Hej
Har ritat upp botten på en byggsats jag tänkt köpa för att få ihop stolpar, bärlinor och hus eftersom de sakerna kommer från tre olika ställen (stolpleverantör, bärlinor som snickaren sätter respektive husleverantör). Eftersom vi tänk få skruvar nerskruvade (dvs inte gjuta plint eller platta) rekommenderade husleverantören att köra med bärlinor (de gröna).
Det jag funderar på är hur man ska kunna täcka sidorna utan att de hamnar utanför ytterväggen (det mörkbruna)? För om den spaljén jag ritat in i bilden kommer utanför väggen så tänker jag att det kommer se konstigt ut. Man kanske kan flytta in bärlinorna något (typ 20 mm) men "timret" är bara 45 brett. Tänker att det blir problem i fall inte hela "timret" på 45 brett ligger med sin helhet på bärlinan? En vägg löser sig dock för där kommer det altan, men inte på de andra tre sidorna.

En lösning kan vara att eftersom stugan ändå ska målas så målar man också spaljén samt det gröna (dock efter något år eftersom det är tryckt). Då skulle man kunna sätta det gröna strax innanför husväggen och spaljén i liv med det gröna.

3D-ritning av trästomme för byggnation med stolpar, bärlinor i grönt och mörkbruna ytterväggar.
3D-modell av en träkonstruktion med stolpar och bärlinor i brunt och grönt, planerad för skruvfundament.
 
Redigerat:
Det går väl att skruva tunna fibercement skivor som täckning?
 
F fribygg skrev:
Det går väl att skruva tunna fibercement skivor som täckning?
Det kan vara en ide men om man sätter för så blir det väl dåligt med ventilation som jag läst att man vill ha under en sådan "grund"? Rekommenderas typ 200 mm minst? Jag har mellan 200 och 600 eftersom marken lutar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.