Jag är mitt uppe i en totalrenovering av våran övervåning, huset är byggt 1928. Vi skall öppna upp ända upp till nocken och har synliga takbjälkar. När vi nu har tagit bort gammal masonit och sågspån (isolering) så hittar vi ett antal områden i råsponten som är fuktskadade! Känner man med handen så är det lite fuktigt, Dock ej någon skada på någon bjälke.

Det är planerat att isolera, upp med plast, läkt och takgips, men frågan är hur vi gör nu?! Som jag ser det finns det några olika alternativ. Alternativ ett är att vi bygger vidare som planerat och jag tar och åtgärdar takpappen till våren/sommaren. Alternativ två är att vi tar upp takpannor och göra detta nu i Januari. Jag anser dock att skadorna inte är så falrigt skadade så alternativ ett ligger närmast.

Jag behöver ta ett snabbt beslut nu..PHU....så den som har något förslag är välkommen!!
 
  • skada2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du kan köra alternativ ett men du måste vara noggrann med att få till luftspalten och du måste se till att det inte läcker in mer vatten. Taklutningen är ju bra så orsaken till läckan måste vara en panna som ligger fel, mosspåväxt eller fel läkt avstånd. Byta pappen kan du göra till våren men det som orsakar läckan skulle jag åtgärda nu.
Tätar du läckan så kommer virket att torka upp bra och fylla sin funktion även om du har isolerat invändigt med luftspalt..
Jag skulle däremot inte isolera invändigt utan att ha säkerställa att det inte läcker in mer vatten.
 
Tack för dina förslag och synpunkter! Jag har då som följdfråga hurvida man skall använda masonitskivor mellan läkt och isolering eller ej. Jag har läst på olika ställen och det verkar som vissa gör si och vissa så. Såg att någon nämde nåt om att man med masonitskivorna minimerar luftrörelser i isoleringen och att man motverkar att en läcka innebär vatten direkt i isoleringen (kortsiktigt).

Då vädret är som det är nu så tar det emot att påbörja det utvändiga arbetet med att lyfta ner pannorna och "laga" läckan. Det som talar för att jag inte behöver göra detta jobb nu är ju att det trots allt inte är så att det rinner in vatten utan endast något fuktigt. Kanske jag gör en rövare och väntar med tätningen tills i vår. Jag ska ta mig en kaffe nu och försöka komma fram till ett beslut .
 
Du kan ju komplettera med en presenning eller liknande tills du har möjlighet att lägga om taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.