Nissens Nissens skrev:
Det är väldigt relevant, de undviker riskkonstruktioner eftersom det kan bli väldigt kostsamt.
Om ingen husleverantör bygger utan luftspalt så säger det dig ingenting?
Undviker verkligen husleverantörer generellt riskkonstruktioner?
Jag vill minnas att Älvsbyhus har krypgrund och att Smålands villan kör med duk istället för råspont och papp på taket. Jag tror att de flesta småhustillverkare tar medvetna risker för att kunna sälja billiga småhus med god förtjänst.
 
  • Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Undviker verkligen husleverantörer generellt riskkonstruktioner?
Jag vill minnas att Älvsbyhus har krypgrund och att Smålands villan kör med duk istället för råspont och papp på taket. Jag tror att de flesta småhustillverkare tar medvetna risker för att kunna sälja billiga småhus med god förtjänst.
Ja, krypgrund finns väl som enda alternativ för Älvsbyhus om jag minns rätt, men de flesta husleverantörer undviker både det och källare. Tror Älvsbyhus har någon bosrd istället för råspont i yttertaket också.

Så undantag finns ofta. Nu handlar dock tråden om luftspalt och isolering…

Men visst är det intressant att trots att vissa husleverantörer hoppat på budgetlösningsr så har ingen valt att skippa luftspalt i isolerat tak.
 
varför dividera om hur normala hus byggs? Ts bygger en friggebod/lekstuga som förvisso skall isoleras. Tror inte man behöver implementera allt där.........
Ska det bara bo folk där sporadiskt så behöver man knappast tänka på fukttransporter och luftrörelser på samma vis.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tomture61
Har inte läst alla inlägg men plocka / såga bort råspont närmast taknock .
Självdrag funkar enligt principen , varm luft stiger .
Solen värmer taket och luftcirkulationen startar .
Lägg en plåt över nock istället för takpapp .
Förstår inte nuvarande konstruktion med plåttak och takpapp på nock , hur blir det nederbördstätt 🤔

På mitt egenbyggda garagetak med takstolar har jag råspont , vid nock är det en springa på ngr cm .
Takpapp på råsponten , ströläkt för takpannor , 60 cm bred plastfilm över nocken , takpannor .
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller att följa utvecklingen också, det är inte alltid bara en metod som fungerar. Det kommer nya tekniker och byggmaterial och då finns det helt plötsligt fler fungerande metoder. Det mesta är ändå fysik, och kanske är det billigare att alltid bygga som man alltid gjort? Folk är vanemänniskor och följer strömmen. Är du det?
lösningen ni diskuterar är vedertagen, bla A-hus kör lösningen med variabelångbroms och utan luftspalt i sina takkonstruktioner likaså Kustvillan.
 
  • Gilla
rc193 och 1 till
  • Laddar…
J Jojak91 skrev:
lösningen ni diskuterar är vedertagen, bla A-hus kör lösningen med variabelångbroms och utan luftspalt i sina takkonstruktioner likaså Kustvillan.
Intressant, har du någon ritning på detta eller någon form av förelägg?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har inte läst alla inlägg men plocka / såga bort råspont närmast taknock .
Självdrag funkar enligt principen , varm luft stiger .
Solen värmer taket och luftcirkulationen startar .
Lägg en plåt över nock istället för takpapp .
Förstår inte nuvarande konstruktion med plåttak och takpapp på nock , hur blir det nederbördstätt 🤔

På mitt egenbyggda garagetak med takstolar har jag råspont , vid nock är det en springa på ngr cm .
Takpapp på råsponten , ströläkt för takpannor , 60 cm bred plastfilm över nocken , takpannor .
Takpapp redan där är det väl egentligen nederbördstätt? Sedan läkt och takplåt på det.
Jag söker en lösning där jag inte behöver göra ingrepp på det tak jag redan har byggt med råspont/takpapp (oventilerad i nock)/läkt/plåt. Då jag missade att göra en ventilerad nock :)

Såhär ser problematiken ut:

3D-modell av en takkonstruktion med markerade skikt inklusive takplåt, läkt, takpapp, råspont och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tomture61
K Klicken21 skrev:
Takpapp redan där är det väl egentligen nederbördstätt? Sedan läkt och takplåt på det.
Jag söker en lösning där jag inte behöver göra ingrepp på det tak jag redan har byggt med råspont/takpapp (oventilerad i nock)/läkt/plåt. Då jag missade att göra en ventilerad nock :)

Såhär ser problematiken ut:

[bild]
Som jag förklarade förut , när du har råspont på taket och vill isolera .
Självdrag / ventilation drivs av att varm luft som stiger , solen värmer taket eller väggen .
På den högsta punkten på taket (taknocken) är den naturliga frånluften av ventilationen .
Ventilation (luftspalt) är ett måste om man vill att byggnaden som man lagt massa pengar och tid på ska vara friskt / mögelfritt .
Så kall luft (uteluft) in vid takfoten (lägsta punkten) och frånluften ut vid högsta punkten .
Finns ventiler man kan sätta högt upp under takbeklädnad också , vet dock ej om de kan monteras från insidan , kan bli svårt att få tätt från ev väta om olyckan är framme .
 
F fribygg skrev:
Undviker verkligen husleverantörer generellt riskkonstruktioner?
Jag vill minnas att Älvsbyhus har krypgrund och att Smålands villan kör med duk istället för råspont och papp på taket. Jag tror att de flesta småhustillverkare tar medvetna risker för att kunna sälja billiga småhus med god förtjänst.
Anledningen till att husbyggare inte bygger med icell eller hunton är att den isoleringen är dyrare.
 
R
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Använd cellulosa eller träfiberisolering och kör med ångbroms så behöver du inte luftspalt. Att försöka få till en fungerande luftspalt i din konstruktion är svårt.
Då behöver TS ha en underlagsduk som andas annars blir det problem med råsponten..
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
K Klicken21 skrev:
Intressant, har du någon ritning på detta eller någon form av förelägg?
Tänker att vi inte ska gå för mycket off topic . Men med fördel kan man läsa husföretagen snleveransdeklaration brukar framgå vilken konstruktion de tillämpar. Du kan även googla isover vario xtra variabel ångbroms och se Isovers arbetsanvisning gällande deras produkt.
 
  • Gilla
rc193
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, krypgrund finns väl som enda alternativ för Älvsbyhus om jag minns rätt, men de flesta husleverantörer undviker både det och källare. Tror Älvsbyhus har någon bosrd istället för råspont i yttertaket också.
Dom kör plast på taket med 45x70 och takpannor..
 
J Jojak91 skrev:
Tänker att vi inte ska gå för mycket off topic . Men med fördel kan man läsa husföretagen snleveransdeklaration brukar framgå vilken konstruktion de tillämpar. Du kan även googla isover vario xtra variabel ångbroms och se Isovers arbetsanvisning gällande deras produkt.
Såg precis att du var TS🫣, hade det varit bostadhus med mekaniskventilation hade det inte varit något att tveka på gällande en oventilerad takkonstruktion, i ditt fall där det är en friggebod tillfällig uppvärmning och självdrag kanske mer restriktiv, Med ett sådant med flakt tak och med tanke på att plåten redan ligger hade jag personligen kört Teccas luftspaltskiva till nock, borrat hål 2-3 hål i varje fack 25-30mm i diameter i nockbalken för att få genomdrag.
 
J Jojak91 skrev:
Såg precis att du var TS🫣, hade det varit bostadhus med mekaniskventilation hade det inte varit något att tveka på gällande en oventilerad takkonstruktion, i ditt fall där det är en friggebod tillfällig uppvärmning och självdrag kanske mer restriktiv, Med ett sådant med flakt tak och med tanke på att plåten redan ligger hade jag personligen kört Teccas luftspaltskiva till nock, borrat hål 2-3 hål i varje fack 25-30mm i diameter i nockbalken för att få genomdrag.
Det var min grundtanke, väldigt säker på att min limträbalk på 630x115 klarar dom håltagningarna.
 
K Klicken21 skrev:
Det var min grundtanke, väldigt säker på att min limträbalk på 630x115 klarar dom håltagningarna.
är det en friggebod av normalstorlek, bör det inte vara några bekymmer, välj med fördel sedan en ångbroms om du tänkt ha det tillfälligt uppvärmt.
 
  • Gilla
Klicken21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.