Vi gör en badrumsrenovering av en rätt stor firma. 3,5 kvadrat helrenovering totalkostnad runt 250 000 fast pris. Vi tycker inte kvaliteten har varit bra. Vad kan anses vara normalt? Vad måste man acceptera? Bifogar lite bilder. Vissa saker har de fått göra om men vissa saker blir inte bra.
Toalettstolen ser lite sned ut. Vi tycker silikonfogarns är fula (de skall göra om dem men är vi för petiga). Vissa kakelplattor ser man sidan på, de sitter lite ojämt. Vi tycker vissa plattor inte sitter jämt.
Är vi för petiga? Vilken kvalitet ska man förvänta sig? Nån som har liknade erfarenheter?
 
  • Ojämnt lagda kakelplattor med synliga sidor och ojämna fogar i ett badrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna kakelplattor och slarvigt applicerad silikonfog vid hörn i ett badrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alt: Ojämnt satta kakelplattor med synlig sidokant och slarvigt applicerad silikonfog nära en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppifrån-bild på en snedställd toalettstol med ojämnt satta, spegelblanka kakelplattor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
K
Svårt att säga baserat på bilderna, hade önskat se lite mer överblick. Men ja, silikonfogarna var inte snygga och toaletten indikerar en aning att sitta snett, men går nog inte att få rak i efterhand.

Jag har nytt badrum sedan dec 2023, i början synar man allt, så till en viss mån kanske man är för noga men är man missnöjd så ska de rätta till detta.
 
  • Gilla
MaggeE
  • Laddar…
Ett vattenpass lär väl tala om vad som felar med toastolen? Den kanske sitter i våg men kaklet gör det inte........
 
  • Gilla
MaggeE
  • Laddar…
B
Svårt att säga, ni har valt kakel som i sig har små dimensioner, inte har en slät yta både utåt och mot fogkant, det gör att man får känslan av att det ser värre ut än det är på bilder.

Fogen mot fönsterkarmen ser inte så bra ut, framförallt ser den väldigt stor ut?

Toalettens upplevda snedhet kanske har med själva sitsen/locket i plast att göra, har ni provat justera det?
 
  • Gilla
MaggeE
  • Laddar…
Är det inte bara locket på toan som sitter lite snett?
 
  • Gilla
Pysseltarzan och 3 till
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
Ett vattenpass lär väl tala om vad som felar med toastolen? Den kanske sitter i våg men kaklet gör det inte........
Jag tror inte att TS gör gällande att wc-stolen inte sitter i våg, då hade bilden varit framifrån.
Snarare ser stolen ut att peka lite åt vänster på bilden. Till det kommer att silikonfogen förefaller bredare på höger sida än vänster.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Ser lite slarvigt ut ja, kakelfix vid dörrkarmen t.ex.

Men jag gissar att detta är inom "branschstandard".

Den som var där ville göra minsta möjliga för att bli godkänd och det är nog gjort. Men något högre betyg fanns nog aldrig på kartan.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte jag också att locket ser snett ut men tittar man noga så verkar stolen inte linjera mot fogen heller. Ser ut som fogen syns på höger sida men inte vänster men bilden kan ju ljuga såklart. Sitsen ser ju sned ut men det verkar mer handla om att radien på sitsen inte är symmetriskt.
 
  • Gilla
MaggeE
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Svårt att säga baserat på bilderna, hade önskat se lite mer överblick. Men ja, silikonfogarna var inte snygga och toaletten indikerar en aning att sitta snett, men går nog inte att få rak i efterhand.

Jag har nytt badrum sedan dec 2023, i början synar man allt, så till en viss mån kanske man är för noga men är man missnöjd så ska de rätta till detta.
Tack sillikonfogarna har de varit här och skrapat bort. Så de höll de med om. Några plattor är bytta. Det är svårt att få en bra bild. Men det är svårt ser veta var gränsen går när man börjar syns. Därav min fråga här om vad som är ”normalt”.
 
B bygges skrev:
Svårt att säga, ni har valt kakel som i sig har små dimensioner, inte har en slät yta både utåt och mot fogkant, det gör att man får känslan av att det ser värre ut än det är på bilder.

Fogen mot fönsterkarmen ser inte så bra ut, framförallt ser den väldigt stor ut?

Toalettens upplevda snedhet kanske har med själva sitsen/locket i plast att göra, har ni provat justera det?
Ja, de skulle justera locket så får vi se sen. Anledning till att jag är misstänksam är att de har justerat utbyggnaden för toaletten ett antal gånger. De är lyhörda och rättar men vi skulle givetvis vilja ha det rätt från början. Och när man väl börjat granska hittar man mer och mer som man kanske inte skulle ha tänkt på.
 
GoC GoC skrev:
Är det inte bara locket på toan som sitter lite snett?
Kan vara, men de har justerat konsolen till toan några gånger innan.
 
BirgitS
Du kan hitta mycket om hur en besiktning går till och vilka estetiska krav som ska uppfyllas i Besiktningsmannaboken: https://publikationer.konsumentverk...-hantverkstjanster/besiktningsmannaboken-2022
Två exempel:
"Bedömningen av väggar görs från normal betraktelsehöjd i dagsljus eller vid belysning
motsvarande 3200 lumen vid 3000K med ljuskällan nedpendlad cirka 0,5 meter från taket eller
placerad 1 m ovan golv. Ljuskällan ska vara placerad bakom besiktningsmannen.
Betraktelseavståndet är 2–3 meter, eller från centrum av rummet i mindre rum."
"Helhetsintrycket av plattsättningen är viktigare än detaljerna. Plattsättningen ska för varje
väggyta centreras och avslutas med passbitar mot hörn. Hel kakelplatta ska eftersträvas mot
öppningar. I hörn avslutas plattor kant-i-kant. Fogar ska för ögat uppfattas som raka, jämna
och fyllda upp till plattans kant. Lite skålad fog tolereras."
 
  • Gilla
MaggeE
  • Laddar…
Ta dit en besiktningsman? Ser inte proffsigt ut.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ta dit en besiktningsman? Ser inte proffsigt ut.
Och det ser du på hela fyra bilder?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och det ser du på hela fyra bilder?
Ja, det tycker jag. Silikon runt fönster ser ju värre ut än om jag skulle gjort det. Fogarna likaså. Men det en besiktningsman kan hjälpa till med är ett rimligt pris avdrag och denne kan bedöma enligt regler som finns.

Men, det finns en liten risk att det mesta uppfyller kraven på estetik, det vet jag inte. Men en besiktningsman kan avgöra på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.