Är så att jag har lite klent borrhål och har nu kollat igenom alternativen.. att borra ett nytt hål är väldigt mycket pengar och har kollat lite på att lägga en jordvärmeslinga och koppla ihop? Hur många meter rekommenderar ni att lägga? Har i dags läget ett 127 meter borrhål och ca 90kvm boyta hus
 
Går det verkligen att göra så?
 
H hempularen skrev:
Går det verkligen att göra så?
Har då sett när jag kollat runt att flera stycken gjort så?
 
Jodå, det kan absolut vara ett alternativ att förlänga ett kort borrhål med en jordvärmeslinga. Men "90 kvm boyta" säger i stort sett ingenting om värmebehovet. Var i landet står huset? När är det byggt och isolerat? 1-planshus? 1-planshus med komplett källare? 2-planshus? etc. Uppvärmd yta?
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jodå, det kan absolut vara ett alternativ att förlänga ett kort borrhål med en jordvärmeslinga. Men "90 kvm boyta" säger i stort sett ingenting om värmebehovet. Var i landet står huset? När är det byggt och isolerat? 1-planshus? 1-planshus med komplett källare? 2-planshus? etc. Uppvärmd yta?
90kvm i Dorotea Västerbotten byggt 1951
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
90kvm i Dorotea Västerbotten byggt 1951
Källare och övervåning.. tegelhus
 
Ja det var ju en utmaning! Då pratar vi om en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -30 °C och jag har en känsla av att det kan sticka iväg ytterligare några grader neråt. Alltså källare typ 60 kvm plus bottenvåning 60 kvm plus övervåning 30 kvm?
 
J Josth skrev:
Ja det var ju en utmaning! Då pratar vi om en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -30 °C och jag har en känsla av att det kan sticka iväg ytterligare några grader neråt. Alltså källare typ 60 kvm plus bottenvåning 60 kvm plus övervåning 30 kv
J Josth skrev:
Ja det var ju en utmaning! Då pratar vi om en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -30 °C och jag har en känsla av att det kan sticka iväg ytterligare några grader neråt. Alltså källare typ 60 kvm plus bottenvåning 60 kvm plus övervåning 30 kvm?
Är ett rätt litet hus.. nånting sånt ja.. i dagsläget får jag rätt dåliga brine temps därför jag vill göra något åt de så jag kan ha 20 grader inomhus temp
 
Värmepumpsgubben här brukar komplettera med jordslinga med bra resultat.
Mitt hål är också kort så han tyckte jag skulle prova få ner iaf 100m
 
När jag räknar på det hela och hela huset ska kunna värmas till 20 grader kommer jag fram till att det borde vara en 10 kW värmepump och med enbart en jordvärmeslinga skulle den slingan behöva vara ca 1000 m lång och med enbart ett borrhål skulle borrhålet behöva vara 240 m djupt. Har man ett borrhål på 127 m borde alltså jordvärmeslingan vara ca 500 m. Bor man där årsmedeltemperaturen är låg så är både jorden och berget ganska kalla så det blir många meter kollektor som behövs om man ska dimensionera ordentligt.
 
Du skriver nytt hål men du menar kanske att borra ett kompletterande hål? 2016 borrade jag ett extrahål på 150 m till min bvp. Betalde 38000 + 14000 för ihopkoppling/injustering av hål. Inte billigt men enkelt och bara att återställa diket mellan borrhålen. Har nu totalt 320 m till en 16 kW-pump. 20 mil söderut från Dorotea. Funkar men just denna vinter var det nere på 0:an under den längsta kallperioden.
Finns det borrare i Dorotea eller måste du ta från Vilhelmina?
 
Ja när man har ett borrhål på 127 m så är det lämpligt för sebbe_j att borra ett till lika djupt borrhål och skaffa sig en 10 kW inverter värmepump. Då kommer el-patronen nästan att inte behövas något alls trots det kan bli runt -30 °C. Vill man inte borra ett hål till går det också bra att komplettera med en jordvärmeslinga på närmare 500 m. Känner inte till om det finns någon brunnsborrare i Dorotea.
 
Frågan är om det blir så mycket billigare med jordvärmeslinga om man ska ha allt på vitt. Jag har nyss gått från jordvärme till att borra istället bla för att gräsmattan min blev förstörd där slingan gick
 
När vi jämförde att borra eller gräva för jordvärme var det senare bara billigare om man inte räknade på att återställa något efter man plöjt ner slangen, så valet var lätt
 
Hur djupt måste man lägga en jordvärmeslinga i Dorotea?
Räcker det med att plöja ned den eller måste man gräva varje meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.