Vår och dags att köra lite högtryck på olika saker ju. Men min Nilfisk E 150.1 tycker att den ska bestämma hur vi jobbar. Varje gång jag trycker igång den med avtryckaren i handtaget så börjar den bara duscha vatten med kran-trycket. Efter en stund, som varierar från under en minut till flera minuter, kommer kompressorn igång och går sedan så länge jag håller in avtryckaren. Men så snart jag gör ett uppehåll så är det samma sak igen. Jag har inte kommit på något sätt att påverka detta. Vad kan det här bero på?!
 
Tryckströmbrytaren som ska starta motorn kärvar och det kan bero på att det är föroreningar i den. Startar inte motorn så blir det krantryck.
 
  • Gilla
cilver och 3 till
  • Laddar…
H
Har du förlängningssladd när du kör?
Min tvätt går kanon med plugg rakt i vägg men när jag kör längre sladd så startar inte den direkt, kommer inte nog ström fram genom kabeln då.
Bara en idé.
 
  • Gilla
cilver
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tryckströmbrytaren som ska starta motorn kärvar och det kan bero på att det är föroreningar i den. Startar inte motorn så blir det krantryck.
Men den startar ju alltid till sist, utan att jag gör något, jag bara fortsätter att hålla in handtaget?
 
  • Gilla
PeterS1982
  • Laddar…
Min (av annat fabrikat) beter sig på exakt det sättet om det finns luft i systemet. Brukar därför börja med att stoppa i vattenslangen, dra på vattnet och hålla handtaget intryckt i typ 30 sekunder så att all luft spolas ur hela systemet. Sen dra på strömmen och så är det bara köra.
 
  • Gilla
Björnivan och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Har du förlängningssladd när du kör?
Min tvätt går kanon med plugg rakt i vägg men när jag kör längre sladd så startar inte den direkt, kommer inte nog ström fram genom kabeln då.
Bara en idé.
Det där var intressant, har jag aldrig hört talas om. Jo, jag har iofs en gummikabel en bit fram till där jag pluggar i tvättens kontakt. Inte jättelång. Om det ska kunna bli en sådan där effekt så måste det väl bero på ledningsarean? Med area 1,5 så borde väl inte en liten bit, mindre än 10 m, kunna göra ngt? Men jag ska pröva hur som helst.
 
Antonsalminenaaa Antonsalminenaaa skrev:
Min (av annat fabrikat) beter sig på exakt det sättet om det finns luft i systemet. Brukar därför börja med att stoppa i vattenslangen, dra på vattnet och hålla handtaget intryckt i typ 30 sekunder så att all luft spolas ur hela systemet. Sen dra på strömmen och så är det bara köra.
Tack - ska pröva! Har en jättelång upplindad slang, där kanske finns luft.
 
H
P Pelotard skrev:
Det där var intressant, har jag aldrig hört talas om. Jo, jag har iofs en gummikabel en bit fram till där jag pluggar i tvättens kontakt. Inte jättelång. Om det ska kunna bli en sådan där effekt så måste det väl bero på ledningsarean? Med area 1,5 så borde väl inte en liten bit, mindre än 10 m, kunna göra ngt? Men jag ska pröva hur som helst.
Ja nej om jag drar ut full kabel till min så startar den inte alls. (25 m).
Står den bara och brummar.
10 m ledning så krånglar den som bara den men när den väl startar så går den.
Kabel rakt i vägg så är det okej.
Min ska ha 16 amp säkring så jag har idag 2,5 kabel ut.
Så alltid när jag startar min tvätt så på med vatten.
Trycka in handtaget så man får ur all luft innan start så inte pumpen tar skada.
Sen när det bara kommer vatten så slår jag på strömmen.
Sen en idé till, du har inte kem blandning på tvätten?
Står min på inblandning av kemi så går inte pumpen på full fart.
Nu har jag en maskin av annat märke
 
P Pelotard skrev:
Tack - ska pröva! Har en jättelång upplindad slang, där kanske finns luft.
Nej, det verkar inte som om det handlar om något med luft…
 
P Pelotard skrev:
Vår och dags att köra lite högtryck på olika saker ju. Men min Nilfisk E 150.1 tycker att den ska bestämma hur vi jobbar. Varje gång jag trycker igång den med avtryckaren i handtaget så börjar den bara duscha vatten med kran-trycket. Efter en stund, som varierar från under en minut till flera minuter, kommer kompressorn igång och går sedan så länge jag håller in avtryckaren. Men så snart jag gör ett uppehåll så är det samma sak igen. Jag har inte kommit på något sätt att påverka detta. Vad kan det här bero på?!
Du råkar inte köra med backventil/stoppventil på din slang .. Gardena kopplingen. Isåfall kan det va den som är problemet. Den stryper nämligen vattenflödet såpass att det kan hindra maskinen o starta då den tycker trycket är för lågt.

Se till o plocka bort alla ventiler o kör med öppen slang

(Biltvätt nörd och detta är ett vanligt problem folk har med sina högtryckstvöttqr som inte går som de ska ).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Antonsalminenaaa Antonsalminenaaa skrev:
Min (av annat fabrikat) beter sig på exakt det sättet om det finns luft i systemet. Brukar därför börja med att stoppa i vattenslangen, dra på vattnet och hålla handtaget intryckt i typ 30 sekunder så att all luft spolas ur hela systemet. Sen dra på strömmen och så är det bara köra.
Vattenventilen kärvar, pröva köra med tvålvatten elr försök få in wd40/5.56 på elsidan.
 
P Pelotard skrev:
Vår och dags att köra lite högtryck på olika saker ju. Men min Nilfisk E 150.1 tycker att den ska bestämma hur vi jobbar. Varje gång jag trycker igång den med avtryckaren i handtaget så börjar den bara duscha vatten med kran-trycket. Efter en stund, som varierar från under en minut till flera minuter, kommer kompressorn igång och går sedan så länge jag håller in avtryckaren. Men så snart jag gör ett uppehåll så är det samma sak igen. Jag har inte kommit på något sätt att påverka detta. Vad kan det här bero på?!
Min var också slö, men jag luftade den ordentligt. Och sen blev det bra. Spola vatten igenom hela slangen utan att ha igång den typ 1 minut vid första gången för året du använder den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Martinsa Martinsa skrev:
Du råkar inte köra med backventil/stoppventil på din slang .. Gardena kopplingen. Isåfall kan det va den som är problemet. Den stryper nämligen vattenflödet såpass att det kan hindra maskinen o starta då den tycker trycket är för lågt.

Se till o plocka bort alla ventiler o kör med öppen slang

(Biltvätt nörd och detta är ett vanligt problem folk har med sina högtryckstvöttqr som inte går som de ska ).
Jo, det är en sån stoppventil på slangen! Detta ska jag kolla i.m.!
 
P Pelotard skrev:
Jo, det är en sån stoppventil på slangen! Detta ska jag kolla i.m.!
Byter du till en billig Biltema/Dollarstore utan så är sannolikheten väldigt stor den fungerar perfekt sen ... För lågt vattenflöde är vanligaste felen när den inte startar kompressorn ... Eller igentäppt i andra änden
 
Martinsa Martinsa skrev:
Byter du till en billig Biltema/Dollarstore utan så är sannolikheten väldigt stor den fungerar perfekt sen ... För lågt vattenflöde är vanligaste felen när den inte startar kompressorn ... Eller igentäppt i andra änden
Tyvärr hjälpte inte bytet! OCH - i dag startar den inte alls, hur länge jag än väntar!!!
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.