M
Hej!

Vi håller på och planerar för ett taklyft på vår villa med platt tak. Nu har jag fastnat för färdiga takelement (typ takelement.se). Ser sjukt smidigt ut samtidigt som man håller ner vikten.

Har någon erfarenhet av deras taklösning? Fungerar det med tanke på brandsäkerhet och cellplasten?

Illustration av ett färdigt takelement med bedömningsetikett från SundaHus för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har använt Lättelement tak och Svenska takelement som är liknande produkter och får säga att det är sjukt smidigt och går snuskigt fort att montera och få ett färdigt tätt tak även om kostnaden är därefter. Kan man anpassa takfot och gavlar till en smidig anpassad lösning så är det att föredra. Skall det byggas tassar eller liknande på plats så räkna med att det kommer ta mycket mer tid än att montera taket.

När vi har använt det så är det på större lägenhetsprojekt så vet inte hur det funkar att skala ner det till en villa men vi har haft stenull dom gånger vi har använt dessa pga av att brandsakkunniga ej är så förtjusta i cellplast men är väl lite annorlunda med flerfamiljshus. Tänker att det hade kunnat vara ok med cellplast om man har ett obrännbart yttertak, typ plåt eller pannor, samt dubbla lager gips invändigt 13+15 brandgips. Men kanske kan vara värt att prata med en sakkunnig gällande detta. Hade nog bett dom offerera ett alternativ med stenull istället för cellplast för att se vad skillnaden är kostnadsmässigt.
 
  • Gilla
MLA79
  • Laddar…
M
Nu verkar hela deras grej vara just cellplastelement, men jag såg på hemsidan att de skriver:
  • Brandskydd: Brandskyddande innertak installeras invändigt efter takmontage
Innertak under konstruktion med synliga träbalkar och installerad stenullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcker det inte med stenullen som brandskydd så är det nog ändå kört. Skall kolla om jag kan få med arkitekt och snickare på denna lösning. Väldigt frestande med tanke på att man kan få ett vädertätt tak monterat på en dag om man förbereder lite innan...
 
Men det bör väl vara en bärande stomme på något sätt eller består det bara av cellplast?
De jag refererar till tidigare är en bärande trästomme isolerad med stenull.
Montaget är väl likvärdigt och det kan rekommenderas.
 
  • Gilla
MLA79
  • Laddar…
M
Det är ingen trästomme, saxat från deras sida:

”Takelementen består av en cellplastkärna med plåt på över- och undersida som är okänsligt för fukt, vilket medför att montering kan ske året om, även vid nederbörd.

  • Byggbredd på takelement: 1800 mm
  • Fraktbredd på takelement: 2000 mm
  • Tjocklek: 300, 400, 500 mm
  • Dubbelfalsad plåt bandtäckning
  • Plåt 0,6 mm. Bandtäckningskvalitet PLX
  • Längd: upp till 12 meter. Anpassas till varje projekt
  • Självbärande upp till 9 meter.”
Det behövs inte heller takstolar vilket passar oss då vi är ute efter ett ryggåstak. Skall kolla upp lite referenser framöver och se vad en arkitekt tycker om lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.