M Minna Hissa skrev:
Kollar upp det, tack!
Skall det bara vara för sommar så kolla på typ skånskabyggvaror och se på skjutdörrs parti för sommar de brukar vara billiga
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det ser ju inte ut att vara hela fönster. Där är nog lösa glas som hålls fast av brädorna ovanpå.
Delar man dom på mitten i höjdled så får man glas som man kan hantera ganska enkelt. Skulle gå bra med 6mm härdat eller laminerat glas. 4 mm härdat skulle nog hålla också.

Hur man hanterar vatten och fukt från marken bör man väl tänka på också.
Nej, tycker också det ser ut så, men jag tänker då att det är mycket enklare med plast än glas. Glas, så behöver ju underlaget vara rätt rakt och stabilt. Med plast, särskilt tunn, så går det att bygga väldigt snett, och blir det sättningar eller så, så följer plasten rätt snällt med. Så, skulle jag göra det liknande bilden skulle jag använda plast. Nackdelen är förstås att det är enklare att repa. Alternativt utgå från färdiga hela glasfönster från Blocket eller liknande, som redan har färdig inramning.
 
  • Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Nej, tycker också det ser ut så, men jag tänker då att det är mycket enklare med plast än glas. Glas, så behöver ju underlaget vara rätt rakt och stabilt. Med plast, särskilt tunn, så går det att bygga väldigt snett, och blir det sättningar eller så, så följer plasten rätt snällt med. Så, skulle jag göra det liknande bilden skulle jag använda plast. Nackdelen är förstås att det är enklare att repa. Alternativt utgå från färdiga hela glasfönster från Blocket eller liknande, som redan har färdig inramning.
Plast kan vara ett alternativ. Dock så är det ju inte billigare än härdat glas. Man behöver nog 4mm tjock plast för att den ska vara tillräckligt styv för att hålla formen. Sen blir den ju mer repkänslig och mindre uv tålig och har mycket mer ljud än glas när det regnar men man får väl väga för o nackdelar och ta det som känns bäst för en själv.
Om man bygger med plåttak så är nog regnljudet från plastglasen inte ett problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kolla stedsans in the Woods för inspo 😊
 
  • Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.