Bor i en villa i Stockholm med elbil (ioniq 5) ett stort tak i söderläge och vi vill ha solceller. Anledning är hållbarhet och att få ner el-räkning över 1 år.
I allmänhet passar 24 paneler på vårt tak, och vår nuvarande användning är cirka 17 000 kWh/år. Frågan är nu om vi vill ha ett batteri. Vi är inte särskilt angelägna om återbetalningskalkylen över hela livslängden, utan mer om energiräkningen på kort till medellång sikt och att det är kul att ha sin egen energi och typ köra på egen solenergi.
Tanken är i princip ett timpris energikontrakt och sedan ett batteri så att vi kan få energin från batteriet under prisets topparna på morgonen och kvällen som vi sedan laddar med solenergi under dagen (och ev. billig energi i natt). 10 kW rekommenderas då vanligtvis till vårt hus, men för att stoppa de där 2 topparna räcker det inte att ta 5 kW? Detta sparar inköpskostnader och material, också med återbetalningstiden i åtanke.
Eller är det allmänt dumt att ta batteri nuförtiden? Utan batteri, är det smartast att ta ut/hålla ett normalt fastpris energiavtal?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Välj hybridväxelriktare så att batterier blir en möjlighet. Idag är det svårt att få kalkylen att gå ihop för batterier men om 2-3 år lär det vara bättre läge.

Redan solceller är svårt att få rimlig lönsamhet på men i SE3 och SE4 så kan det gå med bra förutsättningar.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Gällande batterier så har CATL gått ut med att under 2024 så ska deras LFP-batterier halveras i pris. Detta då mot elbilstillverkare. Jag antar då att det kommer få viss påverkan även på hembatterier. Nu består ju inte hembatterier bara utav själva batterimoduler men de är ju en stor del i ekvationen.
 
Tack! Funderingar går lite åt det hållet också: skaffa en hybrid växelriktare och kanske en batteri sen. Undrade dock bara om det skulle göra nåt på kort sikt att ha en batteri och timpris el avtal i månadskostnaderna? Eller mer: vad kan man göra om man har ingen batteri för att dra ner energikostnaderna och fortfarande behöver laga mat etc. kl.18 och sånt? Skulle ni fortfarande köra med timpris avtal utan batteri, och om ja, hur styr ni användningen? Jag minns i Holland (dar jag kommer ifrån) att vi hade nån avtalsform som hade dag och natt tariffer, så att det prismässigt skulle hjälpa om man kör disk- och tvättmaskinen (och elbilsladdningen) på nätterna, men då fanns det inte en så stor ökning vid 17-20:00. Verkar inte finnas här, då är det bara timpris som gäller, eller hur?
 
Det är ett maxtak på 50 000 året du gör installationen så ur den aspekten kan det vara bra att vänta ett år.
Vi har timprisavtal och laddar elbilen på natten och det spar rätt mycket, man kommer också ifrån effektavgiften som många nätbolag har infört. I vårt fall är elbilsladdningen absolut den största förbrukningen under dygnet.
Vi skaffade hybridväxelriktare men väntar lite med batteri. Ska man ha batteriet till att spara för elbilsladdning är ju inte 10 kWh speciellt mycket.

Vet inte riktigt när det skulle vara fördelaktigt att ha ett fastprisavtal om man har möjlighet att styra större delar av förbrukningen till nattetid.
 
  • Gilla
Eswa
  • Laddar…
Nu fick vi lite offerter och några av dem har kommit till en konstig slutsats känns det som. De säger att vår anläggning med eller utan batteri kostar typ samma sak! De säger att det beror på växelriktare: Om man köper också batterier, då gällar batteri-stödet (som är typ 50%) på båda växelriktare och batterier. Utan batterier gäller bara gröna stödet av 20% på växelriktare. Jag har det dock svårt att tro att skillnaden på en växelriktare med 20% eller 50% stöd kan bli typ tiotusentals kronor a.k.a. en 10kw batteri. Finns det några här som har (haft) samma erfarenheter eller kan förklara detta lite bättre? Eller lurar de oss?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Det stämmer att det blir olika bidragsnivåer. Troligtvis så är priset på komponenterna viktat för att påvisa marginell skillnad med eller utan. Men ta en offert och jämför priserna mot en nätbutik. Då ser du om effekten är riktig eller konstruerad.
 
E Eswa skrev:
Nu fick vi lite offerter och några av dem har kommit till en konstig slutsats känns det som. De säger att vår anläggning med eller utan batteri kostar typ samma sak! De säger att det beror på växelriktare: Om man köper också batterier, då gällar batteri-stödet (som är typ 50%) på båda växelriktare och batterier. Utan batterier gäller bara gröna stödet av 20% på växelriktare. Jag har det dock svårt att tro att skillnaden på en växelriktare med 20% eller 50% stöd kan bli typ tiotusentals kronor a.k.a. en 10kw batteri. Finns det några här som har (haft) samma erfarenheter eller kan förklara detta lite bättre? Eller lurar de oss?
Vi beställde solceller i december och upplevelse samma sak så tog ett batteri. Var för liten diff (23k) tyckte vi för att skippa. Kommer ju garanterat kosta oss mer än 23k om vi skulle väntat och köpt 9.6kWh batteri senare även om priserna går ner känns det som.
 
  • Gilla
Eswa och 1 till
  • Laddar…
Har samma upplevelse på en anläggning om 23 paneler med växelriktare. En firma lämnade två förslag. 12 tkr extra om vi köper batteriet på 10 kw samtidigt jmf mot köp utan batteri. Det går inte att utläsa detaljer vad dom olika komponenterna kostar, men det är väl gröna bidraget 50% som också omfattar växelriktaren som gör skillnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.