatet. Lite fog och färg på det så tycker jag det blev riktigt bra!
Tack återigen!
Nyinstallerad vit innerdörr i hörnrum med ljusgröna väggar och obehandlat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad trälist som bildar en snygg hörnfog mellan vägg och dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.