Har köpt ett Heimgard smart lås och vid montering mätte jag nya blecket som såg ut att va lika stort, men så var de inte när de skulle sättas i. Det är lika stort som de gamla blecket, men baksidan av blecket som ska skjutas in tar emot. Funderade på om jag skulle slå in blecket då det bara är 2 mm som tar emot men risken är väl att går sönder och att blecket fastnar istället.

Gräver man ur i karmen eller vad gör man?
 
  • Närbild av ett dörrbleck som inte passar i karmen med synlig glipa och ett område som tar emot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på monterat låsbleck som tar emot och inte passar perfekt i dörrkarmen, visar 2 mm glapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller metallbleck bredvid låshål i träkarm, indikerar passformen är för trång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S
Ja givetvis gör du hålet tillräckligt stort.
 
S Sernando skrev:
Ja givetvis gör du hålet tillräckligt stort.
Grävde ur o nu är blecket i men gick ej stänga istället..
Dörren behöver komma upp 3 mm, fast dörren i sig inte är sned. Det tar i blecket o hakar inte i.
Den bilden jag markerat gult i vet jag inte om den ska haka i eller inte men den hamnar mitt på blecket.

Bifogar lite bilder. Vad ska man göra när den inte hakar i blecket? Det är som att antingen måste blecket nedåt eller dörren uppåt
 
  • Dörrbleck med markerat område som inte hakar i, vilket hindrar dörren från att stängas ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrbleck med markerad detalj som kan vara problemet med att dörren inte stänger korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppning mellan en dörr och ett metallbleck där dörren tar i och inte stänger korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr som inte stänger korrekt, hakar i blecket, med markerat område gult vid dörrblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag med kodpanel och nyckel i låset där handtaget hakar i blecket som är feljusterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kontrollera i instruktionen hur blecket ska positioneras mot ditt nya låshus.
Det kan mycket väl behöva justeras i höjdled också, på motsvarande vis som i djupled.

Den gula markeringen du har gjort på blecket ska gå mot den gulmarkerade "triangeln" i mitten av ditt lås. Den indikerar att dörren är stängd innan den försöker låsa sig.
Dvs den ska *inte* in i något hål.

Haken högst upp ska gå in i det övre hålet och in bakom den övre delen av det.
Fallet längst ned ska bara gå rakt in i hålet längst ned.
 
Jag har inte så bra produktkännedom av Heimgard Smart.
Jag tycker inte dörren ser så gammal ut men var det gamla låshuset som satt i dörren möjligtvis OSYM?
Vad för låshus och slutbleck satt det tidigare i dörren?
 
1 123abc skrev:
Jag har inte så bra produktkännedom av Heimgard Smart.
Jag tycker inte dörren ser så gammal ut men var det gamla låshuset som satt i dörren möjligtvis OSYM?
Vad för låshus och slutbleck satt det tidigare i dörren?
OSYM innebär vadå?

Det är en Teak leksanddörr, låshus ASSA Connect 2002 slutbleck 1487-2. Slutblecket har samma mått som det nya.

Edit: Mätte låset enligt bilden, är ett SYM lås jag tidigare hade och det är även Heimgards lås https://cdn.starwebserver.se/shops/...-lashus-osym-sym_dup1_grande.jpg?_=1518084671
 
Redigerat:
SYM är symmetrisk kolvplacering och OSYM är inte symmetrisk det är en modern och en äldre standard.
OSYM är vanligtvis märkt på låshusets stolpe det kan t.ex stå OSYM, 30, O.
Det som skiljer är låshusets stolpe vilket gör att kolvarna får annan höjd i stolpen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.