Hej! Jag har nyss flyttat in i en hus med en rätt smal lång stenlagd slänt i sydvästläge zon 2.
Jag vill ta bort stenarna för att i stället h träd, buskar och perenner. Det växer lavendel där idag samt en mindre syren, stort gullregn, idegran och japansk lönn.

Nu till min fråga:
Under stenarna verkar det vara sättsand/stenmjöl.

1) Om jag tar bort stenmjölet - kan det återanvändas till något?
2) Kan några perenner växa i stenmjölet? Om inte - hur mycket behöver jag gräva ur och vad för jord/gödsel ska användas? Tänker att jag ska ha kryddväxter och annat torktåligt, men kan även tänka mig sommarblommor. Slänten lutar mot huset så vill gärna att den ska vara vacker.
 
  • Smal stenlagd slänt med stora runda stenar, mossa och underliggande stenmjöl synligt mellan stenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov stenmjöl eller sättsand i en uppkanten trädgårdsdel med små växter och mossa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grått stenmjöl med små stenar och enstaka grässtrån, tänkt för trädgårdsanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stenlagd slänt med lavendelbuskar, idegran och röd japansk lönn i en trädgård med sydvästläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsmatta, stenlagd slänt, träaltan och växtlighet inklusive syren och lavendel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skandra skrev:
Hej! Jag har nyss flyttat in i en hus med en rätt smal lång stenlagd slänt i sydvästläge zon 2.
Jag vill ta bort stenarna för att i stället h träd, buskar och perenner. Det växer lavendel där idag samt en mindre syren, stort gullregn, idegran och japansk lönn.

Nu till min fråga:
Under stenarna verkar det vara sättsand/stenmjöl.

1) Om jag tar bort stenmjölet - kan det återanvändas till något?
2) Kan några perenner växa i stenmjölet? Om inte - hur mycket behöver jag gräva ur och vad för jord/gödsel ska användas? Tänker att jag ska ha kryddväxter och annat torktåligt, men kan även tänka mig sommarblommor. Slänten lutar mot huset så vill gärna att den ska vara vacker.
Sättsand är ren mineral, så det går att använda som jordförbättring, dvs utblandat i jord. Men även som underlag till stenläggning, eller gångmaterial, fylla upp gropar osv.

För plantering av buskar och perenner bör blanda ut så det blir större andel jord, kanske 75%. För perenner krävs minst 30 cm djup och buskar runt 40 cm.

Problemet med om du tar bort nästan alla stenar är att lutningen är så brant. Det blir svårt att vattna och även att plantera. Jorden vill på erodera bort om det regnar mycket. I sådana här fall brukar vi använda färdiga perennmattor, eller plantering i kokosmatta (man skär kryss/hål, sen strösslar man jord ovanpå så den inte syns) som förmultnar på något år i samma takt som en marktäckare får ta över och armera jorden. Eller så får spara kullerstenar mellan nya jordgroparna.

Tror det blir svårt med träd.

Lägre buskar blir bättre, som t ex björkspirea 'Tor', liten svartaronia 'Glorie', rönnspirea 'Sem'. Smällspirea blir högre och är tålig. Om du inte vill köra en riktigt släntväxt som liten stefanandra som gör jobbet, men kanske inte så himla vackert som blickfång.

Marktäckande perenner tror jag blir enklast att plantera och etablera, som bergormrot, liten flocknäva, sockblomma, koreansk plymspirea, spetsmössa – finns många.

Kanske behöver du lägga ut bevattningsslang som du gräver ner 5 cm, så vattnet verkligen går ner i jorden till rötterna.

Du avslutar med kryddväxter och torktåligt, det är såklart en bra idé för läget, men tveksam till lutningen, kanske behöver du något som "håller jorden" runt då.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar och förslag på växter som kan passa läget, tar mig an den här utmaningen lite visare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.