Du knacka ur den med en spåskruvmejsel liggandes ovanpå fyrkantspinnen så man knackar precis ovan pinnen där den möter greppet.
Passa även på att gänga ur den avbrutna skruven.
 
1 123abc skrev:
Du knacka ur den med en spåskruvmejsel liggandes ovanpå fyrkantspinnen så man knackar precis ovan pinnen där den möter greppet.
Passa även på att gänga ur den avbrutna skruven.
Så pinnen ska ut på den sidan där handtaget sitter? Bifogar bild…sorry igen Skruvmejsel insatt i mekanismen på en dörrhandtagskomponent fastklämd i ett skruvstäd på ett arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd en större och bredare mejsel om du har så blir det bättre anläggningsyta.
En närbild på en handhyvel där en mejsel justerar bladet för att förbättra anläggningsytan.
 
Eller jag sätter fast pinnen och slår bort ”handtagsdelen”?
 
H Hans Nielsen skrev:
Eller jag sätter fast pinnen och slår bort ”handtagsdelen”?
Ja men slå endast på "greppet" där jag märkt ut, resterande ska du inte banka på.
 
Verkar som om allt satt ihop, gick inte att få bort enbart pinnen
 
  • Sammanfogade metallkomponenter på träunderlag där en rund pinne syns vara fast i komponenterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick inte speciellt bra, då får du byta handtaget mot ett nytt men det kanske låg i tiden den det handtaget är minst 40år gammalt.
Det blir som i bild om man inte spänner fast fyrkantspinnen.
Om man knackar på änden av fyrkantspinnen eller spänner fast "klumpen" och sedan knackar så slår man istället ur greppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.