Hej,

Jag har 4st helgjutna 208-liters vattenfat som jag tänkte använda som regntunnor till sommarhuset. Det finns hål på ca 15 cm på fatets ovansidan som jag tänkte använda för införsel av vatten, men jag skulle behöva montera en tappkran på nedre delen av tunnan. Utmaningen är att då de är helgjutna i plast så kan jag inte såga av toppen av tunnan då detta skulle göra tunnan väldigt instabil. Jag kommer alltså inte nå insidan av tunnan för att montera en "vanlig" tappkran med en mutter på insidan av fatet. Vet någon om det finns tappkranar att montera som man endast skruvar/monterar från utsidan? Jag tänker att det kanske finns en kran som monteras likt en gipsexpander från utsidan?
 

Bästa svaret

B
Jag satte en tappkran på en vanlig 25l dunk med det klassiska locket på typ 5cm diameter på toppen.

Inga problem, men jag minns för mitt liv inte om jag tätade med lite gängtejp eller livsmedelsgodkänd silikon. Men jag minns att jag var noga med att ta så litet hål som möjligt, så att gängen på tappkranen var riktigt tight att skruva dit, den gängade plasten i dunken på.vägen in. Tätt och bra, det är ju lågt vattentryck vi pratar om.
 
  • Gilla
zeldan och 1 till
  • Laddar…
S
Ist för tappkran, kan du borra ett hål och dra/limma fast en Gardenakoppling och en slangstunp lika lång som tunnan är hög.
 
Man borde väl kunna göra hålet och prova få igenom en tråd av något slag för att få ner den inre delen med tätning sen får man hålla i rör ändan när man gängar på den yttre muttern med packning
 
Borde väl gå att temporärt fästa kontramutter på en lagom lång trälist, som du fiskar ner genom hålet, och joxar runt nere i tunnan så den träffar kranens gänga utifrån.
 
Z zeldan skrev:
Tack för alla tips! Jag hittade det jag hoppades skulle finnas. En push-in ventil med 1/2" gänga på utsidan.

[länk]
Perfekt! Skulle själv få användning får några sådana. Men, de var ju inte direkt billiga precis.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.