Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Min erfarenhet att det nästan alltid blir bäst om man utgår från önskad funktion och förenklar så mycket som möjligt. Behövs verkligen ett skjutparti? Du tänker dig väl en dörr på gaveln? Då räcker ju den och du kan ha fasta englasfönster, kanske av uterumstyp. Eller så gör du ett ramverk med lister som glasmästaren sedan kan montera glas i. Ännu enklare blir det om du exempelvis gör nio rutor i stället för de tre höga på bilden. Det blir också billigare att byta om en ruta går sönder. Glöm inte bra ventilation, åtminstone en ventil i varje gavel. Beroende på placering kan det bli mycket varmt i kojan - växthuseffekt! Lycka till!
Tack för tips! Ska göra den så enkel som möjligt.
 
N Niq skrev:
Det ser ju inte ut att vara hela fönster. Där är nog lösa glas som hålls fast av brädorna ovanpå.
Delar man dom på mitten i höjdled så får man glas som man kan hantera ganska enkelt. Skulle gå bra med 6mm härdat eller laminerat glas. 4 mm härdat skulle nog hålla också.

Hur man hanterar vatten och fukt från marken bör man väl tänka på också.
Tack för tips! Ska göra den så enkel som möjligt. Med utsikt mot sjön.
 
GoC GoC skrev:
Jag har monterat ganska många skjutpartierna.
En dörr är då inte så tung och otymplig utan man hanterar dom utan problem helt själv.
Hur många har du monterat av denna sorten?
Skjutdörren i mitt växthus är det närmsta och den var vi två om. Har du tänkt på att det kanske är olika för olika personer? Du kanske är anhängare av Gudrun Schyman som sa att kvinnor och män är lika starka om vi bara vill?
Väger den 25 kg så hade det inte varit någon säker montering om jag var själv i alla fall.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Skjutdörren i mitt växthus är det närmsta och den var vi två om. Har du tänkt på att det kanske är olika för olika personer? Du kanske är anhängare av Gudrun Schyman som sa att kvinnor och män är lika starka om vi bara vill?
Väger den 25 kg så hade det inte varit någon säker montering om jag var själv i alla fall.
Det blir nån lättare variant till denna enkla ” koja”.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Glas väger ca 2.5kg per kvadratmeter och mm tjocklek. Så kan ni räkna vad det väger med olika storlekar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Glas väger ca 2.5kg per kvadratmeter och mm tjocklek. Så kan ni räkna vad det väger med olika storlekar
Tack!
 
Som någon nämnde tidigare, byggåtervinning! Har du en i dina krokar kan man fynda riktigt bra grejer billigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Som någon nämnde tidigare, byggåtervinning! Har du en i dina krokar kan man fynda riktigt bra grejer billigt.
Ska kolla upp det,tack!
 
Jag är en ganska praktiskt lagd kvinna och skulle inte dra mig för att bygga det där. Dock är det som andra säger, fönster är tunga. Men det momentet kanske du kan få hjälp med av någon god vän?
Jag skulle nog ändra konstruktionen något. Bra synpunkter i tråden gällande att fönstren lutar och att det behövs bättre skydd upp vid nock.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kickman Kickman skrev:
Jag är en ganska praktiskt lagd kvinna och skulle inte dra mig för att bygga det där. Dock är det som andra säger, fönster är tunga. Men det momentet kanske du kan få hjälp med av någon god vän?
Jag skulle nog ändra konstruktionen något. Bra synpunkter i tråden gällande att fönstren lutar och att det behövs bättre skydd upp vid nock.
Ja, jag har fått så mycket bra tips av er alla! En ihopslagningen av de bästa råden, så ska jag nog ro hem det!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Minna Hissa skrev:
[bild]
En förbättringstanke man kan leka med är persienner i jätteformat. Så stora fönster kan vara lite väl hett på sommaren, men å andra sidan väldigt bra tidigt på våren eller senare på hösten när de tar till vara på solenvärmen fint eftersom det är en isolerad koja. Och gör man som andra föreslagit, och dra ut takutsticket rejält med kan ske en altan till så blir det säkert en magisk plats för morgonkaffet. Och för att råda bot på den värsta hettan på sommaren, skulle man då ha en enkel jättepersienn av något billigt virke, typ råspont, längst ut på takutsticket som går hissa upp och ner.

Jag tänkte göra en enkel bild, men så insåg jag mina begränsningar. Men tänk typ sånt här raster längst ut på takutsticket, och det går hissa upp. http://polish.terracottafacadepanel...uilding_facade_system_decoration_material.jpg

En annan variant kan också vara om det helt sonika går att fälla ner hela takutsticket över fönstrena som en stor lucka.

Inget av det behöver vara svårt alls, utan en billig tamp och knap. Eller supersimpla gångjärn om man väljer luck-varianten.
 
  • Gilla
Minna Hissa och 1 till
  • Laddar…
Du skulle ju kunna ha genomskinlig kanalplast som det här bygget.

 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej!
Vet inte vart i landet du finns men om du vill undvika att köpa dyra fönster så kolla in Wiklunds återbruksbutik. Där kan du köpa nya fönster för 5-10% av nypriset.
Tex dessa helt nya SP fönster för 1700! [länk]
Hur menar du att dessa priser är " 5-10% av nypriset."?

Och på dessa priser tillkommer moms.
 
T Tobias_75 skrev:
Hur menar du att dessa priser är " 5-10% av nypriset."?

Och på dessa priser tillkommer moms.
Det var ungefär så priserna låg när jag var i butiken. Lite osäker på priset just på exemplet jag skickade. Men när jag var där kunde man köpa nya terassdörrar för en femhundring
 
  • Gilla
Minna Hissa och 1 till
  • Laddar…
JoLi81 JoLi81 skrev:
En förbättringstanke man kan leka med är persienner i jätteformat. Så stora fönster kan vara lite väl hett på sommaren, men å andra sidan väldigt bra tidigt på våren eller senare på hösten när de tar till vara på solenvärmen fint eftersom det är en isolerad koja. Och gör man som andra föreslagit, och dra ut takutsticket rejält med kan ske en altan till så blir det säkert en magisk plats för morgonkaffet. Och för att råda bot på den värsta hettan på sommaren, skulle man då ha en enkel jättepersienn av något billigt virke, typ råspont, längst ut på takutsticket som går hissa upp och ner.

Jag tänkte göra en enkel bild, men så insåg jag mina begränsningar. Men tänk typ sånt här raster längst ut på takutsticket, och det går hissa upp. [länk]

En annan variant kan också vara om det helt sonika går att fälla ner hela takutsticket över fönstrena som en stor lucka.

Inget av det behöver vara svårt alls, utan en billig tamp och knap. Eller supersimpla gångjärn om man väljer luck-varianten.
Man kan ju låta bli att bygga fönstren i fel väderstreck också, men en liten koja kyler man snabbt ner om det är så
 
  • Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.