Murare i 15 skrev:
Nämn en anna fackförening som är så starka som BYGGNADS?
Det går inte ...........
Murare som stolt betalar sin fackavg :cool:


Varför? Vad får du för pengarna?? En ny almenacka??
 
Leff skrev:
[quote author=Murare i 15 link=1139587975/0#6 date=1140211721]Nämn en anna fackförening som är så starka som BYGGNADS?
Det går inte ...........
Murare som stolt betalar sin fackavg :cool:


Varför? Vad får du för pengarna?? En ny almenacka??[/quote]

Som föredetta medlem så kan jag säga att byggnads som fackförening faktiskt jobbar jävligt aktivt. Så jämfört med andra fackföreningar får medlemmar i byggnads mycket mer än andra....Tex rätten att förhandla lön 4 gånger/år. Nackdelen är då att byggnads ibland kör över sina medlemmar för att det inte "passar". Detta är väl den stora frågan egentligen. Men jag skulle hellre va medlem i byggnads än i kommunal eller nå liknande om jag var tvungen å välja. Nu e jag inte det utan är med i en annan förening med helt andra intressen...Men det är en annan historia....
 
Rätt att förhandla lön 4 ggr per år verkar ju helvrickat. Då får företagen inte göra annat än att hålla på med lönerevideringar. :p

Sedan kan man inte annat säga att Byggnads varit duktiga på att förhandla upp lönerna generellt. En snickare tjänar idag runt 26 000 kr per månad i min region vilket väl får anses högt.

En sur eftersmak på dessa lönerevideringar uppåt är dock att företagen med ljus och lykta söker billigare "legala" lösningar från andra EU-länder. Hade man varit nöjd med prestation kontra lön så hade man ju inte sökt sig utomlands.

Det Byggnads ofta glömmer är att det finns en global marknad som påverkar lilla Sverige.

Pengarna från fackföreningsavgiften placeras bland annat i stora fonder (ofta aktielösningar) för bästa avkastning. Samma företag vars aktier man äger bataljerar man ofta genom tuffa förhandlingar. Man sitter helt klart på två stolar, öka avkastningen till medlemmarna via aktierna och placera i företag med goda resultat men samtidigt påverka samma företags resultat negativt via löneförhandlingar som driver upp kostnaden.

Kunde företagen, i denna globaliserade och konkurrensutsatta värld, bara höja priserna mot sina kunder vore ju allt frid och fröjd men så fungerar dessvärre verkligheten inte.

Jag tycker Byggnads (mer än något annat fackförbund) ofta tappar den stora bilden där allt hänger samman och påverkar.
 
Men som medlem så e det ju bra med 4 förhandlingar...Detta är dock förutsatt att man mäter sina jobb via ackord. Nu skall vi dock komma ihåg att företagen är dem sem så att säga trissar lönerna i samarbete med byggnads. Allt för att hindra att ens anställda går tvärs över gatan för att tjäna mer. Om detta är bra eller dåligt är en helt annan diskussion. Men om jag skulle vara medlem skulle jag var hel nöjd...

Man skall faktiskt komma ihåg att det inte bara är byggnads som triggar de höga ackordslönerna... Sen vill jag nog påstå att de stora företagen NCC, Skanska och PEAB är ruskigt medvetna om vilka prisnivåer de har och i stora projekt dvs de över 4000 timmar i yrkesarbetartid så är lönekostnad inte speciellt hög i procent räknat. Medans det i ett villa bygge är en stor del. Man brukar säg att det i större produktion kostar 1 krona att komma på att man behöver en byggnad, 10 att projektera den och 100 att bygga den. Och ca 10% av bygget är lönekostnad.. Tar vi en villa så bränner man runt 3000 timmar ungefär det blir en mille, materialet ligger i dem faggorna också, sen kostar tomten samma..Dvs man förhandlar om 1/3 del som man kan sänka och där finns det pengar att tjäna för den enskilda.

Företagen kommer att anlita utländskarbetskraft vare sig byggnads vill det eller inte. Men företagen kommer att göra det av en anledning till än bara lönekostnaderna. Det är rekryteringsproblem i byggbranschen åldersstrukturen är helt sned efter uppsägningarna av 90% av 70-talisterna och runt 40% av 60 talisterna. Kvar blev 40 och 50 talare och där står vi idag. Jag hade tur som blev kvar när det begav sig. Jag hade sökt mig en annan bransh om jag inte hade varit kvar. Nu har jag iofs bytt arbetsuppgifter men inte bransch men det byggindustrin tappat är ju mellan skiktet i åldersstrukturen. Och därför kommer vi bli tvugna att rekrytera på annan ort. Detta är ett måste och att som byggnads se det som det värsta som kan ske är ju bara korkat. Jag kan iofs förstå att de blir rädda då deras makt i systemet kommer minska markant iom detta så på så sätt förstår jag dem. Men samtidigt så kan jag inte fatta att de inte använder den kunskap det faktiskt har till att kanske lägga krut på att informera individer om vad de har för rättigheter/skyldigheter istället för att jaga bort dem med näbbar och klor....

Jag välkomnar utländskarbetskraft, de skall självklart inte dumpa marknaden och det tycker jag inte de gör heller. Jag menar de förstår snart var prisläget ligger. Jag menar tar en svensk 300 och en polack 100 så lär ju summorna mötas nånstans på mitten tillslut. Sen kan det ju leda till utveckling med då har tyvärr tåget redan gått för byggnads som ibland tenderar att lägga energi på fel grejjer.....

Jag tror inte vi behöver oroa oss för att vi skall få massarbetslöshet pga arbetskrafts invandring . Jag tror snarare att vi kommer få brist på hantverkare och det är nästan värre. Och då e vi tillbaka med en annan diskussion...
 
Bra kommentarer. Jag ser inte lönelägen som problem så länge de sätts av den fria marknaden. Med en fri marknad så får gärna snickaren tjäna 1 000 SEK/timme. det innebär bara att de skapar ett värde som överstiger deras 1 000 SEK/timme.
Problemet blir när lönen sätts på en reglerad marknad och med kartellbildningar. Då sätts inte lönen efter det värde man skapar utan efter helt andra, (onyttiga), kriterier. Karteller skapar lika mycket värde för samhället som Hells Angels bidrar till Stockholms restaurangvärld.

mvh
David
 
Bra debatt!! det finns så mycket mer att skriva om.. ;)
 
Hemmakatten skrev:
Det snackas mycket skit om fackföreningar. Men vad man ska komma ihåg att samhället är uppbyggt av intresseföreningar - politiska föreningar, EU-föreningar, arbetsgivarföreningar, ideoligiska föreningar, arbetstagarföreningar, branschföreningar med flera.

Historiskt sett är det inte arbetstagarföreningarna som har haft det största inflytandet i nutiden utan det är mer kapitalstarka sammanslutningar som fört samhällsutvecklingen.

I alla tider har det funnits föreningar och sammanslutningar av olika slag som alla drivit sin linje. Att arbetstagarföreningar idag ses som "kotterier" och annat är märkligt. Utan dessa skulle samhället få en snedvriden inriktning. Ensam är inte stark! :)

Att man organiserar sig i föreningar eller intressegrupper är ju inget negativt. Det som däremot ÄR negativt är att just fackföreningar inte följer den lag alla andra föreningar och intresseorganisationer gör. Man är inte lika inför lagen. Fackföreningar har rätt till att göra och kräva en massa saker som inte en vanlig organisation har, och hamnar man i kläm är det bara att lägga sig ner och bli överkörd.

Ett annat problem är att många fackförningar växt sig så pass stora att toppen inte längre har kontakt med botten. D.v.s. de som styr har ingen relation till medlemmarna och går främst efter egna intressen och vinster.

Ett tredje problem är att fackföreningarna hela tiden måste leverera nya framgångar. Detta var visserligen bra under industriella revoultionen när arbetsvillkoren inte var dem bästa, Men nu när man nått alla mål med några hundraprocents råge bidrar alla dessa "framgångar" till så stora ökade kostnader och risker för företagen att man helt enkelt inte har råd eller möjlighet att anställa, därav vår arbetslöshet. Att framgångarna leder till en kraftigt ökad risk för uppsägning och liten chans till nytt arbete "missar" de att berätta.

Det man skulle behöva är frivilliga fackföreningar som inte är större än sin egen arbetsplats och som är lika inför lagen mot andra sammanslutningar. Det skulle ge föreningen mer koll på vad medlemmarna behöver, vill ha och vad som är bäst för just dem, ledningen skulle få större ansvarskänsla inför medlemmarna, medlemmarna skulle ha mer makt att påverka, inga fackpampar bara kollegor etc.

Vi lever på 2000-talet och dagens fackföreningar har spelat ut sin roll totalt. Fackföreningarna är stora tungrodda kolosser till företag som inte vill bli av med sin makt och de enorma pengar det drar in och klamrar sig därför kvar så hårt de kan, kör aggresiva reklamkanpanjer och pumpar in pengar i vissa partiers kassakistor för att få behålla sina privilegier i svensk lag.

Frågan är bara om man vill gynna fackpampar eller lägga pengarna på något vettigt.
 
kan väl säga att mina egna erfarenheter av byggnads inte direkt e smikrande eller så .
har eget företag och skulle förnya mitt asbest tillstånd( som av nån anledning byggnads ska skriva på) och fick ett ilsket samtal från byggnads om hur jag hadde tänkt mig att jag skulle få riva asbest o s vidare. förklarde för dom att det e jag som e ägaren till firman och att det bara e jag som får riva ( har utbildning och sjukintyg) . sen får man vänta i 3 veckor påatt höra nått från arbetsmiljöverket ( dom som igentligen ger tillståndet)
att byggnad kan inte styrka min ansöka om förnyelse pga att jag har oklara anställningsförhållande på mig själv..... hmmm egen enskild firma undrar hur oklart mina anställningsförhållande nu kan vara.. kan bara säga att jag kommer aldrig någonsin att tekna någon form av avtal med nått fack förbund. dock så håller vi till kollektivavtalet när det gäller mina anställda ....
tycker att facket är en förlegad instutition och i likhet med invationsförsvaret ska aveklas och skotas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.