En laddhybrids batteri cyklas som standard mellan 0-100%, det är nog mycket ovanligt i en elbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har inte planerat att ladda vår ID4 till mer än 80% än vid långresor.
Laddar den också när vi närmar oss 20% batteri, eller om elpriset är attraktivt för stunden.
 
Det blir väl som med skuren motor på en vanlig bil. Ovanligt och så dyrt att laga att man låter bli på äldre bilar.
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Min laddhybrid klarade 12000 mil och 6,5 år med originalbatteriet, sedan fick jag nytt på garantin. Då körde jag drygt 75% på el under dessa 12000 mil, dvs 9000 mil. Det batteriet var på 12kWh, om vi nu antar att det finns ett linjärt beroende mellan batteristorlek, laddcykler osv, så skulle man då kunna anta att mitt batteri hade hållit 70% efter 36000 mil om jag hade haft ett 4x så stort batteri. Min frus Fiat 500e har 42kWh i sitt batteri, bara som jämförelse.

Då det finns rätt bra statistik på batterierna till Mitsubishi Outlander så vet jag att min bil hade ett av de sämsta batterierna bland de som är lika gamla och som har kört lika långt. Det verkar dessutom vara ytterst få som har haft ett batterihaveri, kapaciteten på batterierna har däremot fortsatt att försämras allteftersom bilen har blivit äldre.

Jag tror baserat på detta att risken för att batterier i elbilar inte skall hålla bilens livslängd är kraftigt överdriven.
Ca 1500cykler innan det dog - Inte så illa...

Får jag ut det på en enyaq som ju har lägre strömmar genom batteriet än en laddhybrid så kommer batteriet leva mer än 38000mil. Då är det helt ok att den skrotas då bilen lär vara 20år vid det laget...
 
Attitudeswe
W witten skrev:
En laddhybrids batteri cyklas som standard mellan 0-100%, det är nog mycket ovanligt i en elbil.
Två 40-60% laddningar sliter lika mycket som en 30-70%.

Laddar man över 80% och långtidsparkering så kan det vara större slitage...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ca 1500cykler innan det dog - Inte så illa...

Får jag ut det på en enyaq som ju har lägre strömmar genom batteriet än en laddhybrid så kommer batteriet leva mer än 38000mil. Då är det helt ok att den skrotas då bilen lär vara 20år vid det laget...
Dessutom dog inte batteriet, det hamnade under 70% som är gränsen för batterigarantin.
 
W witten skrev:
En laddhybrids batteri cyklas som standard mellan 0-100%, det är nog mycket ovanligt i en elbil.
Nja, den cyklas mellan ca 30% och 95% (lite olika beroende på kemi mm). Att det står 0-100% på mätaren är en helt annan sak. Min bil visar 0% vid 30% på batteriet och den laddar till 100% som motsvarar 90% på själva batteriet. Kör jag i låg hastighet och med litet moment kan jag dra ur ned till 25%. Startar jag om laddningen efter att den är full och strax innan jag skall åka så kan jag ladda ända upp till 110% på batteriet, men om det sedan svalnar så sjunker det till 100% igen...
 
Oavsett vad facit är så är vi nog många som kan bli klokare på vad som faktiskt kan väntas ske.

Jag här till dem som tror att bilen är slut före batteriet, men jag skulle gärna se bra data som stärker det och/eller data som visar på att det finns en brant kurva mot slutet av batteriets livslängd.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, den cyklas mellan ca 30% och 95% (lite olika beroende på kemi mm). Att det står 0-100% på mätaren är en helt annan sak. Min bil visar 0% vid 30% på batteriet och den laddar till 100% som motsvarar 90% på själva batteriet. Kör jag i låg hastighet och med litet moment kan jag dra ur ned till 25%. Startar jag om laddningen efter att den är full och strax innan jag skall åka så kan jag ladda ända upp till 110% på batteriet, men om det sedan svalnar så sjunker det till 100% igen...
Min poäng kvarstår.
 
W witten skrev:
Min poäng kvarstår.
Därav mitt "nja"
 
W witten skrev:
Tesla model 3 från 2018-2019 börjar nu krypa ner mot 250 000:- Det är mer lastutrymme i den än vad det ser ut på utsidan.
En sprillans model 3 (nytt version också?) kostar 519k på Teslas sida. Känns ju som att den borde ha sjunkit mer än så, jag menar att 5-6 år borde gjort sitt?
 
M m@nge skrev:
En sprillans model 3 (nytt version också?) kostar 519k på Teslas sida. Känns ju som att den borde ha sjunkit mer än så, jag menar att 5-6 år borde gjort sitt?
Det är som att säga att en ny Volvo V70 skulle ha bråkdelen av sitt pris 2016 jämfört med när den introducerades 1996.

Det är inte samma Model 3 som säljs nu som det var för 5 år sedan.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
M m@nge skrev:
En sprillans model 3 (nytt version också?) kostar 519k på Teslas sida. Känns ju som att den borde ha sjunkit mer än så, jag menar att 5-6 år borde gjort sitt?
Problemet med Teslorna känns att vara försäkringskostnaden. Tänk om man kunde få downgradea motorn till 150hk och få 1/3 av försäkringspremien...

Jag tror också att vi på sikt kommer se ungefär samma värdeminsking på en elbil som på vilken annan bil som helst. I Teslas fall borde den vara högre, då bilen är billigare i försäkring de första åren och i princip inte har nån service / underhåll / reparationskostnad... som kommer efter kanske 4-5 år...
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är som att säga att en ny Volvo V70 skulle ha bråkdelen av sitt pris 2016 jämfört med när den introducerades 1996.

Det är inte samma Model 3 som säljs nu som det var för 5 år sedan.
Jag tror snarare avsågs att begagnatpris på 250-300 är mycket när en ny kostar 500... Nypriset på en Tesla har väl sjunkit och det känns som det är bland de mest prisvärda elbilarna med den storleken / rangen. Eller model Y kanske.

Kostade en M3 200 och gick att försäkra för under 10.000 skulle jag vara väldigt intresserad, då den är precis rätt storlek... Trots lite racklig inredningskänsla. Verkar ju som drivlinan håller. Rosten är väl största oron?
 
Vad kostar helförsäkring på model y efter tre år, ngn som vet?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Vad kostar helförsäkring på model y efter tre år, ngn som vet?
Enklast är att gå ut på blocket, ta ett regnummer och kolla själv.
Försäkringar beror ju på en massa parametrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.