Hallå allihopa,

Nu som har byggt ett växthus, vad fick ni betala för ett startbesked? Och vad är det de egentligen gör för jobb för att pula ihop ett sådant? Tycker de har rena fantasisummor för deras byråkrati. Om något ändå är bygglovsbefriat, varför ska man då ändå in i det byråkratiska träsket?

Det blev fler frågor än väntat. Det är främst den första jag vill ha svar på. Det andra är väl mest raljerande från en less medborgare.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Om något ändå är bygglovsbefriat, varför ska man då ändå in i det byråkratiska träsket?
Det tycker jag du ska avstå, be om ursäkt efteråt om nån skulle ta illa upp av ditt växthus.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det tycker jag du ska avstå, be om ursäkt efteråt om nån skulle ta illa upp av ditt växthus.
Jag har tänkt att bygga inglasad altan om ett par år också. Det brukar ju bli problem om man har svartbyggen på sin tomt när man ska ansöka om bygglov. Sen skulle jag helst slippa bygglov också, men säljer man sedan med två svartbyggen så ser det lite illa ut. Grannarna är dock frimodiga och bygger allt utan bygglov. 😇
 
Sök bygglov då.
Edit: sök bygglov för allt du tänker bygga om du tänker sälja fastigheten och är mindre frimodig än dina grannar.
 
Olika kommuner har olika taxor. På de flesta kommuners hemsidor finns taxan publicerad

Är det ett växthus som ska byggas enligt attefallsreglerna och det är en anmälan du behöver göra till kommunen?

Och om du är genuint intresserad av vad kommunen behöver göra för att ”pula ihop ett startbesked” så kan jag förklara det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Det fyller inget syfte att fråga vad du, jag eller någon annan får betala för lov. Alla kommuner har egna taxor
 
  • Gilla
LaszloToth och 1 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Hallå allihopa,

Nu som har byggt ett växthus, vad fick ni betala för ett startbesked? Och vad är det de egentligen gör för jobb för att pula ihop ett sådant? Tycker de har rena fantasisummor för deras byråkrati. Om något ändå är bygglovsbefriat, varför ska man då ändå in i det byråkratiska träsket?

Det blev fler frågor än väntat. Det är främst den första jag vill ha svar på. Det andra är väl mest raljerande från en less medborgare.
Det låter mer som att du inte var tillräckligt förberedd i din budget 🤣
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Olika kommuner har olika taxor. På de flesta kommuners hemsidor finns taxan publicerad

Är det ett växthus som ska byggas enligt attefallsreglerna och det är en anmälan du behöver göra till kommunen?

Och om du är genuint intresserad av vad kommunen behöver göra för att ”pula ihop ett startbesked” så kan jag förklara det.
Ja, enligt attefallsregler eller komplementbyggnad.

Jag är genuint intresserad. Jag tycker det mesta är intressant och framförallt sådant som inte är lättillgänglig kunskap.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det låter mer som att du inte var tillräckligt förberedd i din budget 🤣
Haha, ja, det skulle man lätt kunna tro. Jag betalar gärna för saker som jag verkligen ser en nytta med, men det är många saker som jag helt klart tycker är onödigt dyra utgifter för en villaägare pga byråkrati. Sedan är jag väl medveten om att det finns mycket som jag inte har tillräckligt bra insyn i och kanske skulle ändra uppfattning om ifall jag visste mer. Men allt för ofta så tycker jag att det är onödiga kostnader.
 
MrJay MrJay skrev:
Det fyller inget syfte att fråga vad du, jag eller någon annan får betala för lov. Alla kommuner har egna taxor
Skiljer de sig så markant alltså?
 
MrJay
ingenmansland ingenmansland skrev:
Skiljer de sig så markant alltså?
Ja.
 
namnbyte
M MetteKson skrev:
Och om du är genuint intresserad av vad kommunen behöver göra för att ”pula ihop ett startbesked” så kan jag förklara det.
Om du ändå har en stund till övers hade åtminstone jag varit nyfiken på detta, i korta drag. Har alltid irriterat mig på att någon annan ska ha pengar för att jag vill bygga på mark jag betalt för, utöver de som säljer produkterna som behövs för bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.