Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vet inte exakt hur det ser ut men har sett en sån här kurva tidigare när det gäller den typen av batterier.
[bild]
Om det är SÅ karaktäristiken ser ut för batterierna så vill man ju inte köpa en bil där det närmar sig 70%. OM 70% nås efter 10år exempelvis (200 i grafen) är det helt dött efter 12.

Om droppet som syns på grafen däremot sker efter 30 år och man köper en bil motsvarande vid20-50 i grafen behöver man ju inte vara så orolig för plötslig batteridöd.

Nästa fråga är ju förstås hur många batteri som dör av andra anledningar, procentuellt. Att det finns gamla bilar kvar med fungerande batteri är ju inte så intressant, lite som argumentet mot cykelhjälm "ja, jag använde minsann ingen hjälm när jag var liten och jag klarade mig ju fint". Jo, med de ungar som ramlade och slog ihjäl sig är inte här idag och kan argumentera emot :)
Det där är cykler, inte kalendertid. Om du antar att cykler är körda mil (förenklat, men sak samma) så är det inte många mil kvar i ett batteri som redan tappat 30% av kapaciteten. Grafen är lite märklig eftersom den inte börjar vid 1.
 
Man har ju alltid hört att batteriernas försämring är värst i början och sedan planar ut. Men det stämmer dåligt med grafen?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det där är cykler, inte kalendertid. Om du antar att cykler är körda mil (förenklat, men sak samma) så är det inte många mil kvar i ett batteri som redan tappat 30% av kapaciteten. Grafen är lite märklig eftersom den inte börjar vid 1.
Ja, därför jag skrev som jag gjorde att OM 200 motsvarar ex 10 år så är det inte roligt att köpa en sån bil. Det var karaktäristiken jag ville visa.

Men, om en bil har kapacitet 50 mil och kostar 15000 i månaden i leasing och du köper den för ett par hundra tusen några år senare och den då har 70% = 35mil så är det ju en ganska prisvärd bil. Om den däremot inom ett par år behöver ett nytt batteri för 200 000 är det ju sämre :)

Jag tror många hakar upp sig på hur många procent man tappat mot nytt, om det är 10-20% kan ju kvitta. Det är lutningen på grafen där man befinner sig som är viktig, tappa en procent om året kan jag leva med men 10% är värre!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G Galten skrev:
Man har ju alltid hört att batteriernas försämring är värst i början och sedan planar ut. Men det stämmer dåligt med grafen?
Tycker inte heller det stämmer med min erfarenhet av ex. telefoner. Grafen stämmer däremot bra. Tycker de funkar bra, hyfsat bra, lite sämre och plötsligt så blir de rent ut sagt skitdåliga på ett halvår :)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
A
Som sagt tidigare så har vi en Kia e niro - 21, när vi köpte den hade den gått 2400 mil.
Enligt Kia's auktoriserade verkstad var det 100 % kvar av batteriet.

Vi kommer nog aldrig gå tillbaka till bensin/dieselbil igen.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vet inte exakt hur det ser ut men har sett en sån här kurva tidigare när det gäller den typen av batterier.
[bild]
Om det är SÅ karaktäristiken ser ut för batterierna så vill man ju inte köpa en bil där det närmar sig 70%. OM 70% nås efter 10år exempelvis (200 i grafen) är det helt dött efter 12.

Om droppet som syns på grafen däremot sker efter 30 år och man köper en bil motsvarande vid20-50 i grafen behöver man ju inte vara så orolig för plötslig batteridöd.

Nästa fråga är ju förstås hur många batteri som dör av andra anledningar, procentuellt. Att det finns gamla bilar kvar med fungerande batteri är ju inte så intressant, lite som argumentet mot cykelhjälm "ja, jag använde minsann ingen hjälm när jag var liten och jag klarade mig ju fint". Jo, med de ungar som ramlade och slog ihjäl sig är inte här idag och kan argumentera emot :)
Tror du oroar dig för något som vi redan hade sett hända i stor skala vid det här laget om det var ett problem.
 
Själv gick jag tillbaka till bensinbil igen efter 3år med Mini Cooper SE. Jag var inte alls missnöjd med den bilen och gick väldigt bra, smidigt och billigt att köra på el. Men det blev för mycket pengar med ännu en elbil och jag behöver ingen särskilt ny bil så det blev en 10år gammal Suzuki Swift istället. Kör den blandat på 0,57l/mil vilket gör milkostnaden rätt mycket billigare än nyare elbil som jag skulle behöva låna för att köpa.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, därför jag skrev som jag gjorde att OM 200 motsvarar ex 10 år så är det inte roligt att köpa en sån bil. Det var karaktäristiken jag ville visa.

Men, om en bil har kapacitet 50 mil och kostar 15000 i månaden i leasing och du köper den för ett par hundra tusen några år senare och den då har 70% = 35mil så är det ju en ganska prisvärd bil. Om den däremot inom ett par år behöver ett nytt batteri för 200 000 är det ju sämre :)

Jag tror många hakar upp sig på hur många procent man tappat mot nytt, om det är 10-20% kan ju kvitta. Det är lutningen på grafen där man befinner sig som är viktig, tappa en procent om året kan jag leva med men 10% är värre!
Säg att du köper bilen med 70% kvar som gått 50 000 mil för 20 000 kr. Risken är stor att något dyrt går sönder efter bara några tusen mil och det är osannolikt att batteriet ska hålla 10 000 mil till. Jag tror att bilar med 70% batterier blir svårsålda.
 
S Styrman_jansson skrev:
Själv gick jag tillbaka till bensinbil igen efter 3år med Mini Cooper SE. Jag var inte alls missnöjd med den bilen och gick väldigt bra, smidigt och billigt att köra på el. Men det blev för mycket pengar med ännu en elbil och jag behöver ingen särskilt ny bil så det blev en 10år gammal Suzuki Swift istället. Kör den blandat på 0,57l/mil vilket gör milkostnaden rätt mycket billigare än nyare elbil som jag skulle behöva låna för att köpa.
Höjda räntor och sänkt bensinpris har kastat om kalkylen för elbilar kraftigt. När räntorna går ner kommer de att bli mer intressanta igen.
 
W witten skrev:
Tror du oroar dig för något som vi redan hade sett hända i stor skala vid det här laget om det var ett problem.
Du tror alltså inte att batterier som sitter i bilar kommer bete sig snarlikt som batterier som sitter i exempelvis mobiltelefoner? Där de senare oftast antingen ligger i en varm ficka eller inomhus medans bilen är utomhus året runt i olika temperaturer?

Jag är ganska säker på att batterier i bilarna kommer vara en hård limit för livslängden. Ingen kommer vilja byta batteri i kostnader som motsvarar en fossilmotor när bilen är värd 0-100 000. Man kommer inte heller kunna hålla liv i den som man kan med regelbunden service av en fossilmotor utan när väl batteriet trillar över stupet så är bilen slut.

Inget konstigt med det dock, bara det att dagens begagnatpriser kommer inte följa samma kurva som tidigare där man kan köpa en bil för en femtusing som man kan hålla liv i några år.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Säg att du köper bilen med 70% kvar som gått 50 000 mil för 20 000 kr. Risken är stor att något dyrt går sönder efter bara några tusen mil och det är osannolikt att batteriet ska hålla 10 000 mil till. Jag tror att bilar med 70% batterier blir svårsålda.
Ja, det kommer visa sig inom ett antal år var gränsen går. Men att det blir en "hård" gräns är jag övertygad om. Det lär väl dessutom beror på många variabler. Klimat bilen gått i, mil, hur man laddar, ålder, körstil mm. Precis som fossilbilar men lite annorlunda variabler. Och garanterat kommer man i forum kunna hitta siffror när just DIN bil är på väg att bli kass
 
Vi har väl precis diskuterat detta i den andra elbilstråden.

Men man hanterar elbilsbatteriet på helt andra sätt en i en mobil, elbilsbatteriet har ett helt annat fokus på livslängd.

Saxar ur vad jag skrev i den andra tråden:
Jag tror batterierna kommer hålla så lång tid att det inte blir ett problem.
Jag tror att om det blir ett problem så kommer det finnas kostnadseffektiva lösningar.
Jag tror att ett degraderat batteri kommer ha ett värde.
Jag tror att ett trasigt batteri kan komma att ha ett skrotvärde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Höjda räntor och sänkt bensinpris har kastat om kalkylen för elbilar kraftigt. När räntorna går ner kommer de att bli mer intressanta igen.
I mitt fall spelar det nog inte så stor roll. Jag kunde casha Swiften istället för att låna 350tsek till en nyish elbil. Bara amorteringen för ny elbil landar ju på 3ggr vad min bränslekostnad för Swiften är i månaden.

Men visst. Nytt är nytt och troligtvis något mindre problemfritt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Om man vill göra en ”deal” så skall man ju springa åt motsatt håll som alla andra. Just nu är elbilen impopulär pga dieselpriser och räntor. Det gör också att man nu kan köpa 3 år gamla elbilar med måttliga mil till halva nypriset

Om man sen vill gambla med högre miltal kan man också spara pengar. Jag måste sätta mej in i detta mer, men jag tror inte man skall vara speciellt rädd för bilar som gått typ 10.000 mil.
 
Min laddhybrid klarade 12000 mil och 6,5 år med originalbatteriet, sedan fick jag nytt på garantin. Då körde jag drygt 75% på el under dessa 12000 mil, dvs 9000 mil. Det batteriet var på 12kWh, om vi nu antar att det finns ett linjärt beroende mellan batteristorlek, laddcykler osv, så skulle man då kunna anta att mitt batteri hade hållit 70% efter 36000 mil om jag hade haft ett 4x så stort batteri. Min frus Fiat 500e har 42kWh i sitt batteri, bara som jämförelse.

Då det finns rätt bra statistik på batterierna till Mitsubishi Outlander så vet jag att min bil hade ett av de sämsta batterierna bland de som är lika gamla och som har kört lika långt. Det verkar dessutom vara ytterst få som har haft ett batterihaveri, kapaciteten på batterierna har däremot fortsatt att försämras allteftersom bilen har blivit äldre.

Jag tror baserat på detta att risken för att batterier i elbilar inte skall hålla bilens livslängd är kraftigt överdriven.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.