Kan man påverka sin energiklassning genom beteende?

Vi har köpt ett hus för 1½ år sedan och då hade huset klassning C - 87kwh/m3/år. Tror att gränsen för B är runt 68.

Vår familj är 3v + 3b (tidigare 2+2). Räknar de inte en del av schablon-värdena per person?
Vi använder hela källaren som bostadsyta vilket jag inte tror att de gjorde. => större bostadsyta att slå ut energiåtgången på?
Vi använder markant mindre el, vatten och fjärrvärme än vad de gjorde.

Kan dessa saker i sig förändra energiklassberäkningen tillräckligt för att komma ner i klass B (bolånegränsen).

=> Är det lönt att lägga 2000 kr på en ny klassning och spara 2000 kr/år (netto) framöver på bolån.
 
K
C Cam Kir skrev:
Kan man påverka sin energiklassning genom beteende?

Vi har köpt ett hus för 1½ år sedan och då hade huset klassning C - 87kwh/m3/år. Tror att gränsen för B är runt 68.

Vår familj är 3v + 3b (tidigare 2+2). Räknar de inte en del av schablon-värdena per person?
Vi använder hela källaren som bostadsyta vilket jag inte tror att de gjorde. => större bostadsyta att slå ut energiåtgången på?
Vi använder markant mindre el, vatten och fjärrvärme än vad de gjorde.

Kan dessa saker i sig förändra energiklassberäkningen tillräckligt för att komma ner i klass B (bolånegränsen).

=> Är det lönt att lägga 2000 kr på en ny klassning och spara 2000 kr/år (netto) framöver på bolån.
Vet ej om det går.
Men, vad gäller kalkylen så kan du ju räkna hem det hela på ett enda år...
 
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Vet ej om det går.
Men, vad gäller kalkylen så kan du ju räkna hem det hela på ett enda år...
Precis, så långt klarade jag matten. ;-) Får gå igenom den tidigare kalkylen och se hur det ändras med våra nya värden.
 
C Cam Kir skrev:
Vi använder hela källaren som bostadsyta vilket jag inte tror att de gjorde. => större bostadsyta att slå ut energiåtgången på?
Antingen är källaren biyta eller så är det boyta. Finns regler kring vad som måste vara uppfyllt för att det skall vara klassat som boyta, exempelvis takhöjd. Sen hur ni väljer att använda ytan är sak samma.
 
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Antingen är källaren biyta eller så är det boyta. Finns regler kring vad som måste vara uppfyllt för att det skall vara klassat som boyta, exempelvis takhöjd. Sen hur ni väljer att använda ytan är sak samma.
Aha, då är den variabeln samma som förut.
 
Källare är alltid biyta.
 
  • Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Antingen är källaren biyta eller så är det boyta. Finns regler kring vad som måste vara uppfyllt för att det skall vara klassat som boyta, exempelvis takhöjd. Sen hur ni väljer att använda ytan är sak samma.
Men vad gäller energideklarationen pratar man varken om bi-eller boyta utan enbart A-temp, alltså area som är uppvärmd.

Enklast är att ladda ner förra ägarnas energideklaration och sedan börja räkna utifrån egen förbrukning.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Men vad gäller energideklarationen pratar man varken om bi-eller boyta utan enbart A-temp, alltså area som är uppvärmd.

Enklast är att ladda ner förra ägarnas energideklaration och sedan börja räkna utifrån egen förbrukning.
Ja, det var så jag tänkte. Att vår uppvärmda yta kanske var större.

Japp ska kolla igenom papprena ikväll. Var nyfiken på om folk som kan sådant här redan kunde dömma ut en dålig ide. 😁
 
C Cam Kir skrev:
Ja, det var så jag tänkte. Att vår uppvärmda yta kanske var större.

Japp ska kolla igenom papprena ikväll. Var nyfiken på om folk som kan sådant här redan kunde dömma ut en dålig ide. 😁
Jag gick från D till B, så det går absolut! Men då bytte jag några fönster. Höll max 21C i alla rum på vintern och mätte elförbrukningen noggrant.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Kan man påverka sin energiklassning genom beteende?

Vi har köpt ett hus för 1½ år sedan och då hade huset klassning C - 87kwh/m3/år. Tror att gränsen för B är runt 68.

Vår familj är 3v + 3b (tidigare 2+2). Räknar de inte en del av schablon-värdena per person?
Vi använder hela källaren som bostadsyta vilket jag inte tror att de gjorde. => större bostadsyta att slå ut energiåtgången på?
Vi använder markant mindre el, vatten och fjärrvärme än vad de gjorde.

Kan dessa saker i sig förändra energiklassberäkningen tillräckligt för att komma ner i klass B (bolånegränsen).

=> Är det lönt att lägga 2000 kr på en ny klassning och spara 2000 kr/år (netto) framöver på bolån.
Vi gick köpte radhus 2022. Förra ägarna hade 17500kwh i förbrukning och energiklassen var E med direktverkande el. Vi satte in en luft luftvärmepump av bra modell i trappen. Vi har lärt oss att lämna dörrar öppna och ligger på runt 9000kwh då luftvärmepumpen värmer hela huset. Kom precis ner till energiklass B och fick grönt bolån, kostnaden för energideklarationen är betald på ca 4 månader då vi har stora lån.

Men framför allt så lär energieffektiva hus med bra energiklass vara attraktiva i framtiden.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Ja, det var så jag tänkte. Att vår uppvärmda yta kanske var större.

Japp ska kolla igenom papprena ikväll. Var nyfiken på om folk som kan sådant här redan kunde dömma ut en dålig ide. 😁
Lägg gärna upp lite siffror så kan vi hjälpa dig räkna.

1. När är senaste energideklaration gjord?
2. Förbrukning i kWh (el och fjm) enligtndeklaration.
3. Er förbrukning senaste 112 m
4. A-temp enl. deklaration.
 
  • Älska
Cam Kir
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Lägg gärna upp lite siffror så kan vi hjälpa dig räkna.

1. När är senaste energideklaration gjord?
2. Förbrukning i kWh (el och fjm) enligtndeklaration.
3. Er förbrukning senaste 112 m
4. A-temp enl. deklaration.
1. Maj 22
2. Deras el står 6060, men vi fick 6000 i elavdrag för deras förgående år, så de måste förbrukat 12k. Kan det finnas pool schablon?
Deras fv: 21832, tappvarmvatten: 3480.
3. Vår El: 4967kwh 1 år. Fb: 22980kwh ett år
4. Atemp 224m2

Referensvärde 2, liknande byggnader: 144 kWh/m2/år. (Fattar inte vad det är)
 

Bästa svaret

C Cam Kir skrev:
1. Maj 22
2. Deras el står 6060, men vi fick 6000 i elavdrag för deras förgående år, så de måste förbrukat 12k. Kan det finnas pool schablon?
Deras fv: 21832, tappvarmvatten: 3480.
3. Vår El: 4967kwh 1 år. Fb: 22980kwh ett år
4. Atemp 224m2

Referensvärde 2, liknande byggnader: 144 kWh/m2/år. (Fattar inte vad det är)
Enkelt räknat blir ert primärenergital cirka 23000*0,7 (faktor för fjm)/224=72 kWh/m2/år.

Det resulterar i energiklass C, på gränsen till B.

Sedan beror det på om ni eldar massor med ved i kamin. Någon elradiator i ex källaren (jag har utgått ifrån att era 5000 kWh/år enbart är hushållsel). Vart i landet ni bor.

Men er energiprestanda är 72 +-5 kWh/m2 utifrån den informationen du gett.
 
  • Gilla
  • Älska
Gullliver och 2 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Enkelt räknat blir ert primärenergital cirka 23000*0,7 (faktor för fjm)/224=72 kWh/m2/år.

Det resulterar i energiklass C, på gränsen till B.

Sedan beror det på om ni eldar massor med ved i kamin. Någon elradiator i ex källaren (jag har utgått ifrån att era 5000 kWh/år enbart är hushållsel). Vart i landet ni bor.

Men er energiprestanda är 72 +-5 kWh/m2 utifrån den informationen du gett.
En fråga. Är era 23000 totalt enligt räkning? I så fall skall man dra av en schablon för varmvatten. Om vi antar samma som förra ägaren (bör dock vara större då ni är fler) blir beräkningen istället (23000-3500)*,7/224=61 kWh/m2 = Energiklass B.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
En fråga. Är era 23000 totalt enligt räkning? I så fall skall man dra av en schablon för varmvatten. Om vi antar samma som förra ägaren (bör dock vara större då ni är fler) blir beräkningen istället (23000-3500)*,7/224=61 kWh/m2 = Energiklass B.
Ja. Totalt på räkning.

Coolt. Då skickar jag in siffrorna. Och ser hur det går!

Tack @Gunnar Johansson69
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.