Fairlane
Hej,

Jag har ett förråd där nyckeln till låset försvunnit, så jag tänkte att det är läge att peta dit en ny låscylinder, men blir osäker på vilken. Det är inga större säkerhetskrav på detta, det räcker med att det går att låsa. Låset som sitter där nu är från Assa och ser ut som bilden.

Är det möjligen ett Assa Basic 1301? Tycker iofs inte nyckelhålet ser likadant ut då de bilder jag ser på nätet har en mer rak högersida. Kan ett Assa Basic 1301 passa eller ska man gå på något annat? Jag har tillgång till Hornbach, Bauhaus, Jula, Biltema, Byggmax etc alla inom nära avstånd, samt givetvis diverse låsfirmor (misstänker att det är dyrare där). Vill gärna ha 3 nycklar till förrådet. Inget krav eller önskemål om kopieringsskydd eller att samma nycklar ska användas på annat håll. På insidan sitter ett vanligt vred. Behövs mer information, så säg till så ska jag se vad jag kan ordna.
En Assa-låscylinder i en dörr, med en delvis synlig dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa problem är att vi försöker kopiera en nyckel till ett lås i en garageport. Osäker var porten och låset kommer ifrån, förmodligen Garageexperten eller liknande. Vi har en nyckel kvar och tänkte kopiera den, men låssmeden kunde inte få fram något ämne till den. Han trodde nyckeln var polsk och nämnde att man kanske kan byta till en Europacylinder. Någon som vet något om detta, antingen om nyckeln går att kopiera eller vilken Europacylinder man ska köpa (jag har googlat och det finns mängder). Bild på nuvarande lås.
Svart låscylinder på en vit dörr med ett handtag ovanför och en skruv synlig i toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att veta andra frågan så lär man nog demontera cylindern så man ser hur den är fäst.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Matsh37 och 1 till
  • Laddar…
Om jag var i färd med att byta låscylinder på ett uthus skulle jag gärna ha samma nyckel som till huset. Därför vill jag rekommendera dig att ta med husnyckeln och gå till en lokal låssmed och be dom fixa en cylinder som matchar husets. Det blir sannolikt dyrare än att gå till Jula, men du slipper omaket med olika nycklar. Om det är möjligt att sätta en likadan cylinder i garageporten skulle jag utan tvekan gjort det där med så är det samma nyckel överallt.
 
Håller helt med @Dheri ovan. Även om det kanske kostar en slant extra kommer det vara många gånger jag hade ångrat mig när man är på väg ut och sedan inser att man behöver gå tillbaka för att man har fel nyckel med sig.
Men det är förstås en fråga om preferens och situation så ska inte pådyvla TS min åsikt i den frågan ytterligare.
 
Alternativet är att byta cylinder på både uthuset och ytterdörren, i länkarna hänvisas till kit med flera cylindrar på samma nyckel. Givetvis förutsätts att ytterdörren har rätt typ av cylinder.
Det kan ju finnas ju flera anledningar att byta lås (hur många nycklar finns det ute på stan som man inte vet om?)
Låssmeden kommer definitivt in i ex hyreshus där alla lgh har olika nycklar men alla ska passa i portlåset. Då har man fler tillhållare i lgh än porten.......typ.....
 
Fairlane
Till huset har Yale doorman så samma nyckel är inget jag behöver fundera på.

Första låset verkar som att jag i princip kan ta vilket som helst (efter kollat måtten) oavsett om det är Assa, Habo, Jula eller Biltema om jag tolkar er rätt.

Jag får kolla mer på låset till garageporten. Det låset är inte hemma hos mig så jag får ta det vid tillfälle, men även där ser rekommendationen ut att vara att byta cylinder, inte jaga nyckelämne.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Första låset verkar som att jag i princip kan ta vilket som helst (efter kollat måtten) oavsett om det är Assa, Habo, Jula eller Biltema om jag tolkar er rätt
Ja
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är inga konstigheter den första låscylindern är en ASSA 701 alltså en vanlig standard oval låscylinder, vilken modell eller fabrikat är valfritt t.ex ASSA 1301.
Jag tycker du bör undvika noname låscylindrar från biltema eller Jula då de håller låg kvalitet samt att båda företagen har lite dyrare låscylindrar som är bra om du nu vill handla där.

Den andra är en europa låscylinder som bör demonteras och mätas längden på om den ska ersättas.
Det går att tillverka fler nycklar till befintligt lås om så önskas om låssmeden inte löser det så gå till en annan låssmed.

Jag hade valt lika låsning eller enligt befintlig låsning (huset) om ekonomin finns till det och det inte finns nycklar på drift.
 
Fairlane
1 123abc skrev:
Det är inga konstigheter den första låscylindern är en ASSA 701 alltså en vanlig standard oval låscylinder, vilken modell eller fabrikat är valfritt t.ex ASSA 1301.
Jag tycker du bör undvika noname låscylindrar från biltema eller Jula då de håller låg kvalitet samt att båda företagen har lite dyrare låscylindrar som är bra om du nu vill handla där.
Tack. Det rör sig om en cylinder bara, så att köpa en Hard Head för 199:- känns dumsnålt om kvaliten är sämre än säg Assa 1301 för det dubbla. Tanken är ju att den ska sitta ett antal år. Hur står Habo och ABUS sig mot dessa?

1 123abc skrev:
Den andra är en europa låscylinder som bör demonteras och mätas längden på om den ska ersättas.
Det går att tillverka fler nycklar till befintligt lås om så önskas om låssmeden inte löser det så gå till en annan låssmed.
Ok, enklast är kanske att prova en låssmed till först, annars montera ut det befintliga och och mäta?!
1 123abc skrev:
Jag hade valt lika låsning eller enligt befintlig låsning (huset) om ekonomin finns till det och det inte finns nycklar på drift.
Garageportens lås och förrådets lås tillhör två helt olika personer. Förrådet är mitt, men jag har Yale Doorman till huset och det känns overkill till detta lilla förråd.
 

Bästa svaret

Fairlane Fairlane skrev:
Tack. Det rör sig om en cylinder bara, så att köpa en Hard Head för 199:- känns dumsnålt om kvaliten är sämre än säg Assa 1301 för det dubbla. Tanken är ju att den ska sitta ett antal år. Hur står Habo och ABUS sig mot dessa?
Bara man undviker noname som ibland döps om till deras egna märke när de lägger upp produkten i butiken så är de flesta bra, ett tips är att kontrollera om låscylindern uppfyller kl3.
De bättre låscylindrarna på biltema och jula som är certifierade är bra.

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, enklast är kanske att prova en låssmed till först, annars montera ut det befintliga och och mäta?!
Det brukar vara ganska lätt att demontera europeiska DIN-låscylindrar.
Dessa låscylindrar finns i olika längder som mäts från centrum fästskruv till framkant (utsidan) B-mått i bild.
Teknisk ritning av en låscylinder som visar B-måttet från centrum fästskruv till framkant. Teknisk ritning som visar mått för en europeisk DIN-låscylinder, med markeringar för fästskruv och mått A, B, C.
Fairlane Fairlane skrev:
Garageportens lås och förrådets lås tillhör två helt olika personer. Förrådet är mitt, men jag har Yale Doorman till huset och det känns overkill till detta lilla förråd.
Då ska det vara olika låsning.
 
  • Älska
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.