H Havaste skrev:
Har ett gammalt papper på bygglovet på garaget, det är upprättat -89, då bör väl de mest sannolikt inte innehålla asbest? Kan alltid kika i efterhand, tråkigt om det vore fallet!

Ja, verkligen! Skall bli kul att börja använda det ordentligt i vår och sommar!
Du skrev 70 talet där av frågan, 89 låter mindre troligt då andväningsförbudet trätt i kraft.
Men kollar du upp det, så är jag nyfiken på svaret.
Även en bild när det är klart ska bli intressant 😊
 
A Asbestos skrev:
Du skrev 70 talet där av frågan, 89 låter mindre troligt då andväningsförbudet trätt i kraft.
Men kollar du upp det, så är jag nyfiken på svaret.
Även en bild när det är klart ska bli intressant 😊
Det har du helt rätt i! Det är faktiskt huset som är från 70-talet, blev fel lite fel dör ser jag nu.
 
Kanske tidigare ägare sysslat med hembryggning med tanke på kaklet. Har sett liknande på Youtube där ambitiösa hembryggare haft kakel för att få det mer hygieniskt.
 
  • Gilla
Hunterstate
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Kanske tidigare ägare sysslat med hembryggning med tanke på kaklet. Har sett liknande på Youtube där ambitiösa hembryggare haft kakel för att få det mer hygieniskt.
Hen kan ha varit en slaktare.
 
  • Gilla
Hunterstate
  • Laddar…
Efter lång tid och mycket fundering kring garaget, med hjälp av en och annan person som varit och tittat på det så har faktiskt inget blivit gjort.

Jag och frun passade på att ta bort en extremt överväxt buske med ganska stora grenar, samt så tog vi bort en stor klätterväxt som satt på nästan hela garagets bredsida (kan mycket lite om växter, vet ej vad dessa grejer heter).

När detta väl var gjort så ser vi att det murfasaden på garaget, alltså det ej bärande skalet, nästan trillade sönder av sig själv i det bakre hörnet. Det har förmodligen trängt in grenar och dylikt i fogarna som förstört bärigheten i murverket. Så just nu hänger de i princip löst.

Det andra vi märkte är att flertalet lecrablock som sitter längs bredsidan är lösa på grund av sättningssprickor. Dessa sättningssprickorna fanns sen innan, men då det var mycket inredning inskruvat/inspikat så förmodar jag att dessa block nu har rört lite på sig när vi monterat ner det. Dessa är alltså bärande väggar som lecrablocken sitter löst i.

På sin helhet känns det med andra ord inte värt att lägga pengar på insidan mer än ett par plåhyllor för tillfällig förvaring möjligtvis. Gipset i taket är förmodligen något som behövs bytas ut samt att taket i sig nog skulle behövas bytas. Det blir en del pengar i något som kanske börjar bråka efterhand ändå.

Det lutar åt att vänta ett år eller två för att sedan kanske riva garaget och bygga nytt på den befintliga betongplattan. Kanske eventuellt slipa den och gjuta en ny slät yta på toppen, fylla igen smörjgropen osv...

Tror ni det är ett klokt beslut eller är det någon som har någon klok insikt i det hela?
 
AXS
Om det är sättningar så behöver plattan bytas den med. Annars låter det rimligt.

Skulle nog kosta på mig en ny platta eller iaf förstärka den oavsett. Isolering och nytt avlopp är bra grejer.
 
AXS AXS skrev:
Om det är sättningar så behöver plattan bytas den med. Annars låter det rimligt.

Skulle nog kosta på mig en ny platta eller iaf förstärka den oavsett. Isolering och nytt avlopp är bra grejer.
Inifrån ser ju betongplattan hel ut, ingen spricka eller så. Däremot så är det en liten spricka som är synlig på utsidan, typ där teglet är löst.

Hur går man tillväga för att förstärka plattan? Tänker att den gjöts på tidigt 90-tal så den kanske rört färdigt på sig så att säga. Byta ut hela plattan låter väldigt dyrt nämligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.