Har grävt på en gavel och har berg (eller om det är stora stenar?) som ligger nära väggen när man kommer en bit ner.
Vid ca 100cm djup från marknivån börjar bergen dyka upp nära väggen. En tanke är att gjuta en sluttande betongränna mellan vägg och berg, lägga ngt membran och sen ett dräneringsrör.

Har ni några tips på dräneringskompromisser när det kommer till närliggande berg? Jag kommer att få spräcka lite berg oavsett för att göra det någorlunda bra.

Bifogar bilder på hur utgrävningen ser ut. Bifogar även två bilder som visar ett hål som går i ungefärlig nivå med plattan. Betonggjutning som det är hål i och inuti ser det ut som en kanal. Vad är detta?
 
  • Närbild på rostigt hål i betong, med insyn i underliggande kanalliknande struktur omgiven av jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävning vid husgrund som visar berghäll nära en betongvägg med hålighet i betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävningsplats vid husgavel med synligt berg nära gråa väggen på cirka 100cm djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spräckkilar löser det där med enkelhet.
 
Spräckkilar låter helt rätt.

Om du gjuter mellan vägg och berg får du ju en köldbrygga på ett helt annat vis än övrig isolering runt huset.
Har du otur och stenarna eller väggen rör sig med årstidsväxlingar så känns det också riskfyllt.

Gällande kanalen förstår jag inte riktigt var den går, är den horisontell i samma höjd som grunden?
I vilken riktning går den?
Var den fylld i änden när du fick fram den?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Spräckkilar låter helt rätt.

Om du gjuter mellan vägg och berg får du ju en köldbrygga på ett helt annat vis än övrig isolering runt huset.
Har du otur och stenarna eller väggen rör sig med årstidsväxlingar så känns det också riskfyllt.

Gällande kanalen förstår jag inte riktigt var den går, är den horisontell i samma höjd som grunden?
I vilken riktning går den?
Var den fylld i änden när du fick fram den?
Ja man kanske får bita i det sura äpplet och köra spräckkilar.

Kanalen går horisontellt, den var som ett luftutrymme när jag kom igenom.
 
R
Jag inställer mig till att berget ska bort absolut inte gjuta emellan berg och husvägg..
 
R Rejäl skrev:
Jag inställer mig till att berget ska bort absolut inte gjuta emellan berg och husvägg..
Så...nu har det gått ca 3 veckor och jag har jobbat med att spräcka sten. Trångt är det så arbetet blir inte superproduktivt. Nu har jag dock gjort så mycket som det går med rimliga mått.

Jag har kommit i nivå samt något under sulan. En bit från ena sidan finns en större plan sten som sulan vilar på. Denna är jag inte sugen på att bila bort och jag är halvosäker på hur stabil sulan är. Det är en "rak" sula...om det nu är så den kallas. Ingen skoform/L-form./T-form. Ska jag ta och gjuta en liten ramp mellan denna sten och sulan? Eller bara låta det vara? Cirka 70cm lång.

Den gröna är röret, röd är sula och grön är platta.
 
  • Schema som illustrerar en byggplats med markerade lager för sula, plan sten och rör med mått och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Det går alldrig att täta ett berg, finns alltid sprickor i det, men i ditt fall, kan du få reny på berget och grunden, kan du smörja flera lager med kallasfalt så det blir som en gryta, då kommer inte vatten från sidan att träffa grunden. En pordrän eller liknnde mot grunden och en platon på det som går ner i botten förhindrar väta att träffa grunden. En dränslang i botten för då bort vätan, då måste det vara ett fall hela vägen på något sätt och bort från huset.
 
A Andy82 skrev:
Så...nu har det gått ca 3 veckor och jag har jobbat med att spräcka sten. Trångt är det så arbetet blir inte superproduktivt. Nu har jag dock gjort så mycket som det går med rimliga mått.

Jag har kommit i nivå samt något under sulan. En bit från ena sidan finns en större plan sten som sulan vilar på. Denna är jag inte sugen på att bila bort och jag är halvosäker på hur stabil sulan är. Det är en "rak" sula...om det nu är så den kallas. Ingen skoform/L-form./T-form. Ska jag ta och gjuta en liten ramp mellan denna sten och sulan? Eller bara låta det vara? Cirka 70cm lång.

Den gröna är röret, röd är sula och grön är platta.
Menar du att du lämnar stenen och att den ligger så lågt att rörets lutning inte påverkas?
Blir inte riktigt klok på hur stenen spelar in med resten av sakerna på ritningen.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Menar du att du lämnar stenen och att den ligger så lågt att rörets lutning inte påverkas?
Blir inte riktigt klok på hur stenen spelar in med resten av sakerna på ritningen.
Stenen ligger på nollnivå...dvs samma nivå som sulans botten då den står på stenen. När röret från höger till vänster träffar stenen så innebär det att där är det nollnivå....den resterande cirka metern kommer därför hamna ngt över sulans botten.
 
A Andy82 skrev:
Stenen ligger på nollnivå...dvs samma nivå som sulans botten då den står på stenen. När röret från höger till vänster träffar stenen så innebär det att där är det nollnivå....den resterande cirka metern kommer därför hamna ngt över sulans botten.
Hyr en Stensåg och kapa en ränna för dränröret så att det hamnar klart under sulan. Annars kommer det bli fortsatta fuktproblem.
Sedan är det inte dumt att isolera med podrän/isodrän på utsidan, det gör mycket på klimatet inne både gällande fukt och värme.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P Petter Forsen skrev:
Hyr en Stensåg och kapa en ränna för dränröret så att det hamnar klart under sulan. Annars kommer det bli fortsatta fuktproblem.
Sedan är det inte dumt att isolera med podrän/isodrän på utsidan, det gör mycket på klimatet inne både gällande fukt och värme.
Jo isodränskivor är redan inköpta, så det är medräknat i projektet.
Ja, en stensåg/större vinkelslip skulle kanske kunna hjälpa till att göra en ränna där...även om jag inte är supersugen haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.