Hej! Jag har hittills målat mina Grythyttan A2-storlars metallställning med Hamerit silverfärg. Nu undrar jag dert finns alternativ. Nya stolar är ju galvaniserade och det är ju det som jag härmar lite när jag målar i silver. Nu undrar jag om ni tror att det skulle gå att galvanisera eller kallförzinka dem. Vad säger ni?
 
A Anders Svensson4807 skrev:
Hej! Jag har hittills målat mina Grythyttan A2-storlars metallställning med Hamerit silverfärg. Nu undrar jag dert finns alternativ. Nya stolar är ju galvaniserade och det är ju det som jag härmar lite när jag målar i silver. Nu undrar jag om ni tror att det skulle gå att galvanisera eller kallförzinka dem. Vad säger ni?
Du kan väl måla dom som gamla modeller.
Rödorange eller gröna. Ett trevligare alternativ än silvriga
 
Ska man måla om, så är det bäst att fortsätta med Hammerite/Hammarlack.
Den färgen innehåller silicon har jag för mig, så annan färg fäster dåligt.
 
  • Gilla
Anders Svensson4807
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du kan väl måla dom som gamla modeller.
Rödorange eller gröna. Ett trevligare alternativ än silvriga
Jo då de ursprungliga varianterna är välbekanta, men jag var ute efter en annan variant än att måla.
 
A Anders Svensson4807 skrev:
Jo då de ursprungliga varianterna är välbekanta, men jag var ute efter en annan variant än att måla.
Då får du väl blästra och varmförzinka.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ska man måla om, så är det bäst att fortsätta med Hammerite/Hammarlack.
Den färgen innehåller silicon har jag för mig, så annan färg fäster dåligt.
Ja byter man variant så måste färgen bort totalt.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Då får du väl blästra och varmförzinka.
Det är nog modellen! Frågan är dock om det lönar sig i förhållande till nya. Har du någon erfarenhet av kallförzinkning?
 
A Anders Svensson4807 skrev:
Det är nog modellen! Frågan är dock om det lönar sig i förhållande till nya. Har du någon erfarenhet av kallförzinkning?
Nej, men jag har gamla grythyttestolar som behöver lite omvårdnad 😉
 
  • Gilla
Anders Svensson4807
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej, men jag har gamla grythyttestolar som behöver lite omvårdnad 😉
😂 Så brukar det vara! Men det gör man ju så gärna - för pärlor det är de!
 
A Anders Svensson4807 skrev:
😂 Så brukar det vara! Men det gör man ju så gärna - för pärlor det är de!
Mina har stått i ett förråd i minst 25 år. Så det är väl dags snart att ta tag i uppgiften. Krävs totalrenovering av både stolar och bordet.
 
Jag tycker ju att de gröna är läckra.
 
  • Fyra slitna gröna trädgårdsstolar i metall med smala lister, ställda i rad mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Anders Svensson4807
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Mina har stått i ett förråd i minst 25 år. Så det är väl dags snart att ta tag i uppgiften. Krävs totalrenovering av både stolar och bordet.
25 år är ingen ålder för A2 ;) Hammerit är verkligen bra om man vill måla. Då behöver man inte slita med underlaget på samma sätt som andra färger. Det är en av de underbara sakerna med A2. De blir aldrig för slitna för att fixas till :) Ska du köpa ersättningssatser till trädelarna?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tycker ju att de gröna är läckra.
Mycket fina! Vad kör du med för färg? Linolja?
 
A Anders Svensson4807 skrev:
Mycket fina! Vad kör du med för färg? Linolja?
Nej, de är inte mina! Tycker bara de är snygga i grönt :)
 
Jag har mina morföräldrars Grythyttan från 1955 med orginalfärgen kvar, dock har jag fått göra nya brädor i ek.
 
  • Gilla
Anders Svensson4807
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.