Hej, vi har byggt ett växthus på 23m2 med 2 glas isolerglasrutor.
Det har vattenburen golvvärme,men pumpen till jordvärmen börjar ge dålig effekt. Under vintern kallställdes det pga de höga elpriserna.
Dessutom bildades det mycket fukt vid temperaturskillnader när vi körde golvvärmen.
På sommaren kan det bli uppemot 40 grader varmt. Nu undrar vi om det skulle funka att installera en luftvärmepump. Den värmer ju på vintern och kyler på sommaren. Någon som har erfarenhet av det? Kanske blir det för hög luftfuktighet för innerdelen? Om det fungerar kan man kanske hitta en begagnad. Vad tror ni?
 
Redigerat:
Var i landet pratar vi om? Vilken värmeeffekt har växthuset krävt när det varit som kallast ute? Risken jag ser med luftvärmepump är att den inte orkar ge tillräckligt med värme när det är kallt ute och temperaturen sjunker i växthuset och då fungerar inte avfrostningen till värmepumpen längre så den isar ihop(?) Hög luftfuktighet ska den normalt klara men på sommaren brukar man väl öppna luckor i taket på växthus så att värmen försvinner ut av sig självt? Begagnad luftvärmepump kan jag inte rekommendera och det är svårt att ens hitta om det inte är nära till skrotning. Går att hitta budgetmodeller som ligger något bättre till i pris om man inte behöver topprestanda.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Växthuset finns i Umeå. Värmeeffekten kan jag inte svara på. Tack för svar!
 
Ok. I vintras hade ju Umeå sådär -35 °C när det var som kallast. Går åt enormt med värmeenergi när det blir så kallt även om man då nöjer sig med t.ex. +10 °C i växthuset. Fick ni några närmare uppgifter om glasets isolerförmåga/U-värde?
 
Redigerat:
Ingen aning om u-värdet tyvärr, men det är isolerglaskasetter med gas i.
 
Jag uppskattar att växthuset kräver ca 8000 W värmeeffekt när det är -30 °C ute och man har +10 °C inne i växthuset. De bästa vanliga luftvärmepumparna klarar att ge ca 4000 W värme vid -25 °C ute och under det minskar värmen betydligt. Man behöver då alltså elektriska värmefläktar på ca 8000 W som står som stand-by och successivt kan kopplas in när det blir kallt ute. Gäller att elinstallationen klarar det också. Vanlig villamodell av bergvärmepump eller jordvärmepump passar bättre men är ju en mycket stor investering.
 
Redigerat:
Tack för bra svar!
 
B
Tror aldrig jag sett en luft luft i växthus, sommartid så öppnar man ju och släpper ut värmen? Korsdrag.

Eftersom ni säkert kommer hålla typ 8c inne är det av största vikt att ni väljer en värmepump som klarar så låg underhållsvärme. Finns en hygglig risk att den fryser ihop -större risk med sämre pump och att ni får värme upp med element tills den tinat och kommer igång igen.

Men generellt så tror jag det blir en mycket hög driftkostnad om man ska hålla det varmt hela vintern. Köra underhållsvärme nån månad tidigare för att undvika frostskador och få lite bättre skörd är kanske motiverbart.
 
Ok, får nog söka en annan lösning. Tack för svar!
 
S
Sommartid måste du ha skugga och öppet för vädring. Skugga kan du ordna med färg på glaset eller skugggardiner.

Har du någon bild på växthuset? Isolerglas brukar man inte ha i växthus, det låter mer som ett uterum.
 
Man kanske kan kalla det för ett orangeri? Pardörrar, öppningsbart fönster. Bakre gaveln är helt i trä och med luckor. Tyvärr har taket inte luckor då vi inte visste hur vi skulle lösa det.
 
  • Trägavel på orangeri med bågformade fönster och pardörrar, inredd veranda och en parasoll bredvid ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinterbild av ett litet orangeri i glas med snötäckt tak, pardörrar och trägavel under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Dieselvärmare "Tiger King" modell TKH-130, 15 kW infravärmare med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De här är otroligt effektiva och kostar bara 30-40 kronor per timme i diesel.
 
  • Gilla
MarinaL
  • Laddar…
S
Fint bygge. Testa att hänga upp skuggardiner mot solen.
 
  • Gilla
MarinaL
  • Laddar…
S
En del använder Ikeas gardin Lill.
 
  • Gilla
MarinaL
  • Laddar…
Jag har också använt gardiner från Ikea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.