Hej
Vid regn och tö kommer mycket vatten upp ur ett hål i gräsmatta/berg på vår sluttningstomt ovan huset. Jag vill självfallet inte ha onödig fuktbelastning så frågan är vad som händer, och hur jag ska motverka det?

Tacksam för hjälp och råd!
Bifogar video på otyget.
 
P Pr Sn skrev:
Hej
Vid regn och tö kommer mycket vatten upp ur ett hål i gräsmatta/berg på vår sluttningstomt ovan huset. Jag vill självfallet inte ha onödig fuktbelastning så frågan är vad som händer, och hur jag ska motverka det?

Tacksam för hjälp och råd!
Bifogar video på otyget.
Lägga ner en dräneringsslang. Hur lutar det på tomten, sluttar det mot denna plats från flera håll?
Lite översiktsbilder på tomten kan hjälpa.
 
  • Gilla
Nannito och 1 till
  • Laddar…
Grattis, du har en naturlig källa!

Det är en utströmningspunkt för grundvatten, som ofta uppstår i slutet av sluttningar, eller där topografin ändras på andra sätt.

För att få stopp på det krävs att du tvingar vattnet rinna en annan väg. Antingen får du skära av tillflödet uppströms, vilket kan vara svårt om det är främst berg. Vattnet kan också ha runnit förhållandevis långt innan det når din tomt.

Eller så hanterar du vattnet från där det dyker upp, alltså leder bort det kontrollerat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det ser nästan ut som ett gammalt betongrör strax ovan där vattnet rinner ut, kan det vara resterna av en täckdikning?

Jag har likadant på min tomt, jag har grävt fram ett dike som sedan får rinna in i rör som går under gräsmattan och som ansluter till dräneringsbrunnen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det ser nästan ut som ett gammalt betongrör strax ovan där vattnet rinner ut, kan det vara resterna av en täckdikning?

Jag har likadant på min tomt, jag har grävt fram ett dike som sedan får rinna in i rör som går under gräsmattan och som ansluter till dräneringsbrunnen.
Nej, har kanske 10-15 m till tomtgräns och sedan är det skog/naturreservat
 
P Pr Sn skrev:
Nej, har kanske 10-15 m till tomtgräns och sedan är det skog/naturreservat
Då får du gräva ett litet dike och fånga upp vattnet.

Det är också vanligt att det är berg nära markytan när det blir så här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.