Hej,

Bor i ett nybyggt hus sedan ett år där vi anlade trädgård och sådde gräs i början av juni. Juni var varm och torr och resten av sommaren var blöt och kall vilket föga förvånande visade sig vara dåliga förhållanden för gräsmattan att gro och resultatet är en ganska gles och gropig historia.

Vår plan för året är att investera i en robotgräsklippare och det lutar åt en Husqvarna 310 M2 (tips mottages!) samt att toppdressa, stödså och gödsla.

Min fråga är dock i vilken ordning och när jag ska börja?

Jag har tillgång till dressraka, gödselspridare och diverse vanliga trädgårdsredskap och utrustning för bevattning.

Bor i Zon 4.
 
Du säger juni torr, då har säkert fröna torkar och dött, är det hela mattan som gått sin väg eller bitvis. Blir till att börja på ruta 1 på kala ställen och glöm inte att vattna så det är nästan plaskvått. tar ett par veckor innan stråna kommer upp.
 
Vertikalskär/hålpipslufta, ut med nya gräsfrön och toppdressa. Vattna därefter 2-5gg per dag beroende på väderlek.

Jag gillar personligen att skalpera gräsmattan med cylinderklipparen innan en stödsådd. Det chockar gräset och ser till så att den befintliga mattan inte växer toksnabbt på någon vecka och det nya gräset får bättre förutsättningar…nu kanske det är så pass illa för din del att det inte är relevant.
 
  • Gilla
Adam Lantz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.