Hej,

Vi har en diskussion kring värdet på en tomt och just nu handlar den om rdet är högre eller lägre när tomten är en ö.

Så min fråga är om en ötomt ca 70m ut från land ca 5000m2 är mer värd än om tomten funnits på fastlandet?

Vänligen kom med tips och råd hur vi värderar. Inga liknande försäljningar och endast fåtal hus i närheten i denna lilla sjö.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Att svara på det där är föremål för väldigt många OM och omständigheter i min mening. Men under förutsättning att precis ALLT (läge i i förhållande till sjön, utsikt, insyn från grannar, väderstreck och solnedgång etc etc) är precis detsamma så tycker jag det finns ett argument att värdet på fastlandstomten är högre av logistiska skäl, enklare/biliigare att bygga, ta sig dit (du slipper köpa båt, hyra båtplats etc).
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att värdet är högre då läget är unikare.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Om inte annat så är nog en 5.000 kvm stor ö helt underkastad strandskydd medan en fastlandstomt (beroende på form) kan vara byggbar på ett helt annat sätt.

Så om inte tomterna redan är bebyggda skulle jag säga att ön nog i det närmaste är värd noll som tomt, men att fastlandstomten kan ha ett betydande värde, eller vara lika värdelös den pga. strandskyddsreglerna.

Så som redan är skrivet: det är så många ytterligare faktorer som spelar in att frågan är omöjlig att svara på.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Om den benämns som tomt förutsätter jag att det finns byggnader eller byggrätt på ön. Det handlar nog till stor del hur många byggnader, hur stora och av vilken typ. Finns det tre större sommarstugor är det mer värt än om det bara finns en liten bod. Man kan ju nästan förutsätta att det inte kommer att få byggas något helt nytt på ön.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Om den benämns som tomt förutsätter jag att det finns byggnader eller byggrätt på ön. Det handlar nog till stor del hur många byggnader, hur stora och av vilken typ. Finns det tre större sommarstugor är det mer värt än om det bara finns en liten bod. Man kan ju nästan förutsätta att det inte kommer att få byggas något helt nytt på ön.
Hej,

Ön har idag ett bar äldre bodar och en nyrenoverad stuga på ca 70m2 plus inglasat uterum ca 20m2. Ligger väldigt idylliskt ned fiske/kräfträtt. Man behöver ta sig ut med båt som har sina för och nackdelar när det blåser eller när isen lägger sig. Det är ju också en utmaning vid byggen och material vilket lättast forslas över vid tjock is.
 
Maalox Maalox skrev:
Att svara på det där är föremål för väldigt många OM och omständigheter i min mening. Men under förutsättning att precis ALLT (läge i i förhållande till sjön, utsikt, insyn från grannar, väderstreck och solnedgång etc etc) är precis detsamma så tycker jag det finns ett argument att värdet på fastlandstomten är högre av logistiska skäl, enklare/biliigare att bygga, ta sig dit (du slipper köpa båt, hyra båtplats etc).
En bra sjötomt på fastlandet betingar helt klart ett högre värde.

Kan förstås finnas undantag om närmsta fastlandet inte är särskilt attraktivt av någon anledning...
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
P PurreP skrev:
En bra sjötomt på fastlandet betingar helt klart ett högre värde.

Kan förstås finnas undantag om närmsta fastlandet inte är särskilt attraktivt av någon anledning...
Nu är mäklare beställd jag återkommer när jag fått besked om värdet hur min känsla är. Tack för all input så här långt.

En annan grej jag glömt nämna är att vattnet sjunkit i sjön så tomten är 2,5 ggr ytan det som står i taxeringen för tomten, hur bör jag hantera det?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Jag skulle säga att värdet är högre då läget är unikare.
Värdet på en hyfsat otillgänglig tomt i form av en ö är ju naturligtvis mycket mindre än motsvarande fastighet på fastlandet. Beroende på omständigheterna kommer du antagligen aldrig att t.ex. kunna dra el och framförallt inte vatten till fastigheten om den ligger på en ö. Du har enorma logistiska utmaningar om du skall bygga något. Du har inte samma möjlighet att beställa kranbilar, grustransporter, betongbilar samt övrigt byggmaterial. Transporten av fackmän ett annat bekymmer. Även fast det finns en användbar bostad på ön så är det krångligt och väderberoende att transportera förnödenheter med båt - jämförbart med att rulla bilen fram till dörren på fastlandet.

Hur långt är ett snöre kan man ju fråga sig, men en grov uppskattning är att en fastighet som ligger på en ö har 1/3 värde av motsvarande fastighet på fastlandet.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Maalox
B Bambi2 skrev:
En annan grej jag glömt nämna är att vattnet sjunkit i sjön så tomten är 2,5 ggr ytan det som står i taxeringen för tomten, hur bör jag hantera det?
Vi pratar uppenbarligen om synnerligen dynamiska tomtgränser så troligtvis spannet 250-500tkr/kvm ;)

Jokes aside, att vattennivån ändrats innebär väl plus/minus sett till tomtens läge tänker jag
 
Maalox Maalox skrev:
Vi pratar uppenbarligen om synnerligen dynamiska tomtgränser så troligtvis spannet 250-500tkr/kvm ;)

Jokes aside, att vattennivån ändrats innebär väl plus/minus sett till tomtens läge tänker jag
Den har ökat från 3000 till 8500m2, jag vet inte om de har så mycket värde, blandskog på 2/3 av tomten. Huvudstugan har vatten, egen brunn med filter. El finns och förbränningstoa i huvudstuga.
 
T Turbo_Tail skrev:
Värdet på en hyfsat otillgänglig tomt i form av en ö är ju naturligtvis mycket mindre än motsvarande fastighet på fastlandet. Beroende på omständigheterna kommer du antagligen aldrig att t.ex. kunna dra el och framförallt inte vatten till fastigheten om den ligger på en ö. Du har enorma logistiska utmaningar om du skall bygga något. Du har inte samma möjlighet att beställa kranbilar, grustransporter, betongbilar samt övrigt byggmaterial. Transporten av fackmän ett annat bekymmer.
Givetvis blir det dyrare att frakta mtrl till en ö, men det görs ju hela tiden i tex Sthlms skärgård , vatten är lika möjligt att borra efter som på fastlandet, men logistiken är mer komplicerad och lär vara betydligt dyrare.
T Turbo_Tail skrev:
Hur långt är ett snöre kan man ju fråga sig, men en grov uppskattning är att en fastighet som ligger på en ö har 1/3 värde av motsvarande fastighet på fastlandet.
Om vi tar Gotland som exempel, eller Frösön så gissar jag att fastigheterna på de väl tillgängliga öarna är högre än på fastlandet i samma landskap.

Jag för min del skulle värdera en fastighet på ö betydligt högre än på fastlandet innanför, men det är ju inte för alla då många vill ha en slät lättbyggd tomt som är tillgänglig från allmän väg.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Givetvis blir det dyrare att frakta mtrl till en ö, men det görs ju hela tiden i tex Sthlms skärgård , vatten är lika möjligt att borra efter som på fastlandet, men logistiken är mer komplicerad och lär vara betydligt dyrare.

Om vi tar Gotland som exempel, eller Frösön så gissar jag att fastigheterna på de väl tillgängliga öarna är högre än på fastlandet i samma landskap.

Jag för min del skulle värdera en fastighet på ö betydligt högre än på fastlandet innanför, men det är ju inte för alla då många vill ha en slät lättbyggd tomt som är tillgänglig från allmän väg
F fribygg skrev:
Givetvis blir det dyrare att frakta mtrl till en ö, men det görs ju hela tiden i tex Sthlms skärgård , vatten är lika möjligt att borra efter som på fastlandet, men logistiken är mer komplicerad och lär vara betydligt dyrare.

Om vi tar Gotland som exempel, eller Frösön så gissar jag att fastigheterna på de väl tillgängliga öarna är högre än på fastlandet i samma landskap.

Jag för min del skulle värdera en fastighet på ö betydligt högre än på fastlandet innanför, men det är ju inte för alla då många vill ha en slät lättbyggd tomt som är tillgänglig från allmän väg.
Du tar alltså några av Sveriges största öar som exempel - lär ju knappast vara relevent för de flesta. Prova en ö ute på glesbygden där "djupet i farleden oftast är över 1m":

Maritim sjökarta som visar öar och djup i glesbygden, med öar märkta som "Kobban" och "Brickelören".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Det självklara svaret är att vissa öar är dyrare, eller mycket dyrare än fastlandet. Och vissa öar är billigare, eller mycket billigare än fastlandet.

Beror ju på en sådan himla massa omständigheter, och just mindre öar skulle jag säga slår mer på enskilda omständigheter än genomsnittet.

Men sedan beror det ju på vilket fastland man jämför med också. En strand vid Mälaren eller en älvbrink i Norrland?
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det självklara svaret är att vissa öar är dyrare, eller mycket dyrare än fastlandet. Och vissa öar är billigare, eller mycket billigare än fastlandet.

Beror ju på en sådan himla massa omständigheter, och just mindre öar skulle jag säga slår mer på enskilda omständigheter än genomsnittet.

Men sedan beror det ju på vilket fastland man jämför med också. En strand vid Mälaren eller en älvbrink i Norrland?
Jag håller med att det beror på många omständigheter och det är unika fastigheter utan möjlighet till jämförelseförsäljningar. Så hur gör då en mäklare som värderar, vad går hen på och hur nära sanningen blir det?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.