pjgb pjgb skrev:
Efter justeringen av motorskyddet, så att det matchar typskylten, har ingen säkring gått.
Vad det lider ska jag ta reda på om brunnen är borrad eller grävd.
Närmsta brunnsborrningsfirma ville inte hjälpa till med att byta pump, de sa iaf att något borrhål inte fanns registrerat på fastigheten men det visste jag redan.

Finns det några bra indikationer på hur en grävd brunn ser ut respektive borrad?
Pemslangarna går ut genom källarväggen nedgrävda, till ett ”manhål” i plast, tillräckligt stort för att kliva ner i 2-3 pers.
Golvet 1 meter ner är fast jord/sand, och båda slangarna går rakt ner.

Vill ogärna rycka i slangarna om jag slipper pga diskbråck.

Det som talar mot att brunnen är grävd är att berggrunden ligger max 2-3 meter ner enligt SGU, och vi har berg i dagen på tomten. Det kanske räcker att säga det för att utesluta grävd brunn..?
motorskyddet är typ från 1960-talet...

Det ser rätt mörkbelagt ut på fasen längst till vänster i motorskyddet, så den går förmodligen varmare än resten pga. brända kontakter eller annat glapp

Byt motorskydd och även manöverbrytare om dessa finns samt ny pressostat till sådana som inte är lika gammal som jag (~60-talet) - motorskydd som inte kontaktar ordentligt på alla faser pga. förslitning/brända kontakter är inte helt ovanlig orsak till att motorer bränns, samma sak med pressostater (det som bryter strömmen när tillräckligt tryck har uppnåtts)

Själv tror jag inte att det är problem med vare sig pump eller motor om du inte hör uppenbara missljud av mekanisk orsak eller lageroljud (och det kan gå länge med lageroljud innan det blir problem på riktigt) medans den snurrar - ett vis tjut kan börja höras när man är nära avslagstrycket och är helt normalt då motorn börja gå tungt och det blir mer ljud från pumphuset också av olika läckflöden när det är hög tryckdifferens.

Varför alla 3 säkringarna går är svårt att sia om - men motor som går på två faser drar stora strömmar i starten och i kombination med gamla brytare som kontakterar halvdant så kanske det fins en möjlighet att de smäller. Det är inget annat inkopplat på säkringarna som elelement, belysning etc. ??


pumpen har ejektor så det lutar mot borrat även om grävd brunn med lågt vattenstånd kan också ha ejektor om man riskerar mer än typ 7 meter vattenstånd under pumpens nivå.
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag vet inte om den låter orimligt mycket, den hörs ordentligt men inget vidare gnissel eller skrik. Är ändå inne på att byta till en pump jag kan ha i ”gropen” eller nere i brunnen. Och då uppdateras resten till nya komponenter. I och med att det finns en returslang till ejektorn tänkte jag dra matningen till gropen i den.
Måste bara veta sughöjden. Kan man säga något utifrån antalet ”ringar” på pumpen?
 
Med grävd brunn brukar man bara ha en sugslang med bottenventil, ingen ejektorpump i brunnen. Så jag skulle sätta en liten slant på att det är en borad brunn.
Alternativt en grävd som ligger lägre än huset.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Tack för svar! Jag vet inte om den låter orimligt mycket, den hörs ordentligt men inget vidare gnissel eller skrik. Är ändå inne på att byta till en pump jag kan ha i ”gropen” eller nere i brunnen. Och då uppdateras resten till nya komponenter. I och med att det finns en returslang till ejektorn tänkte jag dra matningen till gropen i den.
Måste bara veta sughöjden. Kan man säga något utifrån antalet ”ringar” på pumpen?
Tror inte att det är så jättedjup brunn - de som skall hämta vatten från +50 meter ned så är själva pumpstapeln 1 meter hög bara den och det kan sitta en motor på 4-5 hästar ovan på denna.

jag har bott på lantbruk där man hade ejektorpumpar även för grävda brunnar - det beror på hur långt ned det är till vattenspegeln sedd från pumpfoten när det är som minst vatten i brunnen under torrtid.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Varför alla 3 säkringarna går är svårt att sia om - men motor som går på två faser drar stora strömmar i starten och i kombination med gamla brytare som kontakterar halvdant så kanske det fins en möjlighet att de smäller. Det är inget annat inkopplat på säkringarna som elelement, belysning etc. ??
Det kan inte vara en kortis ibland som tar en säkring, och sedan går de andra två när motorn startar?
Kablarna är gamla, se över installationen, mät fasströmmarna.
 
Redigerat:
Tog en titt på brunnen nyss.
Inspekterad brunn med plastpåsar och slang, cirka 120 mm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastpåsar tätar väl sisådär bra.
Tittar ner i en blå brunn med foderrör ca 120 mm, synlig slang och vattenyta, utan synliga djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimensionen på foderröret eller vad det nu är, är ca 120 mm. Plast är materialet tror jag, glömde känna på’t eftersom en större husspindel och två leopardsniglar deltog och störde lite.
Bild på en brunn med ca 120 mm foderrör, plastpåsar, och en person som står nära brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser inte jättelångt men om dimensionen håller sig omkring 100-120 mm hela vägen så borde man ju få ner en pump där.
Närbild på brunnsfoderrör med dimension ca 120 mm, omgiven av plast och gammal tätning, i mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insyn i ett mörkt brunnsfoderrör med synlig grov slang och snigel, diameter cirka 120 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade att dra lite i slangpaketet och det satt inte fast iaf. Men nu ska tre tjejer duscha så paus på gubben.

Fasen, nu kom jag på att jag har ett billigt endoskop till mobilen, typ 5 meter. Det ska jag trycka ner imorgon!
 
tja - det är ganska klart att du har borrad brunn - att leta ned för rören kommer knappast ordna dina elproblem, själv skulle jag prioritera byta motorskyddet och pressostaten innan du står med en bränd motor, för det går fort när man väl hamnar i det läget.

motorn är troligen av en standard-dimension och standardfläns men det kommer att kännas i plånboken om den blivit brunnen och att det kan vara väntetid på den varianten av motor som passar - och sådana småmotorer är inget man normalt lindar om då det helt enkelt kommer bli mycket dyrt, betydligt dyrare än vad ny motor kostar....
 
Fast jag är inne på att köpa ny pump att sänka ner, så det blir ingen renovering av den gamla!
Då slipper jag allt oljud och tekniken i källaren, vilken det finns andra planer för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.