Har en ombyggnad under arbete där jag lägger vattenburen golvvärme i glespanel på träbjälklag och med klinker som övergolv.

Tänkte använda LK Minikretsventil M5 eftersom ytan är mycket lite och jag har radiatorer för övrigt.

Har jordvärmepump.

Kan framledningstemperaturen vara ett problem?

Dvs hur hög temperatur kan man utsätta virke för under längre tid utan att de är skadligt??

(Har fått OK från LK.)
 
Enlsvenska byggregler skall du hålla golvyttemperaturen under 26 grader.
Vilken framledning bom behövs för det kan du låta leverantören räkna ut.
 
OK,
Jag kollade med teniska supporten på LK, och de sa att det skulle vara OK trots att det i deras dok står att minkretsventilen är till för gjutna smågolv.

Man ska lägga i "dubbelslinga" vilket verkar logiskt, och deras svar var att glespanel skulle var OK.

Jag är bara en liten aning orolig att det blir lite hett för golvträt i början av slingan, och på lång sikt. Det kommer även att vara mycket nära till frigolit på ett ställe.

En variant vore möjligen att gjuta lite typ i första vändningen av slangen, och bara som rent "värmeskydd". Jag kan t ex fräsa ur frigoliten, fixera slangen och pytsa i lite flytspackel eller annat bruk. Troligen är det ren överkurs - men jag är lite osäker på vad jag har för max framledningstemperatur. Kan även begränsa den i värmpumpen - men då kan det ju bli kallt i resten av huset... Vore ju intressant att kolla upp vad man "maxar", men det måste ju bli lite rejält kallt först då!
 
Ett något dyrare alternativ är att sätta LK:s minishunt M60 istället om du har plats. Kostar endast 2930 kr på maniarmatur.se
Jag vet inte vad minikrets M5 kostar, men kanske 1500 kr + inbyggnadsskåp med lucka 500 kr?
 
Jo, priset stämmer nog ungefär. (Jag behöver nog inte kapslingen.) Har fått högre pris på ett ställe - men tror jag kan få den för ca 1500 på rätt ställe.

Finns ju även Roth GVC på sigro.se, den kostar några hundringar mindre än 2930:-

Sk så småningom ha en (eller två) ytterligare liten yta med golvvärme, men den ligger på annan våning och det kanske blir rätt bökigt att koppla bägge kretsarna till en GVC (eller M60). Min krav på reglering är mycket små på det golv jag håller på med nu; det är en farstu, där jag nu har isolerat, men det är en rätt kall ytterdörr och jag räknar med att farstun ska vara torr (och lite skön) på golvet men i övrigt rätt kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.