K
Hej!

Hos oss dräneras mestadels av regnvattnet från gräsmattan ner i en avenbokhäck som är felplanterad i en 10-15 cm djup grop vilket leder till massor med stående vatten kring rötterna.

Det måste såklart fixas om häcken ska växa :)

Bakom häcken så är det detaljplanerat ”natur” ner till ett litet dike som kommunen anlagt för länge sedan. Det är kanske 2-3 meter mellan häcken och diket.

Får man gräva ner dräneringsslang alternativt en typ 20x50x300cm sluttad fåra som ansluter till det faktiska diket och fylla igen med makadam eller liknande på kommunens ”natur”-mark eller är det helt off limits?

Jag kan ju kanske gå ut mitt i natten och gräva ner slang utan att folk märker, men det känns lite dumt att stå och gräva i ett dike utan att ha mer kött på benen.

Värt att notera är att gräsmattan är i princip helt plan och det sluttar inte nämnvärt mellan innersidan av häcken och diket. Det är också kanske 15cm matjord och därefter kompakt lera överallt.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Gräv, täck, tig.

Att göra det lagligt killgissar jag skulle generera minst fyra heltidstjänster på ett halvdussin myndigheter.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bumlersson och 7 till
  • Laddar…
4774
K Klonkers skrev:
Hej!

Hos oss dräneras mestadels av regnvattnet från gräsmattan ner i en avenbokhäck som är felplanterad i en 10-15 cm djup grop vilket leder till massor med stående vatten kring rötterna.

Det måste såklart fixas om häcken ska växa :)

Bakom häcken så är det detaljplanerat ”natur” ner till ett litet dike som kommunen anlagt för länge sedan. Det är kanske 2-3 meter mellan häcken och diket.

Får man gräva ner dräneringsslang alternativt ett typ 20x50x300cm dike och fylla igen med makadam eller liknande på kommunens ”natur”-mark eller är det helt off limits?

Jag kan ju kanske gå ut mitt i natten och gräva ner slang utan att folk märker, men det känns lite dumt att stå och gräva i ett dike utan att ha mer kött på benen.

Värt att notera är att gräsmattan är i princip helt plan och det sluttar inte nämnvärt mellan innersidan av häcken och diket. Det är också kanske 15cm matjord och därefter kompakt lera överallt.
Prata med kommunen är mitt tips. De har ju en skyldighet att ta hand om sin mark utan påverkan på människa eller djur och natur på samma sätt som vi alla har . Om det är du som behöver dränera din tomt eller kommunen som behöver dränera sin är svårt att svara på utan mer info samt exakta fastighetsgränser.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Formellt har du ingen rätt att gräva utan medgivande från kommunen.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

B
Det där kommer bara kosta skattebetalarna massa pengar att reda ut.

Gräv du ett täckdike. Om man lägger undan gräs när man gräver upp, och lägger jorden på en pressening när man gräver upp den, ochbsedan återplantersr gräset, så blir det minimalt med spår efteråt och väldigt enkel återställning. Nån månad senare kommer det inte synas överhuvudtaget.

Blir du påkommen så får man be om ursäkt och spela ovetande. Självklart så gör man en sådan här sak helt öppet, någon vacker vårdag, inte på kvällen med ficklampa.

Dränrör, kanske nån dm singel runt dränröret och en lämplig duk ytterst skulle jag lagt. Djup på röret beror på hur blöt marken är med mera.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Formellt är du nog skyldig att ta hand om vattnet på egen tomt. Jag själv skulle absolut grävt utan att fråga någon.
 
  • Gilla
Klonkers
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt har du ingen rätt att gräva utan medgivande från kommunen.
Vad kan en möjlig påföljd bli att man blir påkommen med rören i marken någon månad senare? Blir det böter eller rakt in i finkan?
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Man ber om ursäkt och återställer, så är nog alla nöjda att slippa processa. Om man inte har retat upp någon ansvarig tjänsteman, då kan det kanske bli någon påföljd.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
K Klonkers skrev:
Vad kan en möjlig påföljd bli att man blir påkommen med rören i marken någon månad senare? Blir det böter eller rakt in i finkan?
avgift kan möjligtvis bli aktuellt, men finkan är full så där behöver du inte räkna med att hamna för en sån skitsak.
 
  • Gilla
Klonkers
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser ingen möjlig påföljd. Man tar bort röret så är det bra med det. Finns ju ingen skada för kommunen om röret avlägsnas.
 
  • Gilla
Klonkers
  • Laddar…
Du måste ju inte gräva hela vägen, strunta i röret och gör en liten fåra på en meter så vattnet leds ut så kommer det naturligt finna rätt väg till diket eller infiltreras på vägen dit.
 
  • Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.