Hej!

Vi är mitt i en badrumsrenovering och har anlitat en firma som är BKR certifierad.
Hantverkaren på plats är säkert jätteduktig men han pratar varken svenska eller engelska så jag kan inte tänka mig att han själv har våtrumsbehörighet från Sverige.
Är det för mycket begär att kräva att den som flyttspacklar, sätter tätskikt och kakel/klinkers har behörighet?
Eller ska man nöja sig med att företaget som anlitat honom står bakom och kontrollerar?
Vill inte vara en jobbig kund och börja "bråka" i onödan så jag bara undrar hur ni andra hade resonerat.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Nu är det några år sedan jag läste reglerna (de finns lättlästa på BKR.se). Men åtminstonde då, så innebär en BKR certifiering att firman certifieras genopm ett antal kurser för arbetsledningen, och den enskilde hantverkaren certifieras genom ett antal kurser. Den certifierade hantverkaren skall bära ett ID kort med certifieringen lätt synligt. Certifieringen gäller för ett visst bestämt tätskiktssystem, en del av utbildningen sker hos leverantören av tätskiktsystemet.

OM jag hade anlitat ett certifierat företag så skulle jag aldrig acceptera att arbetet inte utförs av certifierad personal, det är ju vad du betalar för. Sedan kan man mycket väl tänka sig att man medvetet anlitar hantverkare som inte bryr sig om certifiering. Men då får man "kvalitetssäkra" genom att ta bra referenser istället.

Det låter som avtalsbrott, släng ut firman.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 7 till
  • Laddar…
Börja med att fråga din kontaktperson om behörigheten. Jag vet inte hur kraven är för utbildning. Jag har tidigare haft plattsättare som knappt pratat svenska men som har behörighet. Vet faktiskt inte ens som det är några tester för att bli godkänd, speciellt som man betalar för behörighet.
 
  • Gilla
Franskasophie
  • Laddar…
Tack för erat svar!
Nu har jag meddelat firman att vi vill att de som sätter tätskikt och kakel framöver ska kunna visa behörighetsbevis. och det var inget problem fick jag som svar så det löser nog sig.
men den underentreprenören som har jobbat hittils tillhör en firma som inte har behörighet så han vill inte jag se utföra dessa uppgifter.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle nog granska det behörighetsbeviset. Det har varit relativt vanligt med förfalskade bevis.

Det har iofs. inte framgått av inläggen om de nuvarande icke certifierade arbetarna har utfört något arbete som ingår i behörighetsystsemet. Har de ex. bara byggt upp väggarna så finns ingen behörighet att söka.

Däremot så har säkert vatten ngt. liknande för VVS, med personliga behörighetsbevis (om man avtalat säkert vatten).
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Men, betala inte förrens du fått intyget. Det är numer digitalt och svårt att förfalska tror jag. Det behöver du inte specifikt ha avtalat, det ingår i det du betalar för om det är en behörig firma.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Har ni anlitat en firma som är anslutna till BKR så lär ni ju få kvalitetsdokumentet från dem.
Har ni kollat upp detta eller har de bara sagt att de är det ? ;)

Förut har det i alla fall funnits små personliga "id-kort" som påvisar att respektive person är behörig.
Jag har inte så stor koll på hur detta fungerar idag eftersom jag är ensam och inte har anställda så jag har inget sådant kort längre då jag uteslutande arbetar mot privatpersoner och inte behöver visa upp detta.

Det är ju olika kurser som gäller för plattsättare och arbetsledare inom företagen men plattsättare som också sätter fuktskydd ska ha genom gått Steg1 och Steg 3.
Steg 1 anordnas av BKR och Steg 3 anordnas av den leverantör av fuktskydd som de jobbar med så där kan man gå hos flera olika.

https://www.bkr.se/om-behorighet/kurser-och-utbildningar
 
  • Gilla
Fredde_bygg och 1 till
  • Laddar…
Mig veterligen finns det inget som heter "behörighet" inom våtrum och vatten, utan det är certifikat av olika slag gällande att man följer BKR, behärskar ett visst tätskiktssystem eller liknande.
 
  • Wow
  • Gilla
Lessan och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Mig veterligen finns det inget som heter "behörighet" inom våtrum och vatten, utan det är certifikat av olika slag gällande att man följer BKR, behärskar ett visst tätskiktssystem eller liknande.
Aj då... nä det är nog BKR som är helt ute och cyklar tror jag 😱
 
  • Skärmdump av webbsida med flera textfält och diagram som berör BKR behörighet och processen för att bli behörig inom byggsektorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Fredde_bygg och 3 till
  • Laddar…
Dom använder ordet fel.
Behörighet är en juridisk term som innebär vad man får göra (inte vad man kan och har kompetens för).
 
  • Gilla
  • Haha
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Nä men så är det ju säkert... 🙃

Vi har inga behöriga lärare i Sverige heller... 😳😎


Jag lägger ner för jag känner inte att ditt inlägg tillförde någonting i tråden.

Ha en fin dag 🙏


* Känns som alla andra på nätet har fel men Du har rätt. ;)

https://digitalajuristerna.se/befogenhet-behorighet/
 
  • En textbild som förklarar skillnaden mellan begreppen behörighet och befogenhet inom juridiken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja, firman är ansluten till BKR. har dubbelkollat i BKR registret på innan jag anlitade dem.
måste säga att de gjorde ett bra jobb med att få till fallet på golvet, iaf vad jag kunde se, även om hantverkaren inte var certifierad (eller "behörig").
men nu ska det kontrolleras av utbildad personal och det är någon som har BKR bevis som ska lägga tätskikt och kakel. så allt verkar vara i ordning. :)
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Poängen var väl att det inte finns en lagreglering som ger en viss grupp av människor behörighet att genomföra arbetet i form av ett statligt sanktionerat privilegium. Så har vi det ju t ex med läkare, sjuksköterskor och skollärare (dock ej universitetslärare). Men inte med rörmokare eller badrumsrenoverare. Att det helt enkelt är en privat uppgörelse mellan företag och BKR att prata om behörighet.

Skicka ett meddelande så ska jag göra dig behörig för badrumsrenovering enligt mitt eget lilla privata kvalitetssäkringssystem!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes:
Tack för förtydligandet.
Det var precis min poäng att det inte finns lagar som styr våtrumsinstallationer som det gör med t ex el.

Sen kan man tolka orden behörighet / befogenhet på många olika sätt, som vi har konstaterat här. Finns dock ingen enhetlig legaldefinition för dessa begrepp.
Därför anser jag att det är olämpligt och missledande att BKR uttrycker sig som dom gör.
 
Men i det här fallet är det irrelevant huruvida det är lagreglerat eller ej. Man har ett avtal där man har avtalat (?) att arbetet skall urtöras av BKR certifierad personal. Utförs det då av annan personal så får man inte det som avtalats. Ett avtalsbrott.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.