Hej,

jag är i färd med att dra nätverk i huset men vet inte vilket som är det "bästa" sättet att dra kablaget. Huset är 1½-plan med träkonstruktion och jag behöver dra mellan våningarna samt mellan några rum. Det finns en liten kallvind som skulle kunna nyttjas. Det finns inga lediga vp-rör.

Hur har ni andra löst det? Vad var bra/dåligt med just den lösningen?

Tacksam för tips!

/Clas
 
jag har lagt rör på vinden och sedan gått ner i väggar som jag renoverat och därför haft öppna. Utan samtidigt väggrenovering är det ju knepigt att göra något vettigt. Utnyttja ev befintliga rör för telefon kanske?
 
Hej jag har också en och enhalvplanshus och jag gjorde som så att vag drog elrör under isoleingen på kallvinden sedan borrade jag mig in i väggarna uppifrån kallvinden ,tryckte ner vp-rör och tog upp ett doshål på det ställe mellan reglarna som vp-röret var nertryckt och "fiskade fram detta . Monterade därefter senildosor .....Vipps en infälld installation.

Detta är iof inte ultimat eftersom man kan få kallras och man tar sönder ev fukttätning men jag gjorde så iallafall.
Detta funkar bra om du har ett äldre hus med stående reglar. ( nya= installationsskikt=liggande 2"2")

Jag såg till att sätta så få uttag i ytterväggarna som möjligt , riktade in mig på innerväggarna.
 
Använd fantasin på alla tänkbara sätt. Några tips:

Använd gamla rör till nya ändamål. Rör för telefon, ringklocka, antenn mm rymmer mer om man byter ut befintliga ledningar mot nya och har på mycket silicon-spray när man drar i nya.

Vid varje renovering reparation så förbereder man lite. Hade läckage i avloppsrör. Passade på att dra rör mellan planen när betongvalvet bilades upp samt sätta en lucka under köksskåpet i golvet för senare åtkomst. Lägg in rör vid varje tillfälle som ges.

Fiska i mellan-väggar som redan nämnts kan gå bra.

Kanske finns avlagda rör till vinden? Jag har ett övergivet rör till tidigare expansionskärl på vinden.

Utanpåliggande montage i el-lister i ekonomiutrymmen kan bli rätt snyggt.

Pen
 
Jag har dels gjort som b2b2 men också spikat kablar längs golv och taklister, ibland bakom listen. Ibland i plastkanaler. Genom väggar har jag borrat hål som jag sedan spacklat igen.
Men det klart, jag är mest stolt med det jag har dragit i rör och väggdosor, eftersom det är mer framtidssäkert.
Jodå, det går bra att dra telefon och data i samma i rör.
 
Håller med Pen. Använd fantasin och utforska huset efter möjligheter.

Kallvinden är bra att dra rör i mellan rum våningen under.

Det som brukar vara den stora utmaningen är att hitta ett snyggt/smidigt sätt att dra många kablar mellan planen. Jag löste det så att jag drog ett grövre rör mellan planen inne i väggen vid köksrenoveringen.

Du kan få offra lite här och där för att göra titthål ibland men det går ju ofta att lägga igen med renoveringsgips och ny tapet. Alla rum är säkert inte helrenoverade än :)

Använd främst innerväggarna eftersom ytterväggarna är svårare att trycka rör/slang genom då isoleringen hindrar.
 
Mikael_L
Trådlöst !!!!
Men det var väl inte det svaret du ville ha ... ;)
 
Golvlister kan man gömma massor i med rätt lister eller också fräser man ett spår bakom listerna.
 
Planerar att dra nätverkskablar bakom golvlisterna just som Mats säger. Har du något tips på metod för att fräsa ur ett spår i väggen? Överhandsfräs kommer jag inte åt med tätt intill golvet.
 
Ok... jag får tänka till lite och ta fram en "best of breed"-lösning. Tack för tipsen! Jag återkommer med min lösning.
 
Det finns en sorts kedjeskiva till rondellen. Den motsvarer en motorsåg och bör därmed fixa ett spår i ett nafs.
 
Mikael_L
Japp, min tumme nafsade den också ... men bara en liten bit ...

Så var försiktig.
Det är en aktuell tråd i elforumet om att spåra i vägg, där föreslås det cirkelsåg + stämjärn, handöverfräs, olika mysko klingor på vinkelslip och motorsåg.

Men är det kanske inte smartare att fräsa ett spår i golvlisten på ett fräsbord, istället för att mecka och fräsa på väggen. Snabbt precist och mindre skaderisk ... tror jag...
 
Jopp. har man en tillräckligt tjock list så definitivt där man ska fräsa. Spik och skruvfritt dessutom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.