G Grannens Häck skrev:
OMG detta är verkligen perfekt, jag måste se till att bli frun.
Du har lika stor chans som frun (eller större) att köpa konkursboet.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
G
D Dilato skrev:
Du har lika stor chans som frun (eller större) att köpa konkursboet.
Det är fint att du tror på rättvisa och allas lika möjligheter, nobelt!
 
G Grannens Häck skrev:
Det är fint att du tror på rättvisa och allas lika möjligheter, nobelt!
Du vet att efter en konkurs har tidigare ägare noll påverkansmöjlighet, det är konkursförvaltaren som enskilt härskar?
Dennes enda uppdrag är att få så bra betalt som möjligt.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
G
D Dilato skrev:
Du vet att efter en konkurs har tidigare ägare noll påverkansmöjlighet, det är konkursförvaltaren som enskilt härskar?
Dennes enda uppdrag är att få så bra betalt som möjligt.
Fint 🙏
 
Är det någon som har valt att plocka ner sin box? Eller alla sitter med is i magen? Har tankar på att kontakta elektrikern som satte upp våran men kommer inte överens med mig själv 🤪
 
G
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Är det någon som har valt att plocka ner sin box? Eller alla sitter med is i magen? Har tankar på att kontakta elektrikern som satte upp våran men kommer inte överens med mig själv 🤪
Samma här men inte agerat ännu.
 
  • Gilla
TheGrayLady
  • Laddar…
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Är det någon som har valt att plocka ner sin box? Eller alla sitter med is i magen? Har tankar på att kontakta elektrikern som satte upp våran men kommer inte överens med mig själv 🤪
Anledningen skulle väl vara att man redan nu bestämt att byta box, passar på och använder grönt bidrag för att få en ny... Med risken att Easee boxen får kastas.

Jag har funderat på att utvidga min parkering på tomten, isf skulle en annan placering av laddbox vara bättre. Eller att ha två boxar. Hade jag haft tid och gjort slag i saken så hade jag kanske övervägt att sätta en till "ny" box och hoppas att den gamla skulle gå att få pengarna tillbaka för... Eller sitta kvar som extrabox. Men då jag inte ser att vi kommer ha två elbilar någonsin så känns det onödigt med två boxar (man ska aldrig säga aldrig, men egentligen klarar vi oss på bara en bil, även om vi har kvar en gammal fossil med dragkrok, då vår lilla Zoe inte har det och är lite liten för tex en fjällresa).

Jag tror vi snart är vid vägs ände med detta med Easee. Ska jag vara ärlig så hoppas jag att boxarna kan bli godkända, kanske att man måste dit med en JFB. Det vore väldigt miljöslöseri om de befinns vara så dåliga att de måste bytas. Men givetvis vill man inte ha en box som kan orsaka olyckor, brand eller personskada...
 
  • Gilla
TheGrayLady
  • Laddar…
Sett att många skickar ut sina boxar billigt på nätet.
Man kanske borde klippa en? Fast appen lär ju försvinna med bolaget.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Sett att många skickar ut sina boxar billigt på nätet.
Man kanske borde klippa en? Fast appen lär ju försvinna med bolaget.
Den får ju inte installeras så värdet måste vara obefintligt.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Vår Easee har börjat krångla vid laddning, kanske lika bra och försöka reklamera den då.
 
D Dilato skrev:
Den får ju inte installeras så värdet måste vara obefintligt.
På kul kollade jag, folk vill ju ha 2-3.000 för en box. När en godkänd, ny Zaptec MED installation (och grönt avdrag) kostar 5.000. Njäe. För 500 spänn kunde jag ta en box i reserv, 1000 kanske är funkis om man har en trasslande Easee som man vill ersätta. Men ska man dit med en ny box (dvs nyinstallation) så blir det ju dyrare med en beg Easee, plus det är ju faktiskt inte ens lagligt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den får ju inte installeras så värdet måste vara obefintligt.
Man kan ju installera en själv. Har en elektriker som vän som kan göra det lika godkänt som någon annan. Sätter man dit en riktig jordfelsbrytare är väl allt frid och fröjd?

Fått förfrågan om att köpa en helt ny för 1500kr. Kanske något att ha på landet?
 
J JohanLun skrev:
På kul kollade jag, folk vill ju ha 2-3.000 för en box. När en godkänd, ny Zaptec MED installation (och grönt avdrag) kostar 5.000. Njäe. För 500 spänn kunde jag ta en box i reserv, 1000 kanske är funkis om man har en trasslande Easee som man vill ersätta. Men ska man dit med en ny box (dvs nyinstallation) så blir det ju dyrare med en beg Easee, plus det är ju faktiskt inte ens lagligt...
Zaptec tycker jag fungerar ganska dåligt, det är en bra app, men deras lastbalanserare ställer till problem för min plugin, men även diverse olika elbilar, tesla, mg, audi och vw. Den slår liksom av laddningen och startar den inte igen.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Zaptec tycker jag fungerar ganska dåligt, det är en bra app, men deras lastbalanserare ställer till problem för min plugin, men även diverse olika elbilar, tesla, mg, audi och vw. Den slår liksom av laddningen och startar den inte igen.
Är det Zaptec Sense du pratar om, eller vilken lastbalanserare?
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Man kan ju installera en själv. Har en elektriker som vän som kan göra det lika godkänt som någon annan. Sätter man dit en riktig jordfelsbrytare är väl allt frid och fröjd?

Fått förfrågan om att köpa en helt ny för 1500kr. Kanske något att ha på landet?
Det blir ju inte mer lagligt bara för att man gör det själv (vilket aldrig varit lagligt).

Enligt regelverket är det inte tillåtet att installera utrustning om det finns skäl att misstänka att den inte uppfyller kraven. I fallet med laddboxarna Easee Home och Charge finns sådan misstanke och beslut om försäljningsförbud. Att flytta en laddbox innebär att man måste installera den på nytt och det är således inte tillåtet.
https://www.elsakerhetsverket.se/om...addboxprojekt/fragor-och-svar-privatpersoner/
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.