Hej, vi tänkte montera upp en lampa ovanför spegeln i badrummet.

Något liknande denna ”https://www.clasohlson.com/se/Nordlux-Marlee-vägglampa-badrum-LED,-50-cm/p/36-9741-2?gad_source=1”

Problemet är att kablarna ej är centrerade till spegelns placering, vilket gör att man skulle behöva sätta en kabellist på ca 10cm mot själva lampan som kanske inte ser så snyggt ut.

Har någon nåt bättre förslag? Verkar vara svårt att hitta en lampa som ”foten” mot väggen är lika lång som själva armaturen.

Se bild på spegeln med kablar nedan:

Badrum med spegel och osymmetriskt placerade eluttag ovanför, handdukstork och synlig reflektion av korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kanske en lång/bred kopplingsdosa över lampans fäste skulle funka?
[länk]

Hmm, men det blir ju inget vidare snyggt kom jag på nu :(
Nja det skulle kunna fungera men än en gång eftersom kablarna ej är centrerade till mitten av spegeln så skulle även kopplingsdosan ej hamna i mitten ovanför spegeln 😕
 
En så liten IP44 dosa som möjligt över där kablarna går ut, och se'n vidare till lampan med utanpåliggande kabel är nog det bästa man kan göra här. Men det finns kanske bättre lösningar?
Dock tvistas det en del om det är tillåtet med utanpålligande dosor i badrum...Vissa säger ja, andra säger nej...
 
Redigerat:
Jag skulle centrera en "list" över spegeln och dra kablarna under och fästa armaturen i den.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
erigun erigun skrev:
Jag skulle centrera en "list" över spegeln och dra kablarna under och fästa armaturen i den.
Ja, det var min tanke också, men då blir det väl inte enligt reglerna för badrum?
Men det funkar ju troligen lika bra ändå!
 
Är det tätskikt bakom spegeln? Vad är det för panel lister m.m.? Kanske går plocka ner panelen och flytta rör/slang bakom? Blir förstås lite mer jobb, men ser inte ut att vara lika "omöjligt" som om det hade varit kakel, men svårt att säga från bilden...
 
erigun erigun skrev:
Jag skulle centrera en "list" över spegeln och dra kablarna under och fästa armaturen i den.
Du tänker en kabellist som då sticker ut lika mycket på båda sidor just för att få det symmetriskt?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
En så liten IP44 dosa som möjligt över där kablarna går ut, och se'n vidare till lampan med utanpåliggande kabel är nog det bästa man kan göra här. Men det finns kanske bättre lösningar?
Dock tvistas det en del om det är tillåtet med utanpålligande dosor i badrum...Vissa säger ja, andra säger nej...
Ja jag tror detta blir nödlösningen 👍
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Är det tätskikt bakom spegeln? Vad är det för panel lister m.m.? Kanske går plocka ner panelen och flytta rör/slang bakom? Blir förstås lite mer jobb, men ser inte ut att vara lika "omöjligt" som om det hade varit kakel, men svårt att säga från bilden...
Det är våtrumsmatta bakom panelen. Var inne på det först men känns som onödigt jobb, men jo absolut snyggaste alternativet..
 
V Villa1981 skrev:
Du tänker en kabellist som då sticker ut lika mycket på båda sidor just för att få det symmetriskt?
Nja jag tänkte nog en tillräckligt bred trälist men en kabellist som blir symmetrisk skulle jag kunna leva med om det var mitt badrum.
 
Först nu såg jag lampam du har tänkt dig, väldigt snygg tycker jag!
 
erigun erigun skrev:
Nja jag tänkte nog en tillräckligt bred trälist men en kabellist som blir symmetrisk skulle jag kunna leva med om det var mitt badrum.
Ah okej jag förstår! Skulle också absolut kunna fungera, jag tror jag kör på någon av dessa alternativ. Ska beställa lampan så återkommer jag med resultat så småningom. 👍
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Först nu såg jag lampam du har tänkt dig, väldigt snygg tycker jag!
Ja jag tyckte den var riktigt fin för priset! Matchar även till till duschdelen som är i mattsvart den också.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Byt ut trådarna mot en kabel så att den räcker fram till armaturen. Montera en svart kabelkanal centrerat över spegeln för att dölja kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.