Tack så jättemycket för alla braiga förslag, blev lite mycket med jobb och aktiviteter idag så jag har inte hunnit kolla allt. Byggahus levererar fort :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan t.ex. se ut så här:
[bild]
Där tillbyggnaden fortsätter uppåt.
Då får man in ljus från 3 håll i uterummet, vilket är trevligt.
Om den naturliga vägen till huset är från vänster så kan man ha ytterdörren i gången mellan husen.
Fördelen med denna lösning är att man kan arbeta med en annan arkitektur, om man vill.
Jag misstänker jag har en god aning hur huset ser ut men ett foto vore en bra start (då ser man hur mark mm ser ut).
Kan du lägga upp en tomtkarta så ser man var man kan bygga ut? Vilket håll är söder? Var finns eventuell utsikt?
Behöver ni hjälp att skissa och sen eventuellt rita upp bygglov så hör av er (har mångårig erfarenhet av att rita tillbyggnader)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Huset ligger liksom upphöjt från om man ser det framifrån, jag ska kolla om jag kan hitta nyggbyggnadskartan jag fick av grannen. Kanske ska maska den lite bara.
 
Arkitekturritning med delvis revet papper och texten "STENARED" synlig, omringad av planerade konstruktioner och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FreQa FreQa skrev:
Fördelen med denna lösning är att man kan arbeta med en annan arkitektur, om man vill.
Jag misstänker jag har en god aning hur huset ser ut men ett foto vore en bra start (då ser man hur mark mm ser ut).
Kan du lägga upp en tomtkarta så ser man var man kan bygga ut? Vilket håll är söder? Var finns eventuell utsikt?
Behöver ni hjälp att skissa och sen eventuellt rita upp bygglov så hör av er (har mångårig erfarenhet av att rita tillbyggnader)
 
makhno_ makhno_ skrev:
En gavelfasad skulle hjälpa. Ser (med tanke på tidsepok/planlösning) ut som relativt låglutande tak. Om så är fallet kanske en utbyggnation vid entrén och runt hörn fram till sovrumsfönster kan utföras om en fortsättning av befintligt tak.Ser ut som dryga metern höjskillnad bef. färdigt golv till mark.

Platta på mark skulle då ge en marknära del som lätt kan ha uterum i skyddat syd/sydväst läge och entrén till huset skulle ske i vinkeln vilket borde funka bra.

Kan skissa om du laddar upp gavelfasad. (är arkitekt)
 
  • Arkitektritningar av husets två olika fasader, Ny Fasad mot Söder-Öster och Ny Fasad mot Söder-Väster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två arkitektoniska ritningar visar norr-västra och norr-östra fasaderna av ett enbostadshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag känner själv att köra ut mot Sydväst i vinkel skulle vara det bästa alternativet men det är kul att se annan input här :)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
@Bruk har du funderat på att gräva ut en källare istället, eller att bygga till en våning?
Jag har ett jättefint rum i källaren men det är ingen annan än jag som vill bo där :).
Har funderat på taklyft men det känns som det kommer bli snordyrt och det blir nog svårt att passa in min spriputsade fasad med en våning till.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Som 10 åring när syrran började kräva plats och blev irriterande fick jag flytta ner i källaren, stortrivdes där till jag flyttade hemifrån.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som 10 åring när syrran började kräva plats och blev irriterande fick jag flytta ner i källaren, stortrivdes där till jag flyttade hemifrån.
Min 11 åring hade nog accepterat det med, men hennes mor verkar inte tycka det är någon bra idé 🤔
 
B Bruk skrev:
Min 11 åring hade nog accepterat det med, men hennes mor verkar inte tycka det är någon bra idé 🤔
Inte funderat på en friliggande attefallare, kan vara skönt om några få år då ungarna blir tonåringar.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
B Bruk skrev:
Min 11 åring hade nog accepterat det med, men hennes mor verkar inte tycka det är någon bra idé 🤔
Ja varför inte källaren? Är det blåbetong i källarväggen eller? Tänk dig den där varma sommarkvällen då övriga familjen kommer ner till 11åringen och vill sova då det enda rummet som är svalt...
 
Sin tomt och placeringen av huset gör det knepigt. Gillar ni kvällssol och vill sitta i sydväst? Då blir det nära grannen.
Varifrån är den härskande vindriktningen?
Jag spånar på en tillbyggnad som kan ge lä men ändå befinna sig i solen.
Finns det hus på granntomten åt väster-sydväst?
 
F fribygg skrev:
Inte funderat på en friliggande attefallare, kan vara skönt om några få år då ungarna blir tonåringar.
Ja det är en bra ide. Billigare, enklare att bygga.
Hur stor tomträtt har ni dvs hur mycket får ni bygga?
 
FreQa FreQa skrev:
Ja varför inte källaren? Är det blåbetong i källarväggen eller? Tänk dig den där varma sommarkvällen då övriga familjen kommer ner till 11åringen och vill sova då det enda rummet som är svalt...
Ett nytt välventilerat och uppvärmt föräldrasovrum i källaren är en annan tanke, då kanske man kan kosta på ett uterum av bättre sort på gaveln utanför vardagsrummet.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett nytt välventilerat och uppvärmt föräldrasovrum i källaren är en annan tanke, då kanske man kan kosta på ett uterum av bättre sort på gaveln utanför vardagsrummet.
Ja huset kanske är i läge att dränera om då kan man passa på att sätta ISODRÄN-skivor utanpå för fukttransport och lite isolering. Ordna bra och stor garderob.

Finns ritning och foto på källaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.