Hej alla elkunniga!
Det verkar inte bättre än att mitt spabad (utomhusvarianten) har börjat lösa ut jordfelsbrytaren. Det kom med huset så är osäker på hur gammalt det kan vara, men en sådär 5-8 år killgissar jag. Det har tuffat och gått hela vintern men i mitten av mars när temperaturen vara varmast dittills, runt 9 grader, löste jordfelsbrytaren ut.

Spabadet håller till vardags ca 10 grader och värmer ungefär en gång per dag beroende på utomhustemp. För den aktuella dagen hann den inte värma något, bara köra cirkpumparna.

Nu tänkte jag ta tag i saken och börja felsöka. Har ni några tips på vägen på vanliga felkällor eller andra knep för att underlätta? Multimeter finns tillgänglig.

Och nej, jag kommer inte ringa en elektriker redan nu. Men jag gissar att någon ändå tipsar om det och tackar för all aktivitet som håller tråden vid liv :)

Här ser man från Shelly 3EM när badet checkar ut.
Skärmdump av energiförbrukningsdiagram för ett spabad, som visar konsumtion per fas och totalt för den 15 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att koppla ur elpatronen och sedan någon pump. All manöver är svagström och löser inte en JFB.
 
Kan vara värmaren. Gör badet strömlöst och koppla bort värmaren, och isolera kablarna ordentligt.
Sen så sätter du på stömmen igen och ser om jordfelsbrytare löser.
De är lätt att bränna sönder värmaren om man har luft i systemet
 
Tack för bra tips, det ska kollas!
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.