Ska fortsätta med fasaden om någon vecka.
Till våning 2 ska det byggas balkong/altan med garage under.

Har ju fått rådet med låglutande tak med papp som golvet ska byggas på.

Funderar lite på om man ska förbereda redan nu för takpappen.
Antar att man måste sätta plåt nedanför panelen som pappen limmas mot?

Någon som har instruktioner?
 
Rickard.
Tänker du på takets anslutning mot fasaden?

Oavsett egentligen vad du funderar på så rekomenderar jag att du kollar igenom riktlinjerna på www.tatskiktsgarantier.se

Det finns mycket bilder och exempel för att visa hur man löser lite olika problem, Givetvis får du sålla bort en hel del ointressant för att hitta det relevanta men det är ganska lätt att navigera.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Tänker du på takets anslutning mot fasaden?

Oavsett egentligen vad du funderar på så rekomenderar jag att du kollar igenom riktlinjerna på www.tatskiktsgarantier.se

Det finns mycket bilder och exempel för att visa hur man löser lite olika problem, Givetvis får du sålla bort en hel del ointressant för att hitta det relevanta men det är ganska lätt att navigera.
Ja precis, tak - fasad
 
Rickard.
nino nino skrev:
Ja precis, tak - fasad
Det finns det bilder på men lite kort så drar man upp pappen minst 30cm på väggen och täcker dom översta 15-20 med plåt eller bara fasadbrädorna om man föredrar det. Kan man få uppviket bakom eller tät med vindskyddet vad det än råkar vara så är det bonus.

Ska du ha en dörr ut ska det också göras på ett smart sätt vilket det också finns bilder på, även lite råd och tips hur man gör trallgolv på papp.

Träguiden kan också ha lite AMA bilder på detta men jag är inte 100 på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Ok man sätter ingen plåt på fasaden som man limmar pappen mot alltså?

Det blir ju jäkligt fult om man ska ha papp synligt upp 30cm
 
R
Med fördel 21mm K-plywood under pappen på väggen, plåten är ett slags skydd som ska ligga utanpå pappen..
 
Rickard.
nino nino skrev:
Ok man sätter ingen plåt på fasaden som man limmar pappen mot alltså?
Nej

nino nino skrev:
Det blir ju jäkligt fult om man ska ha papp synligt upp 30cm
Jag håller med och det är därför man inte gör så. 5-10cm synlig papp närmast taket och resten döljer man med fasaden eller plåtbleck. Somsagt kolla igenom riktlinjerna om du vill förbereda själv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ajajaj
Skulle ju byta fasaden nu och göra balkongen nästa år.
Känns ju som ett hopplöst projekt då?

Tänkte att plåt vore bra att limma på sen naturligtvis plåt över.

Får läsa på lite
 
Rickard.
Ja okej men det måste väl ska gå att lösa på något smart sätt även fast det blir svårt för mig att lösa det härifrån.

Du kan inte ansluta ett tak (som detta ändå är) utanpå fasaden utan den måste ända in till konstruktionen.

Vad ska du ha för fasad?
 
Redigerat:
Det är träfasad med regelstomme
Har bytt nedre delen ifjol, i år tänkte jag byta den övre delen och då passa på att skruva en 45*195 på väggen för taket.
Sen får man ju räkna ut hur mycket resten kommer att bygga ovanför den
Ska utgå från golvet på andra våningen så klart
 
Rickard.
Är du 110% på att den kommer byggas och är helt säker på dimensioner och placering bör du kunna förbereda allting och lämna ett hål i fasaden stort nog för tak och uppvik som täcks med något lämpligt men så modig är inte jag.
Jag skulle i alla fall försöka hitta på någon kreativ lösning som gör att det ser klart ut nu men det går också enkelt att såga upp panelen där taket ska anslutas.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Här är väggen

Vägg av hus med träpanel och tre fönster över nedre panel som ska kapas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre panelen ska kapas 2-3dm sen kommer det väl en 45*195 som skruvas i stommen, masonit för luftspalt, 22-28 råspont, papp 10, 45*70 tryckt, 28 trall.
Nåt sånt här jag hade jag tänkt mig, kan det stämma hyfsat?

Men då behöver jag alltså kapa upp ytterligare 2dm ungefär...
 
En grej jag funderat på...
Varför kan man inte ha ett plåttak med typ 2-3° lutning? om man har plåtar i rätt längd, alltså utan skarv.
Pappen får man så klart vika upp mot fasaden.
Blir ju trall uppepå som troligen blir delvis skottad på vintern
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Rickard.
Det är väl främst för att plåttak oavsett variant visat sig inte hålla tätt och/eller inte hålla särskilt länge i så flack lutning, vatten blir stående i minsta lilla oundvikliga variation och anslutningen mot väggen blir osäker.

Bygga trall uppe på plåttak känns också betydligt bökigare, dom är ju inte riktigt tänkta att belastas på det sättet.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Ok då hänger jag med
Planerar man för trallen när man bygger så kan man ju dubbla läkten där belastningen blir och se till att man får golv och takbjälkar ovanför varandra.

Men jag köper det, papp får det nog bli då.
Tror jag renkapar nedre panelen där jag tror underkant blir, sen får övre gå emot så länge.
Den dagen det blir aktuellt så får man svära och kapa upp övre panelen 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.