Tja,

Nästan alla väggbrytare i mitt hus är återfjädrande och går att dimma genom att hålla inne vippan. Tyvärr finns det ingen uppkopplad funktion i dem.

Jag har förgäves letat efter dimmerpuckarna bakom väggbrytarna, där de inte finns. Idag hittade jag en i en apparatdosa i taket! Knäppte en bild på den för att kunna lägga mig i soffan och googla :)

Visst borde jag kunna byta ut denna dumma Vadsbo mot en Fibaro Dimmer 2 - utan större svårighet? Är väl bara att lossa kablarna (S~NL) och sätta dem på motsvarade märkning på Fibaro istället?

Nu återstår att leta upp de andra puckarna... var f-n har byggaren gömt dem.. och varför i apparatdosa i taket istället för bakom väggbrytaren? Iofs gör vissa lampor att tända/släcka/dimma från fler ställen än ett, så det är kanske förklaringen.

Tacksam för era tankar.
 
  • Öppnad apparatdosa i tak med synlig Vadsbo dimmerpuck och kopplade kablar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? Hehe, jag trodde att detta var en barnlek :)
 
Frågan är Sx-utgång är kopplad och om S1-ingången triggar på fasspänning.
Om den gör det så borde utbytet vara enkelt.
 
E etompau skrev:
Frågan är Sx-utgång är kopplad och om S1-ingången triggar på fasspänning.
Om den gör det så borde utbytet vara enkelt.
Tack för svar! Ska höra med han som byggt huset.. och vid osäkerhet tar jag nog hit en elektriker. Tack igen :)
 
E etompau skrev:
Frågan är Sx-utgång är kopplad och om S1-ingången triggar på fasspänning.
Om den gör det så borde utbytet vara enkelt.
Tänker att jag bara "överför" kablarna från den dumma till den smarta dimmer, precis till samma märkningar de sitter på idag.
 
L, N och utgång (våg med pil) är samma på de båda mottagarna.
Det som skiljer är styrsignalen till fibaron. Den använder Sx och S1 för extern styrning. Om du rakt av kan koppla fas via bef. brytare till S1 är oklart.
 
E etompau skrev:
L, N och utgång (våg med pil) är samma på de båda mottagarna.
Det som skiljer är styrsignalen till fibaron. Den använder Sx och S1 för extern styrning. Om du rakt av kan koppla fas via bef. brytare till S1 är oklart.
Aha, nu är jag med. Bra poäng. Och ja... det låter som att jag bör ta hit en elektriker ändå. Tack som f-n igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.