Hej.
Har ett suterräng hus från 66, byggt i lättbetong.
I vintras märkte jag att det drog i sonens rum i takvinkel mot yttervägg. Detta är i bostadsdelen av suterrängplanet, dvs inte källardel.
Idag vid nattning såg jag att det var kondensdroppar i taket just där jag upplevt drag tidigare.
Har bott i huset i snart ett år inte sett det tidigare. Just idag har det varit väldigt varmt och min teori är att den varma fuktiga luften kommit in genom drag och kondenserat då taket är kallare än uteluften.
Har inte upplevt några märkliga dofter i rummet (jag har känslig näsa).

Bör man riva ner träpanelen för att se hur det ser ut bakom och täta eventuella punkter för drag med fogskum?


Ett hörn av ett rum med väggbeklädnad och tak, i dämpade färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, tak och väggmöte med fuktskador eller kondensdroppar, behov av underhåll eller ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har rivit ner panelen och börjat dra ner de fem lager tapet som satt bakom.
Sprickorna förklarar draget 😅.
Förvånad över att inget av tapeten var mögelangripet, men även ingen märklig doft.

När all tapet är nere ska jag laga sprickorna med Finja laga vägg. Sedan upp med reglar, osb utanpå och avsluta med gips.
Kommer lämna någon centimeter mot golv och tak för att sätta ventilerad golvsockel och taklist.
Vägg delvis avtäckt med flera lager tapet borttagna, exponerar sprickor och ojämn underliggande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Höll på att redigera inlägget men fick upp att 60- minutersgränsen var passerad så kunde inte redigera.
Lägger upp texten i nytt inlägg:

Har rivit ner panelen, bakom den satt tunna (1,5-2cm) cellplastskivor som någon typ av isolering, detta är en yttervägg delvis under mark. Delen under mark är nydränerad med Isodrän på utsidan.
Har börjat dra ner de fem lager tapet som satt bakom panelen.
Sprickorna förklarar draget 😅.
Förvånad över att inget av tapeten var mögelangripet, men även ingen märklig doft.

När all tapet är nere ska jag laga sprickorna med Finja laga vägg. Sedan upp med reglar, osb utanpå och avsluta med gips.
Kommer lämna någon centimeter mot golv och tak för att sätta ventilerad golvsockel och taklist.
Synpunkter på det?
Bör man sätta tillbaka cellplastskivorna som isolering eller skippa det?
 
Så här ser sprickorna ut.
Snart dags för lagning.
Ska skrapa ur sprickorna innan lagning
Bild på en spricka som sträcker sig genom en hörnvägg och takvinkel med flagnad färg och puts, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor spricka längs en vägg och takvinkel med flagnande färg och exponerad understruktur, i behov av lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1 är med sprickan i takvinkeln är mot yttervägg.
Sprickan i bild 2 är nästan 2cm bred på sina ställen. Detta är innervägg och rummet på andra sidan är en matkällare. Har tänkt att fylla sprickan från det hållet senare med kympkompenserad och fiberförstärkt betong.
 
Upptäckte bomljud idag när jag knackade på innerväggen. Området med bomljud är ungefär lika stort som en basketboll.
Borde man knacka ner putsen och se hur det ser ut bakom?
 
Idag lagat med finja laga vägg.
Lätt att arbeta med men det torkade snabbt i hinken. Skulle blandat till en halv eller 1/3 däck först och fortsatt därefter
Vägg under reparation med pålagt spackel och ojämna ytor, med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg under renovering med pålagd finja laga vägg, delvis torkat, med synliga reparationsskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Det går inte fort men det går framåt. Sätter upp reglar med syllisolering mellan regel och betongvägg
Byggprojekt med träreglar monterade med syllisolering mellan reglarna och en betongvägg i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regel med syllisolering monterad på en betongvägg under ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Idag ska jag hämta OSB och gips som jag ska sätta som innervägg.

Funderingen är om man ska isolera mellan betongväggen och OSBn?

När jag rev ner panelen satt det det cellplast-skivor bakom. Det verkar ha fungerat senaste 30 åren men är inte originalionstruktion.

Rummet är i suterräng, den del som är under mark är nyligen dränerad och isolerad med isodrän på utsidan.
 
Börjat med monteringen idag.
Fräst ut lite ventilationsgångar i reglarna så luften kan röra sig bakom skivorna
Fräst ränna i en träregel för ventilation, del av en väggmontering, synlig konstruktion med damm och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med delvis monterade träreglar, där vissa har utfärdade ventilationsgångar. En OSB-skiva är installerad på den högra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lånat polarens skruvautomat, sjukt smidigt 😎 Bild på en skruvautomat av märket Makita med en remsa skruvar redo att användas, satt mot en träpanel i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ska sista osbn på plats, sedan dags för gips.
Satte en golvkil för att skydda kablarna i dosan
Borrmaskin med hålsåg ligger på golvet framför en osb-skiva med ett hål, förbereder för gipsning av vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett runt hål i osb-skiva visar en elektrisk dosa med kablar inuti, skyddad av en golvkil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med osb-skivor på väggarna, en hängande lampa i taket och verktyg samt en pall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
Gips på plats. Börjar spackla första vändan i morgon
Gipsskivor installerade på en vägg i ett rum med trägolv; verktyg och byggmaterial ligger utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen är klädd med gipsskiva, klar för spackling. En pall med blommigt mönster står framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En burk Alcro handspackel för skarv på ett trägolv med rulle pappersremsa på locket och andra verktyg i bakgrunden som visar pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev för bra väder så blev inget spacklat. Men ikväll fick jag tummen ur , spackla skruvar och upp med pappremsa i skarvspacklet
Ett rum med nyspacklade väggar, där skruvar och skarvspackel med pappremsa syns tydligt. En arbetslampa, en borrmaskin och en pall står på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spacklade skruvhål och pappremsa applicerad över en väggskarv på gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.