Har lyxen att bo vid en sjö med en sluttning från huset ner mot sjön i söderläge. Tidigare hade vi perennrabatter, vinbärs- och hallonbuskar där men tyckte det skärmade av så sjön kändes längre bort än vad den är (50 m, tomtmark hela vägen) så vi flyttade ut rabatter och bärbuskar till sidan av huset istället. Nu känner jag mig osäker på om det blev så bra. Å ena sidan vilsamt för blicken att ha sjön "närmare", å andra sidan så tomt som en öken. Har du några tips hur jag ska tänka framgent?
 
Kickman Kickman skrev:
Har lyxen att bo vid en sjö med en sluttning från huset ner mot sjön i söderläge. Tidigare hade vi perennrabatter, vinbärs- och hallonbuskar där men tyckte det skärmade av så sjön kändes längre bort än vad den är (50 m, tomtmark hela vägen) så vi flyttade ut rabatter och bärbuskar till sidan av huset istället. Nu känner jag mig osäker på om det blev så bra. Å ena sidan vilsamt för blicken att ha sjön "närmare", å andra sidan så tomt som en öken. Har du några tips hur jag ska tänka framgent?
Vilken härlig tomt! Men hörredu, det var lite svårt detta. Håller med om att det vore fint med något på vägen mot sjön. Kanske var det bara för högt och kanske lite otämjt?

Kan du använda något som förstärker perspektivlinjen och ger fokus till vattnet? Typ ställa någon smalt på en linje (eller två linjer), typ pelarträd som pelarblodbok eller enar? Eller stolpverk med överliggare, så det bildas en pergolagång. Detta från dörren sett eller från huvuduteplats.

Annars en låg perennplantering. Vet inte växtzon, men något som blommar i blått, som ger lite åt stiliserat vatten? (salviaflod, skummande perovskia eller stenkyndel, lavendel och/eller gråbladigt).

Men för egen del skulle jag vilja ha svajjande prydnadsgräs och något som doftar, kanske blommor som kan tas in till snitt.
 
  • Gilla
Kickman
  • Laddar…
Ängsblomster i gräsmattan, och en stig genom det ner mot sjön
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.