När vi köpte huset för snart 7 år sedan så satt det ett Verisure larm som vi tog över. Har sedan dess pytsat in obegripligt många tusenlappar på deras larmtjänst. Den baseras på 3G, och nu vill dom att vi köper nya prylar för 4G och binder oss på fem år till.

Jag har alltid känt att det är dåligt värde i att betala till dom, medans frun tycker det känns tryggt. Och visst, vi har haft 2-3 larm under åren, och då har dom åkt dit och tittat ute. Men det har å andra sidan varit falsklarm, så kan ju bero på låg kvalitet på IR-deckarna helt enkelt.

Jag vill skala bort en massa månadskostnad, men fortfarande behålla någon sorts larmfunktion. Träffade en person som tyckte att Arlo kameror var en bra mellanväg, kunna hålla lite koll inne, plus ute vid entré/carport osv. Jag försöker läsa lite vad som krävs och vilken funktionalitet man egentligen får, men tycker det är svårt att överblicka. Om man t.ex. aktiverar nån sorts larmläge, hur kan man avaktivera det när man kommer hem? Tänker på barn mm. Finns det eventuellt nån brygga till Yale dörrlås som vi också har?

Eller är det så att man ska montera något helt annat än Arlo mer som ett trådlöst larm?

Vilken lösning rekommenderas utan att spendera för mycket pengar? Är Arlo ett seriöst alternativ?

Tack
 
Vi var i samma situation som er och sa upp Verisure bara. Kostnadsfritt kunde de ordna så vi kan fortsätta använda appen för att själva övervaka de prylar som sitter, dörr och fönster-sensorer och brandvarnare. Borde gjort detta tidigare, larm är i allmänhet en falsk trygghet
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
P Putteman skrev:
När vi köpte huset för snart 7 år sedan så satt det ett Verisure larm som vi tog över. Har sedan dess pytsat in obegripligt många tusenlappar på deras larmtjänst. Den baseras på 3G, och nu vill dom att vi köper nya prylar för 4G och binder oss på fem år till.

Jag har alltid känt att det är dåligt värde i att betala till dom, medans frun tycker det känns tryggt. Och visst, vi har haft 2-3 larm under åren, och då har dom åkt dit och tittat ute. Men det har å andra sidan varit falsklarm, så kan ju bero på låg kvalitet på IR-deckarna helt enkelt.

Jag vill skala bort en massa månadskostnad, men fortfarande behålla någon sorts larmfunktion. Träffade en person som tyckte att Arlo kameror var en bra mellanväg, kunna hålla lite koll inne, plus ute vid entré/carport osv. Jag försöker läsa lite vad som krävs och vilken funktionalitet man egentligen får, men tycker det är svårt att överblicka. Om man t.ex. aktiverar nån sorts larmläge, hur kan man avaktivera det när man kommer hem? Tänker på barn mm. Finns det eventuellt nån brygga till Yale dörrlås som vi också har?

Eller är det så att man ska montera något helt annat än Arlo mer som ett trådlöst larm?

Vilken lösning rekommenderas utan att spendera för mycket pengar? Är Arlo ett seriöst alternativ?

Tack
Jag tycker att Arlos kameror ar riktigt duktiga på rörelsedetektion.
Dessutom batteridrivna och därmed smidiga att sätta upp.
Appen har ett läge för "Hemma" och ett för "Borta", vilket jag använder i min "larmfunktion".
I "Bortaläge" får du en notis i appen om någonting händer, och samtidigt så filmar kameran.
Det kan räcka för många.
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
Maalox
Jag är nöjd med våra Arlo Pro 4. På grund av aktivteten runt ingången till huset så behöver jag ladda den kameran var 2a-3e månad, snarare än de 6 månader dom kommunicerar.

Vill du ha nödvändiga funktioner så måste du prenumera. Kostar en bit över 100-lappen per månad, vilket jag tycker det är värt för att få sparat allt i molnet etc plus flera andra funktioner.

Har ej testat men du skall kunna sätt upp ett geo fence, så när de telefoner man angivit närmar sig huset så ställs det om till hemmaläge.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
B
Åtminstone vissa Arlo går det att styra arm/disarm via Google Home. Jag har provat följande varianter för att styra detta.

GPS/geolocation, fungerade relativt bra när det fungerade, missade någon gång ibland och i perioder inte alls. Går att ha flera användare i Google Home så att larmet inte ska aktiveras om någon är kvar. När man tittar på platsanvändning inser man att detta inte fungerar i långa loppet, Arlo och Google läser av din lokalisation var 3-5 minut. Integritetskränkande och påverkar batteritiden.

Gå på/av hemmets WiFi som utlösare. Detta är möjligt med Samsungtelefoner och deras app lägen och rutiner. Fungerar relativt bra men det blir för tjafsigt, larm sätts på när man gått några meter bort från huset och man riskerar dra larm när man går tillbaka.

Widget/knapp på mobilen. Arlo har ingen widget men det går med Google Home, deras widget är dock lite seg och märklig då den aktiverar assistant.

Fjärrkontroll via Shelly och Google home. Lite krångligt att sätta upp detta men fungerar bäst, räckvidden är ca 30 meter. Man kan ha flera fjärrkontroller och ställa in tex ett tryck för disarm, dubbeltryck för arm.
 
  • Gilla
Maalox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.