C Cam Kir skrev:
Ja. Totalt på räkning.

Coolt. Då skickar jag in siffrorna. Och ser hur det går!

Tack @Gunnar Johansson69
Lycka till! Men som jag nämnde är det flera saker som påverkar som idag är okända. Så bli inte besviken om C kommer tillbaka som resultat.

Jag använde mig för övrigt av följande firma när jag klassade om i höstas. Tog ett dygn så var allt klart.

https://www.enara.se/prislistavilla/
 
C Cam Kir skrev:
Ja. Totalt på räkning.

Coolt. Då skickar jag in siffrorna. Och ser hur det går!

Tack @Gunnar Johansson69
Nu läste jag på lite till. Varmvatten skall inte dras av, bara specificeras (20 kwh*atemp). Så det är ca 23000*0,7/224=72 som gäller.

Ber om ursäkt för mitt tidigare fel!
 
Det enklaste är bara att säga att ni har elbil och kör 10.000 mil/år, dvs laddar 20.000 kWh per år hemma. Då ska dessa kWh dras bort från husets förbrukning. Vips är ni uppe på energiklass B eller A eftersom ni nästan inte använde några kWh till själva huset ju, utan mycket gick till den fiktiva elbilen.

Energideklarationer är ett skämt, så som det fungerar idag.
 
S slugger75 skrev:
Det enklaste är bara att säga att ni har elbil och kör 10.000 mil/år, dvs laddar 20.000 kWh per år hemma. Då ska dessa kWh dras bort från husets förbrukning. Vips är ni uppe på energiklass B eller A eftersom ni nästan inte använde några kWh till själva huset ju, utan mycket gick till den fiktiva elbilen.

Energideklarationer är ett skämt, så som det fungerar idag.
Nu förbrukar vi knappt 5000 kWh/år så det finns knappt nått att dra av från elen.

Kanske drar de av fjärrvärme för att vi värmer pool på sommaren? Isf kommer vi kanske över spärren.
 
C Cam Kir skrev:
Kan man påverka sin energiklassning genom beteende?

Vi har köpt ett hus för 1½ år sedan och då hade huset klassning C - 87kwh/m3/år. Tror att gränsen för B är runt 68.

Vår familj är 3v + 3b (tidigare 2+2). Räknar de inte en del av schablon-värdena per person?
Vi använder hela källaren som bostadsyta vilket jag inte tror att de gjorde. => större bostadsyta att slå ut energiåtgången på?
Vi använder markant mindre el, vatten och fjärrvärme än vad de gjorde.

Kan dessa saker i sig förändra energiklassberäkningen tillräckligt för att komma ner i klass B (bolånegränsen).

=> Är det lönt att lägga 2000 kr på en ny klassning och spara 2000 kr/år (netto) framöver på bolån.
Det har blivit ganska komplext att beräkna energiklass och jag är inte säker på att alla certifierade gör det rätt. Till att börja med så ska hushållsel inte räkans in i förbrukningen, så ert fall är det fjärrvärmen. Förbrukningen skall vidare klimatkompenseras för det aktuella året, har du koll på det när du skriver att huset dragit mindre nu är då? Dessutom ska vissa värden "normalisera" och det betyder tex att har ni kallare inne än vad som är normalt ska förbrukningen räknas upp för det. Har ni förbrukat mer eller mindre varmvatten än normalt skall också normaliseras enligt Boverkets regelverk.

Själva tanken är (och den är ju bra) att energideklarationen skall spegla huset vid normalt användande. Men vägen dit har man nog inte lyckas så bra med.

Men som någon skriver kanske det går att "lura" den som skall göra deklarationen med olika metoder.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Det har blivit ganska komplext att beräkna energiklass och jag är inte säker på att alla certifierade gör det rätt. Till att börja med så ska hushållsel inte räkans in i förbrukningen, så ert fall är det fjärrvärmen. Förbrukningen skall vidare klimatkompenseras för det aktuella året, har du koll på det när du skriver att huset dragit mindre nu är då? Dessutom ska vissa värden "normalisera" och det betyder tex att har ni kallare inne än vad som är normalt ska förbrukningen räknas upp för det. Har ni förbrukat mer eller mindre varmvatten än normalt skall också normaliseras enligt Boverkets regelverk.

Men som någon skriver kanske det går att "lura" den som skall göra deklarationen med olika metoder.
I rapporten står som energitips att man kan sänka temperaturen från 25 grader till 21. Dvs de förra ägarna har redan kört trixet med att ange hög temperatur?


Naturligtvis vet jag inte normaliseringskoefficient för 22 resp i år. 🙂
 
C Cam Kir skrev:
I rapporten står som energitips att man kan sänka temperaturen från 25 grader till 21. Dvs de förra ägarna har redan kört trixet med att ange hög temperatur?


Naturligtvis vet jag inte normaliseringskoefficient för 22 resp i år. 🙂
Det är för att spara energi, inte för att få en bättre energideklaration. Men om övertemperaturen på 25 C beror på teknisk otillräcklighet görs inget avdrag. Beror den på att ni vill ha så varm ska ett avdrag ner 21 C beräknas. Det är här jag tror att experterna kanske inte alltid orkar i mål. Speciellt inte om en deklaration kostar 2000 kr!

Och hur ska någon veta vilken temperatur ni haft över året? Boverket skriver att "det kan vara ett bra tillfälle att mäta temperaturen i samband med energideklarationen" till sina certifierade. Givetvis fungerar inte det speciellt bra.

Men har ni en uppvärmd pool så skall den inte räknas in. Bäst vore ju då om det fanns separat mätning till den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Satte upp solceller och fick därmed klass B, för mig blir det ca 7500 per år, 150 000 på 20 år och då har bara grö t bolån betalat av cellerna, ifall rabatten kommer vara kvar så länge
 
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Nu förbrukar vi knappt 5000 kWh/år så det finns knappt nått att dra av från elen.

Kanske drar de av fjärrvärme för att vi värmer pool på sommaren? Isf kommer vi kanske över spärren.
Värmer ni poolen med fjärrvärme? I så fall skall det absolut dras av om ni kan uppskatta den energin.
 
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Värmer ni poolen med fjärrvärme? I så fall skall det absolut dras av om ni kan uppskatta den energin.
Ja. Vi switchar i maj från uppvärmning av hus till pool och byter tillbaka i aug. Dvs värmer när fjärrvärmen kostar 10 öre. (Och det är varmt nog att bada samt inte värma hus). Så det borde jag kunna se på de räkningar. 🌟
 
Såg på fakturan att vi drar fjärrvärme 600kwh/månad under juni och juli. Men, då ingår ju vanligt varmvatten också. Så, det går nog inte att dra bort mer än totalt 1.5MWh. Om de inte har en mer tillåtande schablon.

(23000 -1500)* 0,7 /224 = 67. (och vi tror att gränsen ligger på 68, vilket kanske är exakt det året eller inte stämmer alls). Fortfarande spännande iaf.

Jag kontaktade din eldeklarationskontakt @Gunnar Johansson69
 
C Cam Kir skrev:
Såg på fakturan att vi drar fjärrvärme 600kwh/månad under juni och juli. Men, då ingår ju vanligt varmvatten också. Så, det går nog inte att dra bort mer än totalt 1.5MWh. Om de inte har en mer tillåtande schablon.

(23000 -1500)* 0,7 /224 = 67. (och vi tror att gränsen ligger på 68, vilket kanske är exakt det året eller inte stämmer alls). Fortfarande spännande iaf.

Jag kontaktade din eldeklarationskontakt @Gunnar Johansson69
Förtydligande gällande ”min kontakt”. Han var billigast på nätet när jag sökte i höstas, vet inget mer än så.

Men han gjorde ett bra jobb, tog ett dygn tills jag hade energideklarationen registrerad och klar!

Lycka till!
 
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Enkelt räknat blir ert primärenergital cirka 23000*0,7 (faktor för fjm)/224=72 kWh/m2/år.

Det resulterar i energiklass C, på gränsen till B.

Sedan beror det på om ni eldar massor med ved i kamin. Någon elradiator i ex källaren (jag har utgått ifrån att era 5000 kWh/år enbart är hushållsel). Vart i landet ni bor.

Men er energiprestanda är 72 +-5 kWh/m2 utifrån den informationen du gett.
Det här inlägget är det bästa i tråden. Det räcker gott för att göra en förhandsbedömning på egen hand. Att försöka sätta sig in i alla regler är tidskrävande.

Årsförbrukning av fjärrvärme * 0,7 / uppvärmd bostadsyta. Om det alltid ska vara under 68 eller om det är specifikt för min typ av hus vet jag inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.