TonyTech
Vad bör jag göra ang rör skarvar dushrum. I duschrummet kommer troligen vattenberedaren att hänga på vägg alt. rummet bredvid. Min tanke är att dra dolda rir från vvb till dusch blandare sedan vidare till handfat via två hörn i duschrummet till handfatet. Bör jag göra skarven/fördelning inne i väggen och inspektionslucka eller kanske sätta fördelare under handfat dolt i kommod. Vad säger ni som kan detta? Jag kommer i vilket fall inte ifrån skarvar/fördelning men vill göra det på rätt sätt.
 
Standard när man inte använder vattenskåp med skvallerrör, är att gömma all fördelning under kommod. På så sätt är all fördelning inne i tätskiktat utrymme. Om du skarvar i vägg med inspektionslucka så är det visserligen inspekterbart, men inte läckage skyddat.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har svårt att hänga med men en inspektionslucka i duschen är nog inte så bra. Skvallerrör får inte mynna i duschen.
 
TonyTech
G Gromit skrev:
Standard när man inte använder vattenskåp med skvallerrör, är att gömma all fördelning under kommod. På så sätt är all fördelning inne i tätskiktat utrymme. Om du skarvar i vägg med inspektionslucka så är det visserligen inspekterbart, men inte läckage skyddat.
Tack för info. Då bör jag lämpligast titta på fördelning dolt i kommod. Antar att dessa fördelare har speciella röravstånd, höjd från golv, utförande etc. Får sätta mig in i det.
 

Bästa svaret

TonyTech TonyTech skrev:
Tack för info. Då bör jag lämpligast titta på fördelning dolt i kommod. Antar att dessa fördelare har speciella röravstånd, höjd från golv, utförande etc. Får sätta mig in i det.
Rörmokare brukar dra ut både vatten och avlopp på en lång rad, 50-55cm ovan golv. Det passar de flesta kommoder....men kolla din först. Om du har inkommande vatten samt fördelning till dusch och toa, så brukar det bli 5 rör och ett avlopp, oftast i denna följd:
VV,VV,AV,KV,KV,KV.
Inkommande matar ofast kommodens kran, samtidig som den matar vidare till dusch. På KV sidan blir det en till T-koppling som matar vidare till WC.

Skulle du ha ett tekniskt hinder som kräver en annan lösning så går det också förstås, men ovanstående brukar bli både snyggt, lättkopplat och överskådligt.
 
  • Gilla
TonyTech
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
TonyTech
  • Laddar…
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
TonyTech och 1 till
  • Laddar…
TonyTech
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette Väggfördelning V6 är det systemet du ska läsa på om.
Det systemet följer alla dagens krav. 👍

[länk]
Tack för länken. Snygga grejor! Tror nog de tre fördelare jag behöver kommer att vara dolda men de kan ju vara snyggt ändå.
 
TonyTech
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette Väggfördelning V6 är det systemet du ska läsa på om.
Det systemet följer alla dagens krav. 👍

[länk]
En för mig viktig fråga:
Jag behöver dra vattenledning 5m från VVB till fördelare och köksblandare. Köksblandaren råkar ligga närmast, sedan vidare till dusch etc där rör redan ligger RIR under platta. Är det lämpligt att drar RIR bakom köksskåp utanpå vägg? Den som går från VVB till köksblandaren. Eller bör jag dra i installationskiktet, det är yttervägg, medan det är öppet?
 
Krilleman
Kan du dra dolt i vägg så gör det.

Krångla med Rör-I-Rör bakom i köksskåp/sparksockel är bara krångligt.
 
TonyTech
Krilleman Krilleman skrev:
Kan du dra dolt i vägg så gör det.

Krångla med
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette Väggfördelning V6 är det systemet du ska läsa på om.
Det systemet följer alla dagens krav. 👍

[länk]
Krilleman Krilleman skrev:
Kan du dra dolt i vägg så gör det.

Krångla med Rör-I-Rör bakom i köksskåp/sparksockel är bara krångligt.
Tack för svar. Såg att du tidigare tyckte du att 16mm var okay som matning. Kan jag köpa 16mm rir och använda det från vvb till blandare, sedan blir det en bit till duschblandare. Totalt kommer längden rir vara ca. 20m då inräknat rör VV och KV. även KV till disk och tvätt. Jag kan dra det i installations skickt. Bör man isolera dessa rör extra eftersom de är lite mera påverkad av kyla. De ligger nära den kalla delen av väggen.
Krilleman Krilleman skrev:
Rör-I-Rör bakom i köksskåp/sparksockel är bara krångligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.